چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

شدت گرفتن انتقادهای جهانی از رفتار آنگ‌‌سان‌سوچی، رهبر میانمار، در قبال کشتار مسلمانان روهینگیا باعث شد تا او اعلام کند ترجیح می‌دهد در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکند.

فعالان حقوق بشر  خواستار پس گرفتن جایزه صلح نوبل از آنگ سان‌سوچی، رهبر میانمار شده‌اند.

يك سال پيش، بدون شك، آنگ‌سان‌سوچي يكي از مهم‌ترين چهره‌هاي حاضر در نشست هفتاد و يكم مجمع عمومي سازمان ملل بود. او پس از 25سال، اواخر سال2015 توانسته بود در انتخابات سراسري در كشوري كه بيش از 5دهه تحت سيطره نظاميان قرار داشت، پيروز ميدان باشد و اين نخستين باري بود كه در سازمان ملل در رديف سران كشورهاي جهان قرار مي‌گرفت.

نظاميان در سال1990 انتخاباتي را كه سوچي در آن پيروز شد باطل كردند و او را تحت حصر خانگي قرار دادند. مبارزه‌هاي خانم سوچي در راه آزادي و دمكراسي زماني برايش جايزه صلح نوبل را هم به ارمغان آورد و او را به چهره محبوب فعالان حقوق بشري و جنبش‌ زنان در جهان تبديل كرده بود اما مدتي است كه او به خاطر سكوتش مورد انتقاد ساير برندگان جايزه صلح نوبل و رسانه‌ها قرار گرفته است.

امسال اما او مي‌داند در نشست سالانه مجمع عمومي كه با محوريت «تلاش براي صلح و زندگي عزتمند براي همه» برگزار مي‌شود، جايي در ميان رهبران كشورهاي جهان ندارد؛ كشورهايي كه اغلب طي روزهاي اخير رفتار او در برابر قتل‌عام اقليت مسلمان ميانمار را محكوم كرده‌اند و اقدامات نظاميان ميانماري را جنايت عليه بشريت خوانده‌اند. سوچي هفته گذشته كشتار مسلمانان در ميانمار را «دروغ» رسانه‌ها به نفع گروه‌هاي تروريستي در اين كشور خواند.

طي 3هفته گذشته، حمله‌هاي نظاميان و گروه‌هاي افراطي بودايي به سكونتگاه‌هاي مسلمانان در غرب و شمال غرب ميانمار بيش از 370هزار نفر را آواره بنگلادش كرده است. با اين وضعيت اكنون تعداد آوارگان مسلمان روهينگيا در بنگلادش به مرز 800هزار نفر نزديك شده است. منابع محلي غيررسمي از مرگ 3هزار نفر ديگر هم خبر داده‌اند؛ وضعيتي كه باعث شد وزير خارجه بنگلادش ضمن انتقاد از دولت ميانمار، اقدامات نيروهاي دولتي اين كشور در حمله به روهينگياها را «نسل‌كشي» بنامد.

  • افزايش فشارها بر خانم سوچي

گروه‌هاي حقوق بشري، يعني همان‌هايي كه سال‌ها افرادي همچون سوچي را الگوي فعاليت‌هاي سياسي خود مي‌دانستند، اگر تا چند روز پيش به‌دنبال آن بودند كه خانم سوچي سكوتش را در برابر كشتار مسلمانان بشكند، اكنون به‌طور جدي به‌دنبال پس گرفتن جايزه صلح نوبل از او هستند.

سوچي سال گذشته در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني زيبايي داشت. او از صلح و دوستي گفت. سوچي تأكيد كرد: «تنها راهي كه ما را به اهداف‌مان مي‌رساند، راه صلح و دوستي است؛ جهان ما محلي براي زندگي همه است.» كمتر از يك سال بعد اما همه ‌جهان معتقدند رفتار آنگ‌سان‌سوچي با سخنانش همخواني ندارد و در واقع دستش آلوده به خون مسلمانان ميانمار است.

زيد رعدالحسين، رئيس كميسيون حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه طي سخناني تأييد كرد كه گزارش‌ گروه‌هاي حقوق بشري و آوارگاني كه از مهلكه جان سالم به در برده‌اند، نشان مي‌دهد كه در ميانمار «پاكسازي قومي» اتفاق افتاده است. پاكسازي قومي كه اغلب در يك منطقه‌ جغرافيايي مشخص رخ مي‌دهد، به‌صورت سازمان‌يافته دنبال مي‌شود و هدف آن تغيير بافت جمعيتي يك منطقه با استفاده از ابزار زور و با دست زدن به كشتار است.

شوراي امنيت سازمان ملل در پي سخنان رعدالحسين اعلام كرد در نشستي فوق‌العاده بحران ميانمار را مورد بررسي قرار خواهد داد. ديروز اعضاي شورا در پشت درهاي بسته و بدون حضور خبرنگاران موضوع كشتار مسلمانان را مورد بررسي قرار دادند. اين دومين جلسه شوراي امنيت طي 3هفته اخير در اين رابطه است كه البته هيچ جزئياتي از آن‌ مخابره نشده است. سوچي پيش از اين گفته بود كه چين و روسيه، متحدان نزديك اين كشور، مانع هرگونه اقدامي از سوي شوراي امنيت عليه ميانمار خواهند شد. به هر حال، با اقدام شوراي امنيت يا بدون آن، آنگ‌سان‌سوچي ديگر ستاره فعالان حقوق بشري جهان نيست.

کد خبر 382081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha