همشهری آنلاین: سخنگوی قوه قضائیه در باره پروند بنیتا، دکل‌های نفتی و اتهامات محمود بهشتی، ساسان آقایی و یغما قشخامی توضیحاتی ارائه کرد

محسنی اژه‌ای

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یکصد و هجدهمین نشست خبری ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته دفاع مقدس، گفت: فراموش نکنیم که در اوایل انقلاب کشور از هر جهت مورد محاصره قرار گرفت و دشمنان یک جنگ تمام عیار و جنگ داخلی را هم به راه انداختند، اما بحمدالله مردم ما با جهاد توانستند تمام جریان های تروریستی را به خوبی پاسخ دهند و پشت سر گذاشتند. امیدوارم اینها را فراموش نکنیم و بدانیم که این ملت چه اتفاق بزرگی را رقم زده است.

وی افزود: مردم انتظار دارند که قوه قضاییه ورود بیشتری به حقوق عامه پیدا کند. قوه قضاییه توسط دادستان کل و بازرسی کل از سال های قبل و امسال تلاش کرده که این موارد را احصاء کند، اولویت بندی کند که کدام یک در اولویت است و به تناسب اولویت به آن بپردازد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به تصادفات و تلفات جاده‌ای گفت: در کشور ما تلفات جاده ای اعم از جانی و صدمه‌ای که وارد می شود زیاد است و با اصلاح راه‌ها و ... می توان به کاهش تلفات جاده ای کمک کرد. امیدوارم وزارت راه تلاش بیشتری در این زمینه کنند.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: مساله دیگر که در دستور کار است و مربوط به امنیت و آرامش جامعه می‌شود، آثار زیان‌بار فضای مجازی است. در سال 96 آمار قتل‌های فجیع نسبت به سال 95 بیشتر شده است. ممکن است علل مختلفی داشته باشد اما بر اساس کار کارشناسی که شده حتما یکی از آثار سوء فضای مجازی، این جنایت‌هایی است که رخ می‌دهد، البته عوامل دیگری مثل استعمال مواد روانگردان و ... وجود دارد. به عنوان مثال قتل اخیر در اتوبان تهران - قم که فردی را هم در این خصوص دستگیر کردند و اعتراف هم کرده است. البته صبح که پرسیدم انگیزه هنوز مشخص نیست. کودک تعداد کثیری چاقو خورده و بیش از 40 ضربه چاقو خورده است. این موضوع در دستور کار دادستان کل و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و ... است.

سخنگوی قوه‌ قضاییه گفت: موضوع دیگر که قابل توجه و جزو موارد اولویت‌دار است، شرکت‌های تعاونی اعتبار است. اگر اشتغال نباشد و جایی هم نباشد که سرمایه‌های کوچک مردم را به درستی بکار بگیرد ممکن است مردم سرمایه خود را به کسانی بسپارند که نمی توانند از این سرمایه ها به درستی استفاده کنند. مانند همین شرکت‌های لیزینگی و شرکت‌های تعاونی اعتبار که نمونه‌های آن موسسه کاسپین و ثامن الحجج است. در این موارد باید دولت عنایت بیشتر کند. اولا باید بستری فراهم شود تا مردم سرمایه‌های کوچک خود را در جاهای قابل اطمینان و در راستای اشتغال‌زایی و ایجاد تولید بیشتر مصرف کنند. ثانیاً کسانی که می‌خواهند از سرمایه مردم استفاده کنند باید ساماندهی شوند و صداوسیما هم باید توجه کند که از هر فرد و نهاد و موسسه‌ای تبلیغ نکند. قوه قضاییه نسبت به این موارد هم وارد شده و تلاش می کند و امیدواریم با کمک دولت و دیگران پرونده‌های این چنینی کمتر داشته باشیم.

محسنی اژه‌ای افزود: ماه محرم را در پیش داریم و امیدواریم همه ملت حسین دوست‌مان این ایام را پاس بدارند و شیعیان و عزاداران خوبی باشیم و این ایام را با مراسم‌های پرمحتوا پشت سر بگذاریم.

  • صدور رای در پرونده «بنیتا»

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره رای پرونده بنیتا در پاسخ به این سئوال که آیا رای این پرونده صادر شده است؟ گفت: بله، حکم صادر شده، اما طبیعی است که باید ابلاغ شود و قابل اعتراض هم هست.

وی خاطرنشان کرد: اجمالا اینکه متهم ردیف اول دو سه اتهام داشته؛ یکی از عناوین اتهامی‌اش قتل عمد هست که در این خصوص برای وی حکم قصاص نفس صادر شده است. برای سایر موارد اتهامی شنیدم که مجازات هایی اعم از حبس و شلاق و تبعید در حکم صادره هست که البته قابل اعتراض است و باید دید در دادگاه تجدید نظر چه می شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه روز گذشته برخی رسانه‌ها به نقل از آقای شهریاری آورده‌اند که برای قاتل پرونده حکم قصاص صادر شده اما هم‌دستان او تبرئه شده‌اند، گفت: خواهش می‌کنم به واقعیت‌ها بر اساس مستندات توجه کنید. نمی‌توان از روی احساس چیزی گفت، ما ادعا نداریم که قاضی به هر چه رسید مو لای درزش نمی‌رود.

وی افزود: در خصوص این پرونده متهم ردیف دوم تبرئه نشده، بلکه در دادسرا قتل عمد او ثابت نشده، اما با جرائم دیگر از جمله معاونت و مشاورت برای وی قرار مجرمیت صادر شده است. این شخص گناهکار تشخیص داده شد و برای اتهامات او درخواست کیفر شد و کیفرها هم نسبتا سنگین است.

محسنی‌اژه‌ای عنوان کرد: ممکن است چند نفر با هم باشند ولی قاتل یک نفر است و دیگری ممکن است معاونت داشته باشد. در این مورد قضاوتی ندارم، اما در نهایت این شخص از اتهامات در پرونده تبرئه نشده است.

  • محکومیت «محمود بهشتی» به 5 سال حبس

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که قوه قضائیه در برخورد با زمین خواری اخیرا گزارشی تهیه کرده است یا نه گفت: از جمله مسائلی که واقعا در استان های مختلف با آن درگیر هستیم پدیده زمین خواری است که دولت باید با آن برخورد جدی داشته باشد، مخصوصا در برخی جاها که زمین بسیار ارزشمند است و ما نیازمند این هستیم که زمین تخریب نشود تا محیط زیست حفظ شود.

وی افزود: اما معمولا آنهایی که ساخت و سازهایی را انجام می‌دهند از جایی مجوز گرفته اند، هر چند که نهادی که به آنان مجوز داده است ذیصلاح نبوده باشد که در همه این موارد باید نهادها متوجه باشند تا به افراد اجازه سوء استفاده ندهند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در 6 ماهه نخست امسال از حدود 18 هزار و 247 هکتار زمین رفع تصرف شده است، اظهار کرد: این رفع تصرف‌ها از 20 استان بوده که مواردی از زمین نباید تصرف می شدند که از این مقدار حدود 2 هزار و 969 هکتار در استان تهران انجام شده بود. به هر حال تصرفات در این سال‌ها کمتر شده و ما نیز در همین حدود شش ماهه نخست سال بیش از 3 هزار مورد قلع و قمع بنا داشته‌ایم که اعم از ساختمان، ویلا و غیره بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر آمار تازه‌ای از کشفیات مواد مخدر و احکام صادر شده اظهار کرد: احکام صادر شده اعم از اعدام تا حبس ابد را شامل می شد که در حال حاضر عدد مشخصی برای ارائه ندارم، اما حتما این مقدار زیاد بوده است. متاسفانه یکی از مشکلات نه تنها کشور ما بلکه بسیاری از کشورها مواد مخدر صنعتی و سنتی هست که البته مواد مخدر صنعتی آسیب های بیشتری از مواد مخدر قدیمی دارد و بخشی از ناهنجاری‌ها و جرائم توسط کسانی صورت می گیرد که مواد مخدر صنعتی مصرف می‌کنند.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: 160 هزار و 945 کیلوگرم مجموع مواد مخدری است که کشف شده که از این میزان حدود 3 هزار کیلو هروئین بوده و بیش از 111 کیلوگرم مواد مخدر کراک بوده است که مجموعه قوه قضائیه و مردم باید کاری کنند که مقدار مواد مخدر وارد شده به کشور کم شود و از توزیع آن نیز کاسته شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازداشت برخی فرهنگیان که از سوی رسانه‌های معاند مطرح می‌شود صحت دارد یا خیر؟ هیچ فردی به عنوان فرهنگی بودن بازداشت نمی‌شود. خبرنگار نیز به عنوان خبرنگار بازداشت نمی‌شود، همانطور که هیچ فردی به عنوان این که بهایی یا هر مذهب دیگری که داشته باشد، بازداشت نمی‌شود. حتی ممکن است یک شیعه اثنی عشری نیز به دلیلی بازداشت شود یا حتی محکومیت پیدا کند؛ بنابراین تفاوتی نمی‌کند که یک فرد دارای چه تفکر یا مذهبی باشد.

وی افزود: اما اگر خبرنگاری یا فردی مسیحی، مسلمان یا بهایی مرتکب جرمی شود به خاطر جرمی که مرتکب شده، بازداشت می‌شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که بازداشت محمود بهشتی به چه عنوان بوده است، اظهار کرد: آقای بهشتی در رابطه با مسائل امنیتی محکوم شده و جرم‌اش هم مشخص هست و وی به 5 سال حبس محکوم شده است. پس از رسیدگی به این پرونده‌ در دادسرا و دادگاه با حضور وکیل و پس از اعتراضاتی که وی و وکیلش به حکم دادگاه داشته‌اند، در نهایت 5 سال حبس برای وی صادر شده که در حال تحمل آن است و اگر خودش یا وکیلش نکته‌ای دارند می‌توانند در چارچوب قانون نظر خود را مطرح کنند.

  • پرونده موسوم به «دکل نفتی» با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه دادستان تهران 16 مردادماه در خصوص پرونده موسوم به دکل نفتی گفته بود که این پرونده یکی از پرونده‌های سنگین دادسرای جرایم اقتصادی محسوب می‌شود و تحقیقات این پرونده به پایان رسیده است، آخرین وضعیت این پرونده را شرح دهید؟ گفت: این پرونده از لحاظ محتوا بزرگ بود و مدت‌ها طول کشید، کیفرخواست آن صادر شده و به دادگاه رفته، اما هنوز در دادگاه تعیین وقت نشده است. دادگاه در حال مطالعه پرونده است، اما هنوز تعیین وقت نشده، البته بعد از تعیین وقت به وکلا اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص تعداد متهمان پرونده، گفت: الان نمی‌دانم، ولی بیش از یک متهم دارد.

معاون اول قوه‌ قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اموال و دارایی وزرای دولت یازدهم گفت: کسانی که در دولت یازدهم بودند و دوره‌شان تمام شده و در دولت جدید هم نیستند، 12 نفر هستند که 6 نفر از آنها گزارش پایان دوره خود را داده اند که از آنها تشکر می‌کنم؛ زیرا زودتر هم جواب دادند. از کسانی هم که در دولت دوازدهم هستند، 9 نفر لیست و فهرست اموال خود را دادند که از این 9 نفر، دو نفرشان جدید هستند مثل آقای کلانتری که در دولت یازدهم نبود. 7 نفر دیگر هم کسانی هستند که در دولت قبل و فعلی بوده و هستند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اینکه در تحقیقات و بازرسی‌ها، سازمان بازرسی اسنادی را بدست آورده که آتش سوزی رخ داده در مرکز بهداشت شیروان عمدی بوده، آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: نظر کارشناسی اولیه مبنی بر عمدی بودن آتش سوزی است و اگر اعتراضی به آن گزارش باشد، مراحل بعدی را طی می‌کند. همچنین فردی هم در این رابطه دستگیر شده و تخلف مالی از او کشف شده اما اینکه این فرد در آتش سوزی نقش داشته یا خیر هنوز به اثبات نرسیده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص این موضوع که آقای علوی وزیر اطلاعات گفته ما به مرتبطان با کانال آمدنیوز تذکر داده‌ایم، می‌شود فهمید که این ارتباط با مرتبطین وجود دارد ولی چرا با اینها برخوردی نشده است؟ گفت: خوب بود این سوال را از آقای علوی می کردید نه من. در خصوص شبکه های مختلف تلگرامی که جریانات ضد انقلابی هم در آن مرتکب جرائم سنگینی می‌شوند تلاش می‌کنیم تا برخورد شود اما اینکه دادستان از وزیر توضیحی خواسته یا خیر اطلاعی ندارم، ولی این نکته را عرض کنم که کسانی که با ضد انقلاب مرتبط هستند چه بسا این خبر را نداشته باشند و ندانسته این کار را کرده باشند، اینگونه تذکرات به این افراد طبیعی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در بهمن ماه در خصوص رسیدگی به لیست اموال مسئولان گفتید نمی شود تا اردیبهشت ماه این قانون را اجرا کرد و ایراداتی دارد، توضیحاتی را در این خصوص ارایه دهید گفت: این قانون در مجمع مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد اما اختلافاتی پیش آمد، برای مثال ماده شماره یک در حال اجراست اما سایر مواد مشکلاتی دارد و آیین نامه آن هم هنوز کامل نشده است. به هر تقدیر بخشی از مصوبه در حال انجام و بخشی از آن معلق مانده است.

  • پرونده گمرک بوشهر 12 متهم دارد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده گمرک بوشهر اخیرا به دادگاه ارسال شده و 12 متهم دارد. 6 نفر از متهمان از عوامل گمرک و 6 نفر دیگر از صاحبان بار هستند.

محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اخبار منتشره مبنی بر دستگیری افرادی در گمرک خصوصا گمرک بوشهر و قزوین و علت بازداشت آن‌ها اظهار کرد: یکی از مسائل مهم کشور موضوع قاچاق است. تاثیر قاچاق در تولید داخلی حائز اهمیت است. بخش‌های مختلف مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیروی انتظامی، تعزیرات و ... در این زمینه مشغول هستند. البته جا دارد تلاش ها را به بیش از این افزایش دهیم تا قاچاق کالا به صفر برسد. اگر گمرک، نیروی دادسرا، نیروی دادگاه و نیروی انتظامی هر کدام تخلفی کنند نظر ما این است که با آنها به اشد احکام رفتار شود.

محسنی‌ اژه‌ای اضافه کرد: قاچاقچی کار خودش را انجام می دهد، این فرد در هر جا و بخشی از دولت باشد باید به اشد احوال با او رفتار کرد. موضوع بوشهر برای اکنون نیست بلکه پرونده اخیرا به دادگاه رفته است. این پرونده 12 متهم دارد که منتهی به صدور کیفرخواست شده است. 6 نفر از متهمین از عوامل گمرک بوشهر هستند و 6 نفر دیگر از صاحبان بار هستند که با رشوه و با کار خلاف قانون قصد داشتند بار خود را ترخیص کنند و یا ترخیص کرده اند. این افراد تحت تعقیب قرار گرفتند، در قزوین هم به همین شکل است.

وی عنوان کرد: در تهران نیز افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند. نیت ما شدت مقابله با قاچاق است، البته در خود تعزیرات هم افراد متخلفی شناسایی شدند که آمار دقیقی از آنها ندارم اما این موضوع در حال تحقیق است.

محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص آخرین وضعیت پرونده پزشک عباس کیارستمی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه موضوع تخصصی بود، گزارشات پزشکی مورد بررسی قرار گرفت و نظرات گرفته شد. نسبت به پزشک معالج کیفرخواست صادر شد و به دادگاه رفت اما برای این پرونده وقت رسیدگی تعیین نشده و اطلاع ندارم که شعبه دادگاه مشخص شده یا نه، اما دادسرا کیفرخواست صادر کرده است.

سخنگوی قوه‌ قضائیه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پرونده مربوط به خاوری و اینکه محاکمه او در چه مرحله ای است و اینکه آیا حکمی برای او صادر شده است یا نه گفت: از دادگاه انقلاب در این خصوص پرسیده‌ام گفتند از طریق اینترپل و سایر راه ها تلاش هایی برای برگرداندن او انجام شده است حتی از طریق رسانه ها هم اعلام کردیم. برای اواخر ماه 7 یا فکر کنم ماه 8 وقت رسیدگی تعیین شده است. سفارشی که می کنم این است که اگر بتواند بیاید بهتر است. به هر حال اگر خود فرد حضور داشته باشد می تواند از خودش دفاع کند. در غیر این صورت حکم غیابی صادر می شود.

  • پزشک تبریزی مهرماه محاکمه می‌شود

محسنی اژه‌ای در بخش دیگر نشست خبری در پاسخ به این پرسش که جایگاه دیوان محاسبات در رسیدگی به پرونده‌ها چگونه است و اینکه علت اعتراض‌های محمود احمدی نژاد در این راستا چیست، اظهار کرد: درباره این پرونده ها باید از خود دیوان محاسبات سوال کرد؛ چرا که آنان برای خود دادسرا و دادگاه دارند و در چارچوب اختیار خودشان به پرونده‌ها می پردازند به این صورت که چنانچه کسی از کارکنان دولت و حکومت تخلفی کند، دیوان محاسبات بر اساس اختیارات به آن رسیدگی می‌کند که اگر به وظایف قانونی این دیوان در متن قانون مراجعه کنید مشخص است که در کجا آنان اجازه انتشار پرونده‌ها را دارند و چگونه به مجلس گزارش می‌دهند و سایر موارد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: اگر دیوان محاسبات در بررسی پرونده کسی به جایی برسد که تشخیص دهد جرمی وجود دارد آن را به قوه قضائیه ارجاع می دهد، اما اینکه در حال حاضر در زمینه احکامی که برای آقای احمدی نژاد اعلام کرده اند، محتوای پرونده ها چگونه است من اطلاعی ندارم؛ چرا که این موضوع به دیوان محاسبات مربوط می‌شود و آنان باید در صورتی که جرم را تشخیص داده اند به قوه قضائیه ارجاع دهند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نامتعارف به چه شکلی است و آیا کسانی که مبالغ اضافی را به خزانه کشور بازگردانده اند حق دارند آن را مجددا دریافت کنند یا نه اظهار کرد: آنکه در دیوان محاسبات انجام می‌شود من از آن خبری ندارم و این موضوع به دیوان محاسبات مربوط می شود که باید از خود آنان سوال کنید. اما از ناحیه دولت کسی به عنوان متهم به دستگاه قضایی معرفی نشده است. قوه قضائیه نیز بر اساس گزارش‌های دیوان محاسبات در این زمینه عمل می کند که اگر آنان محکوم شدند باید مال اضافی را بازگردانند و حتی شاید مجازات هم بشوند اما نکته این است که همه در این پرونده مرتکب جرم نشده‌اند؛ برخی پولی را که گرفته اند باید بازگردانند و در برخی موارد هم گیرنده پول مجرم نبوده بلکه کسی که پول را داده، مجرم بوده است و من نیز از روند بررسی این موضوع در دیوان محاسبات که در رسانه ها مطرح شده، گزارش دقیقی ندارم.

وی ادامه داد: کسانی که در دیوان محاسبات یا در هر جای دیگر گفته‌اند که این موارد مشکل قانونی نداشته ما از آنها یک سوال داریم آن هم اینکه آیا تمامی بانک‌ها، موسسه ها،‌ شرکت‌ها و دفاتر بیمه ای که مسئولانش از آنها پاداش دریافت کرده‌اند و مبالغی را در پایان سال به عنوان پاداش برای خود برداشته‌اند، سودده بوده‌اند یا خیر؟ اگر سودده بوده‌اند که مشکلی ندارد، اما اگر چنین نبوده حتما اشکال دارد و تا آنجایی که ما خبر داریم همه این بیمه ها،‌ شرکت‌ها و بانک‌ها سودده نبوده‌اند.

بر اساس این گزارش، محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده نویسنده کتاب شنود ارواح، گفت: جلسه‌ای برگزار شده، اما هنوز حکمی صادر نشده است و گویا نیاز به جلسه دیگری دارد، البته متهمان بازداشت نبودند و نمی‌دانم الان بازداشت شده اند یا خیر.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از وکلا - نسرین ستوده - عنوان کرده که در کرج وکیل پرونده‌ای است که دختر مورد تعرض پدر قرار گرفته است، در این رابطه توضیح دهید گفت: با دادستان کرج صحبت کردم و مشخص شد این مطالب صحیح نبوده و کذب محض است. دادستان کرج به من گفت اینها یک خانواده‌ای هستند که با هم اختلاف دارند و بچه در اختیار مادرش است و پدر هم هفته‌ای یک بار می‌تواند فرزندش را ببیند اما اینها در خصوص زمان ملاقات اختلاف دارند.

وی افزود: برخی گفته‌اند پدر مشکل روانی دارد اما پزشک گفته پدر مشکلی ندارد و خوب است ملاقات با فرزندش صورت گیرد، اما موضوع اینجاست که این خانم وکیل هیچ یک از طرفین نیست.

محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پرونده پزشک تبریزی گفت: در خصوص این پرونده، افرادی از بستگان این پزشک مرده‌اند، باید بررسی می‌شد که خودشان مرده‌اند یا به قتل رسیده‌اند، قتل عمد بوده یا غیرعمد که اینها زمان برده است. در این مورد حتما باید پزشک نظر بدهد، حتی اگر تحقیقات توسط قاضی صورت گرفته باشد.

وی افزود: پزشک باید تشخیص دهد افراد با چه سمی مرده اند و غذا از کجا تهیه شده است. در این مورد یکسری از اطلاعات خلاف درآمد و در نهایت این پرونده منتهی به صدور کیفرخواست شده است. برای این پرونده تعیین وقت صورت گرفت و محاکمه در ماه آینده صورت می گیرد. درخواست استفساری شده بود که جواب آن آمده است.

محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه پرونده بابک زنجانی به وسیله چند قاضی مورد بررسی قرار گرفته، خبرهای غیرموثقی مبنی بر کنار گذاشته شدن یکی از قضات رسیدگی کننده به پرونده شنیده شده، آیا این خبر مورد تایید است یا نه؟ عنوان کرد: خیر. پرونده وقتی به دادگاه رفت توسط آقای سراج مورد بررسی قرار گرفت اما وقتی ایشان به سازمان بررسی رفت طبیعتا دیگر نمی توانست کار قضاوت انجام دهد. نسبت به دو نفر در این پرونده حکم نقض شد و به شعبه هم ارض رفت، نهایتا یک جلسه مانده که به آخرین دفاعیات رسیدگی شود، اگر فردا جلسه ای باشد، آخرین جلسه رسیدگی است.

سخنگوی قوه‌ قضائیه اضافه کرد: آقایان سراج، صلواتی و مقیسه به این پرونده رسیدگی می کنند و مشغول فعالیت هستند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سخنان آیت الله مقتدایی در دیدار با قضات و مسئولان قضایی مبنی بر اینکه قوه‌ قضائیه باید پناهگاه مردم باشد و اینکه نظر قوه‌قضائیه در مورد این اظهارنظر چیست، گفت: بیش از همه و پیش از همه مقام معظم رهبری و قبل از ایشان حضرت امام به این موضوع تاکید داشتند . نظر ما هم این است که قوه‌قضائیه قطعا باید پناه مردم باشد. هر کس احساس می کند به او ظلمی شده باید حس کند که مرجعی هست که برای او نظم خواهی کند. قوه‌ قضائیه هم تلاشش همین است.

  • پرونده ریخته گران ۴۵ متهم دارد/ اتهامات ساسان آقایی و یغما فشخامی امنیتی است

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری گفت: دو سه نکته را مکرر گفته‌ام، کسانی که به قوه قضاییه مراجعه می‌کنند یکی شاکی است یکی مشتکی عنه، یکی ظالم و دیگری کسی که علیه اش ظلم شده، یکی از حکم راضی و دیگری از حکم ناراضی است. کسانی که حکم به نفعشان صادر شده هم بعضا راضی نیستند؛ مثلا در مورد پرونده بنیتا دو نفر هستند؛ یکی قتل نفس عمدی انجام داده و به فرض تایید دیوان باید قصاص شود و یکی حکم قصاص نگرفته و ممکن است گفته شود چرا نگرفته و چرا قتل منتسب به یکی شده است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: نکته دیگر اینکه ما تعدادی ضابط داریم که باید بخشی از تحقیقات را ادامه دهند. آنها هم برای تحقیقات مقدماتی و بازرسی مشکلاتی دارند. گاهی نیاز به کارشناسی است، کارشناسی نظر می دهد، حالا آیا این نظر مطابق با واقع است یا نیست. قاضی چاره ای ندارد اگر کشف واقع کرد که نظر کارشناس خلاف است رسیدگی می کند. من ادعا نمی کنم که هر حکمی صادر می شود از ابتدا تا انتها همه راضی هستند. ممکن است آنها که ناراضی هستند حق را بگویند؛ در هر حال همه قبول داریم قوه قضاییه باید پناهگاه باشد و بر اساس عدل و انصاف عمل کند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص برنامه قوه قضاییه برای رسیدگی به نارسایی‌هایی که در دادگاه‌ها وجود دارد عنوان کرد:‌ یکسری از مردم گرفتار هستند اما یکسری افرادی هستند که گرفتاری ایجاد می کنند و حتی محیط دادگستری را درگیر می کنند تا جایی که شنیده ام قضات خویشتنداری می‌کنند اما آنها هم انسان هستند. قدری خود را جای آنها بگذارید، یک روز از صبح تا شب به یکی از شعباتی که به درگیری ها و قتل ها و ... رسیدگی می کند بروید و فقط آنجا بنشینید، آن زمان متوجه خواهید شد که کار سختی است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اما در این خصوص مکرر رئیس قوه قضاییه و معاونت فرهنگی قوه قضاییه با برنامه‌هایی توصیه کردند که در جلسات درس اخلاق مطرح شود و سفارش به افزایش حلم و صبر مطرح بوده است. همه بد و جانی نیستند اما حلم و صبر در این مسائل کار سختی است مخصوصا در امور کیفری. اخیرا پیش نویسی در معاونت فرهنگی با عنوان دستورالعمل تکریم ارباب رجوع تهیه شده بود که آن را بررسی کردیم و ابلاغ شد، ان شاء‌الله بتوانیم بهتر به مردم سرویس دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه چرا رسیدگی به پرونده خاوری اینقدر با تاخیر صورت گرفته است و اینکه آیا قوه قضاییه ابزارهای لازم را برای محاکمه این فرد دارد؟ تصریح کرد: فرض کنید این فرد محکوم به حبس شود. قطعا نمی‌توان او را حبس کرد؛ زیرا دست ما نیست. یکی از دلایلی که منجر به طولانی شدن محاکمه شده است این بود که تلاش کردیم این فرد را از کشورهایی که در آنجا هست برگردانیم. گفتیم مسئله او مالی است، تحویل اش دهید. اما اگر در خصوص این فرد حکم توقیف اموال باشد اقدامات قانونی صورت می گیرد.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در برخی از تصرفات رد پای برخی مدیران و یا اهمال کاری آنها دیده می‌شود آیا قوه قضاییه توان قانونی لازم را برای برخورد با این مدیران دارد گفت: بله، حتما این توان وجود دارد. وقتی گفته می‌شود فلان هکتار آزاد شده است یعنی همین طور بوده است. این پرونده ها متهمان زیادی داشته اند اعم از کارکنان دولت و غیردولت که رشوه داده یا رشوه گرفته بودند. پیشگیری هم از اولویت های ما در خصوص تصرفات جنگل، حریم و زمین های مزروعی است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اظهارات آقای نوبخت و اظهار بی‌اطلاعی ایشان مبنی بر صدور کیفر خواست برای 20 نفر در پرونده حقوق‌های نجومی گفت:‌ گفتیم دولت چیزی از سمت قوه قضاییه اعلام نکرده است. دیوان محاسبات هم همین طور. اینها بر اساس گزارشات بازرسی کل کشور بوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه چرا پس از گذشت چهار سال پرونده منتسب به احمدی نژاد هنوز منتج به نتیجه نشده است در حالیکه اخیرا آقای مدیرخراسانی گفته‌اند در خصوص شکات خصوصی تبرئه شده و فقط پرونده مجلس باقی مانده است، اظهار کرد:‌طبق قانون نظر داریم به آن عمل کنیم، اما قبول داریم که زمان برده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص عناوین اتهامی ساسان آقایی و یغما فشخامی و اینکه آیا مدت بازداشت ساسان آقایی تمدید شده است یا نه، گفت: عناوین اتهامی این افراد امنیتی است و در مرحله دادسرا قرار دارد. کیفرخواست هم صادر نشده است. در خصوص آقایی اگر از مدت بازداشت گذشته باشد احتمال دارد تمدید شده باشد. در برخی جرائم ظرف یک ماه و برخی جرائم دیگر دو ماه اگر علت باقی مانده باشد دادستان ابلاغ می کند و به دادگاه می رود و پس از تائید قرار به قوت خود باقی می ماند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی آیا ماموریت موفقیت آمیز داشته است و اینکه چرا تشکیل جلسه نداده است؟ گفت:‌ ستاد در دوره ای که گذشت یعنی دولت یازدهم نسبت به دوره های قبل انصافا هم از لحاظ تشکیل جلسات و هم موضوعات بیشترین فعالیت را داشته است. شاید به دلیل مشکلات استقرار دولت، جلسه تشکیل نشده است ان شاء‌الله به زودی تشکیل شود.

وی افزود: ساختار و تشکیلات ستاد نیاز به بازنگری ندارد. اگر برخی از روش ها نیاز به بازنگری داشته باشند جا دارد چون اصل موضوع مهم است. این ستاد، ستاد هماهنگی است.

محسنی اژه‌ای در پایان در خصوص آخرین وضعیت پرونده ریخته گران گفت:‌ این پرونده ۴۵ متهم داردو در حال رسیدگی است.

کد خبر 382464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha