چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: «فتو تهامی» نام عکسخانه‌ای واقع در میدان بهارستان است که بخشی از تاریخ تصویری تهران را در خود جا داده و به موزه‌ای کوچک تبدیل شده، اما حالا خبر تعطیل شدنش کام دوستداران تاریخ و عکاسی را تلخ کرده است.

عکس

به گزارش ایسنا، تولد این عکسخانه به سال ۱۳۰۷ برمی‌گردد؛ جواد تهامی از نوجوانی در لاله‌زار به عکاسی مشغول بود و این هنر را از ماشاءالله خان عکاس، جهانگیر خان مصور رحمانی و اسدالله پروین فرا گرفته بود. او در سال ۱۳۰۷ «فتوگرافی تهامی» را در سه‌راه امین‌حضور افتتاح و آن را بعدها در سال ۱۳۲۳ به میدان بهارستان منتقل کرد.

در آن دوران که افراد بسیار کمی دوربین عکاسی داشتند، تهامی از تهران عکس می‌گرفت. عکس‌هایی که اکنون به سند و گنجینه‌ای تاریخی تبدیل شده‌اند. جواد تهامی را جزو نسل دوم عکاسان ایران می‌دانند. او علاوه بر این‌که به عکاسی از اماکن، افراد و وقایع علاقه داشت، به آرشیو کردن عکس‌ها نیز می‌پرداخت و از مجموعه عکس‌های افراد مختلف نیز برای این کار استفاده می‌کرد.

از این آرشیو و عکس‌های دیگری که توسط داریوش تهامی - فرزند او - جمع‌آوری شده، برای انتشار بیش از ۱۷ عنوان کتاب شامل عکس‌های قدیمی با موضوع اماکن شهر، هنرمندان، مشاهیر، پهلوانان و قاجار استفاده شده است. همچنین از برخی عکس‌های او در کتاب‌ها و فیلم‌های تاریخی استفاده شده است. علی حاتمی و بهرام بیضایی، کارگردان‌هایی هستند که برای ساخت آثارشان به‌سراغ عکس‌های آرشیو تهامی از تهران قدیم رفته‌اند.

جواد تهامی در سال ۱۳۶۲ درگذشت. ویترین «فتو تهامی» پس از درگذشت او همچنان نمایشگر عکس‌های تاریخی و ناب بود.

داریوش تهامی پس از درگذشت پدرش، در این عکسخانه کار کرد. او پیش از این اظهار کرده بود که می‌تواند از اجاره دادن یا فروش مغازه پدرش، درآمد زیادی داشته باشد، اما به‌خاطر عشق به عکاسی و تاریخ کشورش که در این عکسخانه وجود دارد، ترجیح می‌دهد آن را به همین صورت نگه دارد؛ اما پس از این‌که داریوش تهامی ۱۹ شهریورماه امسال درگذشت، پسرش اعلام کرد که به‌علت مشکلات مالی قادر به اداره کردن این عکسخانه نیست.

سیاوش تهامی - فرزند داریوش تهامی - درباره آرشیو این عکسخانه به ایسنا گفت: این آرشیو به دو بخش شیشه‌ای و نگاتیوی و فایل‌های اسکن‌شده تقسیم می‌شود و در مجموع، یک میلیون قطعه عکس در آن وجود دارد.

او ادامه داد: در این آرشیو، اولین عکس از تکیه دولت (تهران) نگهداری می‌شود. همچنین اولین عکس ورزشی ایران در این مجموعه است. عکس‌هایی که ناصرالدین‌شاه خودش آن‌ها را گرفته نیز در این آرشیو دیده می‌شود.

تهامی درباره شرایط نگهداری این آرشیو نیز اظهار کرد: پدر و پدربزرگ من کارشان را بلد بودند، به شکلی که در این مجموعه نگاتیوی از سال ۱۲۸۰ به‌شکل سالم باقی مانده است. ما نیز سعی می‌کنیم از این مجموعه به شکل علمی نگهداری کنیم.

وی افزود: پدربزرگم ۵۰ سال و پدرم ۴۰ سال این کار را انجام دادند. پدرم با عشق و هزینه خودش، آرشیو می‌خرید و پدربزرگم عکاسی می‌کرد. آن‌ها این آرشیو را با خون دل جمع کردند.

تعطیلی یک مجموعه تاریخی با آرشیوی گران‌بها به‌دلیل نبود توانایی مالی، قصه تلخی است و در این میان، مسوولان و نهادهایی هستند که می‌توانند از بودجه در اختیارشان، این‌گونه مکان‌ها و گنجینه‌های ملی را حفظ کنند. با توجه به قدمت «عکسخانه تهامی» و آرشیوی که در آن وجود دارد، انتظار می‌رود که از گردانندگان آن حمایت شود. با توجه به حوزه وظایف و عملکرد سازمان میراث فرهنگی، این ارگان می‌تواند نسبت به ثبت ملی این مجموعه اقدام کند.

کد خبر 382039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha