همشهری آنلاین: شمخانی با بیان مخالفت ایران با برگزاری رفراندوم در کردستان عراق گفت ایران فقط دولت یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می‌شناسد.

شمخانی

به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی در گفت وگویی درباره موضع ایران در قبال برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق، برگزاری رفراندوم در این اقلیم را موجب شکل‌گیری تهدیدات جدید و شکننده علیه اقلیم کردستان عنوان و اظهار کرد: در شرایطی که عراق با تلاش و جانفشانی مردم این کشور اعم از عرب، کرد، ترکمن و... به مرحله پایانی پاک‌سازی خاک خود از لوث وجود تروریست‌های تکفیری نزدیک می‌شود، این اقدامات که وجاهت و اعتبار قانونی نیز ندارند به طور قطع اثرات ضد امنیتی بر منطقه، عراق و به ویژه اقلیم کردستان خواهد داشت.

وی با یادآوری نقش تعیین کننده، موثر و قابل توجه کردها در دولت عراق و ضرورت تداوم بهره‌گیری از این ظرفیت در مسیر تقویت ساختارهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی در اقلیم کردستان افزود: رویکرد مخالف کشورهای همسایه عراق با برگزاری رفراندوم در این اقلیم، شرایط پیچیده و دشواری را برای کردستان پس از رفراندوم ایجاد خواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین اقدامات و فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از طریق گفت‌وگوی نزدیک با مسئولین اقلیم کردستان، دولت عراق و همسایگان این کشور تصریح کرد: ایران به طور قطع صرفا دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می‌شناسد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی به موضع غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی عراق اشاره کرد و گفت: هرگونه خدشه به این اصل راهبردی، موجب بازبینی و تغییر جدی در روند همکاری موجود میان ایران و اقلیم کردستان عراق می‌شود.

شمخانی مشروعیت معابر و گذرگاه های مرزی جمهوری اسلامی ایران با مناطق اقلیم کردستان عراق را صرفا بدلیل وجود اقلیم به عنوان بخشی از عراق یکپارچه عنوان و یادآور شد: توافقات مرزی صرفا با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی خواهد بود.

وی به وجود توافقات نظامی و امنیتی میان ایران و اقلیم کردستان عراق اشاره و خاطرنشان کرد: جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق به مفهوم پایان یافتن تمامی این توافقات خواهد بود و پس از آن ایران در چارچوب تامین امنیت مرزهای مشترک در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی که در مناطقی از کردستان عراق تردد دارند، به صورت جدی تجدید نظر کرده و با شیوه‌های کاملا متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد.

وی با تاکید بر ضرورت تداوم گفت وگو برای حل و فصل مسایل موجود و تجدید نظر دراتخاذ تصمیمات شتاب زده افزود: هنوز فرصت کافی برای مسئولان کردستان عراق برای اجابت دعوت های خیرخواهانه با هدف تامین منافع جامعه کردی وکشور عراق و جلوگیری از شکل گیری روندهای ضد امنیتی در منطقه وجود دارد.

کد خبر 382452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha