همشهری آنلاین: نماینده ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتقاد از رویکرد غیرسازنده آمریکا درخصوص برجام، سفر نیکی هیلی به وین را نمونه ای از سوء نیت واشنگتن دانست و با رد سخنان نماینده رژیم صهیونیستی، برنامه تسلیحاتی هسته ای این رژیم را تهدید اصلی برای صلح جهانی دانست.

 متن کامل سخنرانی نماینده ایران در شورای حکام آژانس هسته ای سازمان ملل

به گزارش ايرنا از وين، متن کامل ترجمه غیررسمی سخنرانی رضا نجفی در شورای حکام آژانس به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم؛

آقای رئیس، مدیر کل، همکاران محترم؛

هیات اینجانب مایل است از تلاش های دبیرخانه آژانس در خصوص نظارت و راستی آزمایی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاری نماید.

آقای رئیس؛

برجام به عنوان یک توافق تاریخی بین المللی در 14 ژوئیه 2015 به یک بحران غیر ضروری پایان داد. شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن تائید برجام، تصدیق نمود که ' انعقاد برجام تغییری بنیادین در رسیدگی شورا به این موضوع ایجاد نموده' و 'تمایل خود را برای برقراری رابطه ای نو با ایران که با اجرای برجام تقویت می شود' بیان نمود. متاسفانه تحرکات اخیر در تضاد با این تعهد می باشد.

برجام مانند سایر توافقات تماما' متکی به آن است که همه طرف ها براساس عمل متقابل و بطور کامل با حسن نیت و در فضای سازنده براساس احترام متقابل، اقدام نمایند. ایران از روز اجرای برجام به نوبه خود به تعهداتش مطابق با این توافق پایبند مانده و گزارش های آژانس در مورد راستی آزمایی و نظارت بر اجرای برجام در ایران، گواهی متقنی بر این تعهد می باشد. اما پس از گذشت بیش از 20 ماه، اجرای تعهدات طرف های دیگر برجام به ویژه ایالات متحده آمریکا هنوز قابل قبول نیست. در واقع دولت آمریکا برخلاف متن و روح این توافق خصوصا' بندهای 26، 28 و 29 برجام، با محدود نمودن منافع ایران از توافق مزبور، رویکردی غیرسازنده درجهت تضعیف 'اجرای موفقیت آمیز' برجام در پیش گرفته است. در این زمینه اعزام یک مقام رسمی به وین همراه با تبلیغات خبری و شعاری با هدف تضعیف اعتبار آژانس، نمونه دیگری از سوء نیت و رفتار نادرست آن دولت می باشد. جای تعجب است که دولت مزبور کماکان ادعا می کند که خواستار حل سایر مسائل بین المللی از طریق گفتگو و مذاکره است. جامعه بین المللی متحیر است که با چنین عملکرد بدی در اجرای توافقات بین المللی، چگونه می تواند به چنین دولتی اعتماد کند.

قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد به روشنی بر 'نقش اساسی و مستقل آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستی آزمایی پایبندی به موافقتنامه های پادمان' تاکید نموده است. بنابراین اعمال فشار به آژانس به هر وسیله ای، تاثیر معکوسی بر ماهیت حرفه ای و بی طرفانه کار آژانس در اجرای وظایفی که قطعنامه 2231 شورای امنیت و قطعنامه های شورای حکام به آن سپرده اند، برجای می گذارد و بدین وسیله استقلال و اعتبار فعالیت آژانس را تضعیف می نماید.

همانطور که در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت به روشنی قید شده است، (اقدامات)آژانس باید از 'خدشه دار شدن توسعه اقتصادی و فنی ایران' اجتناب نماید و به 'مقررات امنیتی در حال اجرا و حقوق افراد احترام بگذارد و به اتخاذ هرگونه اقدام احتیاطی برای حفاظت از اسرار تجاری، فنی و صنعتی و نیز سایر اطلاعات محرمانه ای که به اطلاع آژانس می رسد اقدام بنماید'.

آقای رئیس؛

ضمن سپاسگزاری خاطر نشان می سازیم که گزارش به روز شده اخیر به شماره /2017/35 GOV یک بار دیگر اثبات می کند که برنامه هسته ای ایران کماکان در چارچوب برجام می باشد.
با این وجود مایلم نکات زیر را مورد تاکید قرار دهم:

1- چنانکه پیش از این نیز گفته شد، در متن برجام در باره آب سنگین آمده است که آب سنگین مازاد فراتر از نیازهای ایران جهت صادرات به بازار بین المللی مطابق قیمت های بین المللی در دسترس قرار خواهد گرفت و برای 15 سال به خریداران بین المللی تحویل خواهد شد. ضمن اینکه خریداران بالقوه در حال تماس با ما هستند، مقداری از این آب سنگین برای فروش در بازار بین المللی به خارج ارسال شده است.

2- مایلیم یک بار دیگر تاکید نماییم که گزارش مدیر کل باید تا آنجایی که ممکن است خلاصه و کوتاه بوده و از ذکر اطلاعات مفصل قابل اجتناب خودداری نماید، به خصوص گزارش نباید شامل اطلاعات محرمانه پادمانی باشد.

3- همچنین مایلیم بر ملاحظه خود در خصوص تعریف ' ذخیره ' (Stockpile) و تفاوت آن با اصطلاح ' موجودی' (Inventory) تاکید و یادآوری نمائیم که این موضوعی است که در کمیسیون مشترک مورد بحث می باشد.

4- با توجه به اشاره گزارش به بخش تی در بند 27، هیات اینجانب مایل است تحفظ قوی خود را در مورد برخی تفسیرهای خودسرانه جدید از جمله تفسیرهای آمریکا یا برخی اعضای اتحادیه اروپا برخلاف متن آشکار بخش های مختلف ضمیمه اول برجام و سوابق مذاکرات مربوط به آن را، ثبت نماید. این منحصرا' وظیفه کمیسیون مشترک است که در صورت لزوم این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

همچنین مایلم به تعدادی از هیات هایی اشاره نمایم که دوباره خواستار افشای اطلاعات پادمانی خام و جزئیات محرمانه برخلاف دستورالعمل مصوب شورای حکام شده اند؛ طرح چنین درخواستی وجود بی‌اعتمادی نسبت به آژانس و این که ارزیابی‌های آژانس باید دوباره به صورت مستقل مورد ارزیابی قرار گیرد را به ذهن متبادر می‌سازد. هیات اینجانب مایل است یادآوری نماید که علاوه بر مفاد موافقتنامه جامع پادمان و ماده پنج پروتکل الحاقی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه، برجام به روشنی تصریح می کند آژانس'باید به اتخاذ هر گونه اقدام احتیاطی برای حفاظت از اسرار تجاری، فنی و صنعتی و همچنین سایر اطلاعات محرمانه ای که به اطلاع آن می رسد، اقدام بنماید'. ما قویا' با درج اطلاعات پادمانی محرمانه در گزارش های آینده به بهانه شفافیت بیشتر مخالفیم. قبل از خاتمه می بایست تاکید آژانس مبنی بر اینکه اجرای مفاد پروتکل الحاقی در ایران همانند سایر کشورهای عضو پذیرنده پروتکل الحاقی است را یادآوری نمایم.

در مورد سخنران قبل از اینجانب (نماینده رژیم صهیونیستی)، سخن راندن رژیمی که تاریخ آن مملو از سابقه اشغالگری، تجاوز و نقض کلیه اصول و مقررات بین المللی است، رژیمی که عضو هیچ یک از معاهدات مربوط به سلاح های کشتار جمعی نیست و تنها غیر عضو ان پی تی (پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای) در منطقه بشمار می رود، رژیمی که ده ها کلاهک هسته ای دراختیار داشته و مرتبا' کشورهای منطقه و فراتر از آن را تهدید می کند، از نگرانی های اشاعه ای (سلاح های هسته ای)، مضحک و کاملا' نامربوط است.

کاملا' روشن است که برنامه سلاح های هسته ای مخفیانه و خارج از پادمان، رژیم اسرائیل، بزرگ ترین تهدید علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است که مستلزم توجه جدی و بدون تاخیر شورای حکام می باشد.

متشکرم آقای رئیس.

کد خبر 382075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha