مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاید عدد صفر امروزه چندان مورد توجه کسی نباشد،‌اما واقعیت این است که هر عددی روزی اختراع شده‌است و منشا نسخه مدرن این عدد تاکنون ناشناخته باقی مانده‌بود.

دست نوشته

براساس گزارش گيزمگ، با توسعه فرهنگ‌هاي باستاني در سرتاسر جهان، سيستم‌هاي شمارشي متفاوتي ايجاد شدند كه هريك به شيوه خود مقدار هيچ را نشان مي‌دادند، اما كسي نمي‌داند صفر به شكلي كه امروز شناخته مي‌شود از چه زماني ايجاد شده‌است.

تا پيش از اين گفته مي شد اولين نسخه ثبت شده از صفر مدرن نمادي است كه در دست‌نوشته‌اي قديمي و ديوار معبدي باستاني در هند كشف شده‌است اما كنون گروهي از دانشمندان دانشگاه آكسفورد با استفاده از تاريخ‌نگاري كربني دريافته‌اند كه اين دست‌نوشته 500 سال قديمي‌تر از معبد است از اين رو احتمال مي‌دهند اين اولين صفر مدرني باشد كه تاكنون در جايي ثبت شده‌است.

سيستم شمارشي مدرن غربي برپايه 10 و موقعيتي است يعني هربار رقمي در 10 ضرب مي‌شود عدد به دست آمده در سمت چپ چيده شده و يك صفر برابر آن قرار مي‌گيرد از اين رو عدد صفر نقشي حياتي در اين سيستم ايفا مي‌كند و عامل تشخيص تفاوت ميان عدد‌هاي 1 يا 10 از 100 است.

برخلاف اين سيستم،‌سيستم شمارش هندي‌ها به صورت مستقيم به نشانه عدد صفر دست يافته‌است. در اين سيستم هيچ با يك نقطه كوچك نشان داده مي‌شده‌است. اين نشانه را مي‌توان در ديوارهاي معبدي در ماديا پرادش هندوستان و دست‌نوشته باكشالي كه رد سال 1881 از روستايي مشاهده كرد. معبد به قرن نهم ميلادي تعلق دارد و بررسي‌ها نشان داده دست‌نوشته به دوره زماني قرن هشتم تا دوازدهم تعلق داشته‌است.

اما اكنون دانشمندان آكسفورد دريافته‌اند كه دست‌نوشته درواقع 500 سال قديمي‌تر از معبد است و به قرن سوم يا چهارم تعلق دارد. در اين صورت،‌صفر نوشته شده در نسخه خطي قديمي‌ترين صفر مدرني است كه در جهان ثبت شده‌است.

کد خبر 382409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha