مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفینه فضایی کاسینی ساخت ناسا روز جمعه ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) ۲۰۱۷ در پایان مأموریت به درون جو سیاره کیوان فر روفت و در طول چند دقیقه شعله‌ور و نابود شد.

cassini

به گزارش گاردین این پایان تأثیرگذار یکی از موفق‌ترین مأموریت‌های با خاموش شدن سیگنال‌های فرستاده‌شده از کاسینی برای نخستین بار پس از ۱۳ سال تأیید شد.

این سفینه فضایی در هفته آخر عمرش برای آخرین بار برای وداع در میان سیاره کیوان یا زحل و حلقه‌هایش حرکت کرد، از کنار تیتان، بزرگ‌ترین قمر کیوان گذاشت و پس از آن با سرعت ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت به درون جو کیوان فرو رفت.

درحالی‌که گازهای جو بر روی سطح سفینه فضایی به‌سرعت حرکت می‌کردند، سفینه به‌طور غیرقابل‌کنترلی شروع به چرخیدن به درو خود کرد و ارتباط رادیویی‌اش با زمین قطع شد. در طول یک دقیقه، بدنه آلومینیومی سفینه که به‌اندازه یک وانت باربری است، ذوب شد. آخرین قطعه سفینه که نابود شد احتمالاً باید چارچوب‌های ساخته‌شده از ایریدیوم و گرافیت باشد که حاوی ۷۲ هسته سوختی پلوتونیومی سفینه بود.

این وقایع با توجه به فاصله کیوان تا زمین ۸۳ دقیقه پس از رخداد واقعی به اتاق کنترل ناسا رسد.

یکی از اهداف مأموریت ۴ میلیارد دلاری کاسینی بررسی احتمال وجود حیات در تیتان و انسلادوس، قمرهای کیوان بود که هر دوی‌شان برخی از شرایط ضروری برای ایجاد حیات بر اساس دانش کنونی را داشتند.

کاسینی در مرحله آخر مأموریتش به‌عنوان نخستین شیء دست‌ساز بشر که از فاصله کیوان و حلقه‌هایش عبور کرد، همچنین توانست نزدیک‌ترین تصویرها تاکنون را از حلقه‌های کیوان بگیرد.

کد خبر 382180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha