همشهری آنلاین: معاون میراث‌فرهنگی گفت: درگذشته محدوده بافت‌های تاریخی ۱۶۸ شهر به وزارت کشور ابلاغ شد،اما متأسفانه به آن توجهی نشد.

به گزارش تسنیم، محمدحسن طالبیان با اشاره به اهمیت محدوده و ظرفیت‌های ارزشمند شهرهای تاریخی کشور گفت: با توجه به اینکه هم اکنون بافت‌های تاریخی کشور یکی از چالش‌های بزرگی است که هم اکنون با آن مواجه هستیم بحث آموزش و مشارکت متخصصان این حوزه اتفاق بسیار خوبی است که باید به‌صورت مداوم انجام گیرد.

معاون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به قرارگرفتن ضوابط میراث‌فرهنگی در طرح‌های بالادست اشاره کرد و گفت: در چهار سال گذشته، با وجود مشکلاتی که وجود داشته تلاش شده است که محدوده‌های تاریخی در طرح‌های بالادست، تفصیلی و جامع انعکاس داشته باشد. در گذشته محدوده بافت‌های تاریخی 168 شهر به‌دست وزارت کشور ابلاغ شد، اما متأسفانه هیچ‌کس به آن توجهی نکرد به‌طوریکه متوجه شدیم این محدوده‌ها حتما باید در طرح‌های بالادست و تفصیلی انعکاس داده شود.

طالبیان بیان داشت: خوشبختانه هم اکنون دستاوردهای خوبی در این سه سال اخیر رخ داده است به طوریکه شورای عالی معماری و شهرسازی دو و سه مصوبه دارد که ضوابط میراث‌فرهنگی در طرح‌های بالادست قرار گرفته تا در طرح‌های تفصیلی و جامع اثر گذاری داشته باشد.

وی در کارگاه آموزشی شناسایی و تدقیق محدوده بافت‌های تاریخی به تصاویر هوایی سال 1335 به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد برای تعیین محدوه تاریخی شهرها اشاره کرد و ادامه داد: «ا توجه به این‌که محدوده تاریخی تعدادی از شهرها مشخص نشده لازم است که در این زمینه پژوهش صورت بگیرد. تصاویر هوایی سال 1335 اسناد بسیار خوبی است که بر اساس آن باید محدوده تاریخی شهرها مشخص شود حتی اگر بخش‌هایی از شهر از بین رفته باشد.

طالبیان با تأکید بر اینکه توسعه پایدار با شناخت گذشته امکانپذیر است گفت: در وهله نخست لازم است که شناخت دقیقی از محدوده تاریخی شهرها داشته باشیم، پس از آن تشخیص دهیم که چه اقدامی باید صورت گیرد. ما معتقدیم که ساخت آینده از تجربیات گذشته امکان‌پذیر است به‌طوری‌که اگر نتوانیم درک درستی از گذشته داشته باشیم، قطعا نمی‌توانیم وضع حال را بهبود ببخشیم و آینده بهتری را ترسیم کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه میراث‌فرهنگی که در آن اقدامات و فعالیت‌های چند‌رشته‌ای انجام می‌گیرد، نیازمند گفت‌و‌گو، نشست و کارگاه‌های متعدد هستیم. در دولت یازدهم این اقدامات آغاز شده و در دولت دوازدهم منابع قابل توجهی به مطالعات و پژوهش اختصاص پیدا کرده است. از همین رو، مشارکت و بهره‌گیری از افراد متخصص و چند‌رشته‌ای در این زمینه نیز بسیار اهمیت دارد.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: خوشبختانه در دو سه سال گذشته برای تعدادی از شهرها و روستاهای مهم تاریخی طرح ویژه در نظر گرفته شده است و طرح ویژه نیز به این معناست که تمام دست اندرکاران، کمک و مشارکت کنند. در حال حاضر یک ضوابط عمومی تهیه شده است اما کافی نیست، با توجه به تنوع فرهنگی و جغرافیایی سرزمین ایران لازم است که هر شهر و بافت تاریخی دارای ضوابط ویژه باشد.

وی مشارکت جوامع محلی و صاحبان شهرهای تاریخی را اتفاق بسیار بزرگ در حفظ بافت‌های تاریخی دانست و گفت: ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که به‌صورت مداوم در حال تغییر و تحول است در این میان ضوابط و جریان بازدارندگی برای پاسداشت از ثروت و ظرفیت موجود بسیار اهمیت دارد، حضور جامعه محلی و صاحبان شهرهای تاریخی و دیگر دستگاه‌های دیگر که در موضوع شهر و روستا مشارکت دارند بسیار مهم است تا این کار چند‌رشته‌ای و فراگیر در راستای مدیریت یکپارچه اتفاق بیفتد.

کد خبر 382239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha