شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان با تبدیل صدای ضربان قلب نامنظم به یک موسیقی کلاسیک، کار را برای پزشکان در جهت تشخیص شرایط بیمار تسهیل کردند.

نوار قلب

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، محققان این پژوهش برای انجام این کار الگوهای ضربان قلب نامنظم که اصطلاحا آریتمی (arrhythmias) نام دارد را مورد بررسی قرار دادند.

ضربان قلب منظم دارای ریتم معمول و منظمی است و این در حالی است که افرادی با آریتمی، دچار ریتم غیرمعمول هستند.

آنها کاملا تصادفی نبوده و به یک گوش نوازنده آموزش دیده از نوع کلاسیک، می‌توانند یادآور ریتم قطعه معروف موسیقی کلاسیک باشند.

برای مثال وقتی دکتر چو، که یکی از محققان این پژوهش بوده و در زمینه موسیقی نیز تبحر دارد، به یکی از الگوهای آریتمی قلبی گوش داد، به یاد یکی از قطعات معروف موسیقی افتاد.

وی بر این باور است که با تجمیع الگوهای خاص ریتمیک با یکدیگر و تبدیل آنها به موسیقی می‌توان به پزشکان در جهت شناسایی انواع مختلف آریتمی (که در حال حاضر نمی‌توان تفاوتی میان آنها قائل شد) کمک کرد.

دکتر چو، که یک پیانیست موفق است، بعد از اینکه متوجه ضربان قلب نامنظم خود شد به انجام این کار علاقمند شد و گفت: هنگامی که ضربان قلب به صورت موسیقی نمایش داده شود، می‌تواند برای پیدا کردن الگوهای مختلف آریتمی مورد استفاده قرار گیرد.

کژآهنگی یا آریتمی قلبی (Cardiac arrhythmia) به معنی غیرطبیعی بودن ریتم قلب است.

ریتم طبیعی قلب از گره سینوسی آغاز شده و پس از انتقال به گره دهلیزی-بطنی در بطن‌ها منتشر می‌شود.

در نتیجه این نحو هدایت تحریک الکتریکی، ابتدا دهلیز و با فاصله کمی بطن‌ها منقبض می‌شوند.

ریتم طبیعی قلب بین شصت تا صد ضربان در دقیقه‌ است.

این پژوهش در جشنواره علمی بریتانیا ارائه شده است.

کد خبر 382358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha