مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

سید‌محمد فخار: اگر ساعت صبح ۸ امروز ۲۷ شهریور ماه این گزارش را بخوانید، ۱۲۰ ساعت تا آغاز سال تحصیلی جدید و موج جدیدی از ترافیک سنگین مانده است. از شنبه هفته آینده در همه بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی شهر، صف طولانی وسایل نقلیه‌ شکل می‌گیرد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران

از اول مهر از هر 5خودروي حاضر در ترافيك يكي با انگيزه رفتن به مدرسه و دانشگاه در معابر عمومي حاضر شده تا در كنار ساير انگيزه‌هاي سفر درون‌شهري، روزانه 20ميليون سفر شهر را رقم بزنند.

در برابر چنين ترافيك غيرقابل مهاري بايد وسايل نقليه عمومي به كمك ترددهاي شهري بيايند. هم‌اكنون تهران 10خط اتوبوس تندرو، 246خط اتوبوس عادي، 6خط مترو و 78هزار تاكسي دارد اما اين وسايل حمل‌ونقل عمومي سال‌هاست در اين شهر تردد دارند.

در بخش اتوبوسراني يك‌سوم ناوگان تهران فرسوده محسوب مي‌شود و در مترو نيز دست‌كم به 3هزار واگن ديگر براي پوشش سفرهاي شهري نياز است. پرسش اصلي در فاصله كمتر از يك هفته تا آغاز سال تحصيلي اينجاست كه هم‌اكنون اولويت‌هاي مديريت شهري براي ارتقاي كيفيت حمل‌ونقل عمومي تهران كدام است و در كدام حوزه‌ها بايد تمركز بيشتري صورت گيرد؟

محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با همشهري درباره اولويت‌هاي حمل‌ونقلي تهران گفت: براساس برنامه طرح جامع حمل‌ونقل تهران بايد روزانه 10ميليون سفر با مترو و 5ميليون سفر شهري با اتوبوس انجام شود و در مجموع بايد 15ميليون سفر روزانه در پايتخت توسط حمل‌ونقل عمومي پوشش داده شود.

  • رفع عقب‌ماندگي‌هاي مترو

‌ در مورد مترو طي سال‌هاي اخير برخي زيرساخت‌ها آماده شده اما تجهيزي صورت نگرفته است. به گفته هاشمي، اولويت نخست، تجهيز زيرساخت‌هاي موجود است؛ براي نمونه بخش عمده تونل و ايستگاه‌هاي خط 7مترو ساخته شده اما هنوز هواكش‌ها و تجهيزات خط نظير برق و واگن آن آماده نشده است.

در خط 6هم اگر‌چه هنوز افتتاحي صورت نگرفته اما وضع به همين منوال است. همچنين در خط 3با بيش از 30كيلومتر طول كه شمال‌شرقي تهران را به جنوب غربي آن پيوند مي‌زند، هنوز واگن به اندازه كافي وجود ندارد. با توجه به نكات گفته شده، اولويت نخست، تجهيز زيرساخت‌هاي متروست كه هزينه‌هاي بسيار زيادي هم دارد.

  • بازبيني خطوط اتوبوسراني

رئيس شوراي شهر تهران در ادامه با پرداختن به بحث نواقص مربوط به اتوبوسراني تهران، تصريح كرد: اولويت دوم مديريت شهري بازبيني خطوط اتوبوسراني است. مسير اين خطوط حتما بايد مورد بازبيني قرار بگيرند؛ چراكه برخي از خطوط اتوبوسراني موازي با مترو حركت مي‌كنند و اين صحيح نيست. به گفته هاشمي، تعدادي از خط‌هاي اتوبوسراني پيش از ساخت مترو ساخته شده‌اند و بازبيني دقيق در اين عرصه يك نياز محسوب مي‌شود. در اين موضوع حداكثر بايد خطوط اتوبوسراني عمود بر مترو عمل كنند و از مترو مسافر بگيرند و مردم را به نقاط مقصدشان برسانند. از طرف ديگر در بخش اتوبوسراني، بازسازي و نوسازي نيز يك نياز مبرم محسوب مي‌شود و بايد كيفيت‌ها را در اين عرصه افزايش داد.

به جز اولويت‌هاي ذكر شده، بايد در بخش هوشمند‌سازي‌ سفرهاي درون‌شهري نيز اقدام اساسي صورت گيرد تا از سفرهاي غيرضروري در شهر كاسته شود و به جاي آن از ابزار الكترونيك و رايانه‌اي استفاده شود و درگير سفرهاي شهري غيرضروري نشوند.

  • ابزار نوسازي اتوبوس‌هاي تهران

هم‌اكنون شهرداري بودجه‌هاي خوبي براي نوسازي ناوگان اتوبوسراني تهران دارد و دولت نيز بي‌شك كمك خواهد كرد تا بحث نوسازي و بهسازي ناوگان شهري تكميل شود. رئيس شوراي شهر تهران در گفت‌و گو با همشهري درخصوص ابزارهاي نوسازي ناوگان اتوبوسراني تهران خاطرنشان كرد: هم‌اكنون صحبت از نياز 7تا 9هزار اتوبوس براي تهران است؛

درحالي‌كه اين شهر هم‌اكنون حدود 6هزار اتوبوس دارد و بخشي از آن فرسوده شده است؛ بنابراين اتوبوسراني تهران در شرايط فعلي تنها 70درصد با ناوگان مشغول خدمت‌رساني است. بدين‌ترتيب لازمه تحول در اتوبوسراني اين است كه از يك طرف اتوبوس‌هاي نو خريداري شود و از طرف ديگر در اتوبوس‌هايي كه فرسوده‌اند اما قابليت نوسازي دارند، بازسازي كامل صورت گيرد.

کد خبر 382483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha