۴ روز پس از آنکه اعضای شورای امنیت سازمان ملل یکصدا با آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی مخالفت کردند و این کشور را تحت تحریم‌های جدید بین‌المللی قرار دادند، پیونگ‌یانگ یک موشک بالستیک دیگر آزمایش کرد تا نشان دهد حاضر نیست به این راحتی‌ها دست از برنامه تسلیحاتی‌اش بردارد.

پرتاب موشک جدید کره شمالی | ژاپنی‌ها به پناهگاه رفتند

صبح ديروز اندكي قبل از ساعت7، كره‌اي‌ها به وعده‌اي كه داده بودند عمل كرده و از «هديه‌اي» كه يك هفته پيش قولش را به آمريكايي‌ها داده بودند، رونمايي كردند. كره‌شمالي از پايگاهي در نزديكي پيونگ‌يانگ، پايتخت، بار ديگر موشكي بالستيك شليك كرد كه با عبور از آسمان ژاپن در اقيانوس آرام فرود آمد. برد اين موشك براي نخستين‌بار به 3هزار و 700كيلومتر رسيد و عملا جزيره گوآم، متعلق به آمريكا و محل استقرار ناوگان دريايي اين كشور را در تيررس قرار داد.

يك هفته پيش و با تشديد تنش در شبه‌جزيره كره پس از ششمين آزمايش هسته‌اي پيونگ‌يانگ، هان تائه سونگ، نماينده كره‌شمالي در سازمان ملل به حضار در كنفرانس خلع سلاح در ژنو گفته بود كه آزمايش هسته‌اي كشورش اقدامي در جهت دفاع از خود بوده است. او گفت: «اين اقدامات هديه‌اي است كه مخاطبش فقط آمريكاست؛ آمريكايي‌ها به‌زودي باز هم هديه‌اي ديگر دريافت خواهند كرد.»

طي روزهاي اخير و پس از تصويب قطعنامه تحريمي شوراي امنيت عليه كره‌شمالي كه نهمين قطعنامه از اين دست طي دهه‌هاي اخير بود، مقام‌هاي كره‌شمالي بارها اعلام كرده بودند كه تحريم‌هاي جديد را با آزمايش‌هاي موشكي جديد پاسخ مي‌دهند. تحريم‌هاي جديد شوراي امنيت، واردات نفت و گاز كره‌شمالي را محدود مي‌كند و مانع صادرات پارچه، يكي از توليدات اصلي كره‌شمالي، مي‌شود.

پيش از اين هم صادرات زغال‌سنگ اين كشور تحريم شده بود. اين وضعيت، كل صادرات پيونگ‌يانگ را به يك سوم كاهش مي‌دهد و طي ماه‌هاي آينده به‌طور حتم اقتصاد كره‌شمالي را با شرايط دشوراي روبه‌رو خواهد كرد.ماه قبل هم كره‌شمالي با شليك يك موشك بالستيك از مسيري مشابه‌ توانايي موشكي خود را به رخ آمريكا و متحدان منطقه‌اي اين كشور يعني ژاپن و كره‌شمالي كشيده بود. ديروز شليك موشك جديد كه بردي بيشتر از موشك قبلي داشت، باعث شد تا بار ديگر صداي آژير در مناطق متاثر از آن در ژاپن بلند شود و مردم به پناهگاه‌ها بروند؛ اتفاقي كه براي ژاپني‌ها آنقدرها هم عادي نيست و باعث ايجاد وحشت عمومي شده است.

  • تهديد كره جنوبي عليه كره‌شمالي

همسايه جنوبي پيونگ‌يانگ، بلافاصله واكنش نشان داد و دقايقي بعد از آزمايش موشكي كره‌شمالي، در يك مانور از پيش اعلام نشده سيستم‌هاي دفاعي‌اش براي مقابله با موشك‌هاي بالستيك را آزمايش كرد. رئيس‌جمهور كره‌جنوبي همچنين با تشكيل نشست شوراي امنيت ملي كشور، به بررسي آخرين وضعيت امنيتي شبه‌جزيره پرداخت. مون‌جائه‌اين كه تاكنون يكي از معدود سياستمداران طرفدار مذاكره با كره شمالي بوده، ديروز در اين شورا گفت كه «در شرايط كنوني مذاكره غيرممكن است.» او حتي كره شمالي را تهديد كرد و گفت: «ما قدرت آن را داريم كه كره شمالي را نابود كنيم؛ طوري كه هيچگاه دوباره سر برنياورد.»

دولت ژاپن با صدور بيانيه‌اي ضمن هشدار به كره‌شمالي تأكيد كرد كه «آينده روشني» پيش روي اين كشور نخواهد بود. ژاپن خواستار تشكيل فوري نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل شده است. همزمان ركس تيلرسون، وزير خارجه آمريكا، خواستار اقدامات جديد بين‌المللي عليه كره‌شمالي شد و از چين و روسيه خواست بااعمال فشار روي اين كشور مانع ادامه آزمايش‌هاي موشكي و هسته‌اي آن شوند. دوشنبه هفته گذشته با اصرار چين و روسيه بود كه متن قطعنامه پيشنهادي آمريكا اصلاح و تحريم‌هاي نفتي مورد نظر اين كشور تعديل شد.

از نخستين آزمايش هسته‌اي كره‌شمالي 11سال مي‌گذرد و اين كشور بدون توجه به فشارهاي آمريكا و تحريم‌هاي بين‌المللي همچنان بر مدار برنامه هسته‌اي خود پيش مي‌رود. طبق اعلام مقام‌هاي اين كشور، برنامه اصلي هدف قرار دادن خاك آمريكاست.

نمودار

کد خبر 382210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha