همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از لایه ازون گفت: ایران در راستای اجرای پروژه‌های پروتکل مونترال با هدف کاهش گازهای مخرب لایه ازون، موفق به حذف ۹ هزار و ۸۰۰ تن مواد مخرب لایه ازون شده است.

ابراهیم حاجی‌زاده

به گزارش ایرنا، ابراهیم حاجی‌زاده روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت سی‌امین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازون در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در مجموع دستاوردهای حاصل از اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب تحت پروتکل مونترال در کشور تجهیز و تغییر خط تولید 1378 واحد تولیدی و خدماتی و حذف حدود 9 هزار و 800 تن از مواد مخرب لایه ازون مشتمل بر کلروفلوروکربن‌ها، تتراکلرید کربن و هیدروکلروفلوروکربن‌ها است.

وی اظهار کرد: در سال 1985 حدود 28 کشور برای ساماندهی لایه ازون در وین جمع شدند و تصمیماتی را برای حفاظت از لایه ازون اتخاذ کردند و قرار شد همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه آغاز شود.

وی افزود: دو سال بعد یعنی در سال 1987 پروتکل مونترال با مشارکت 46 کشور جهان تصویب شد، بر اساس این پروتکل مواد مخرب لایه ازون شناسایی و راه‌های کاهش انتشار آنها اعلام شد، دولت ایران نیز در سال 1988 به این پروتکل پیوست و پروتکل مونترال در مجلس جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید و اقدامات کنترلی برای حفاظت از لایه ازون از این سال در کشور شروع شد.

مدیر طرح ملی حفاظت از لایه ازون با بیان این که طی سال‌های بعد پروتکل مونترال چند اصلاحیه داشت، گفت: ‌آخرین اصلاحیه پروتکل مونترال مربوط به سال گذشته در رواندا است که بررسی الحاق آن در سازمان حفاظت محیط زیست در مرحله مقدماتی است.

مدیر ملی طرح حفاظت از لایه ازون افزود: کاهش تدریجی و حذف مواد مخرب لایه ازون مطابق با برنامه زمان‌‌بندی، کنترل تجارت مواد مخرب لایه ازون، ایجاد سیستم مجوز صادرات و واردات مواد مخرب لایه ازون و گزارش میزان تولید و مصرف مواد مخرب لایه ازون به دبیرخانه ازون به صورت سالیانه اهم تعهدات کشورهای عضو پروتکل است.

حاجی‌زاده با اشاره به پروژه‌های حذف مواد مخرب لایه ازون گفت: در122 واحد یخچال‌‌سازی، 66 واحد مونتاژ یخچال، 595 بخش تعمیرگاه‌ یخچال، 454 بخش تعمیرگاه‌ کولر خودرو، 47 بخش اسفنج‌‌سازی و افشانه‌‌های تنفسی مواد مخرب لایه ازون کاهش یافته است.

وی با اشاره به اهداف و تعهدات کشور در قبال پروتکل مونترال گفت: حذف 10 درصد از مصرف یا واردات هیدروکلروفلوروکربن‌ها، کاهش سالانه حدود پنج درصد واردات و دستیابی به تعهدات کشور در قبال پروتکل مونترال و حذف 35 درصد از مصرف یا واردات هیدروکلروفلروکربن‌ها از مصرف سال پایه تتا سال 2020 مطابق با برنامه زمانبدی پروتکل از جمله تعهدات ایران است.

حاجی‌زاده با تاکید بر اجرای کامل تعهدات کشور در قبال ماده 4 پروتکل مونترال و اصلاحیه مونترال و تداوم اجرای صدور مجوز واردات به برنامه‌های اطلاع‌رسانی و همکاری‌های منطقه‌ ای و بین‌المللی طرح نیز اشاره کرد و عمل به تمام تعهدات کشور، انتخاب فناوری‌‌های سازگار با لایه ازون، بومی‌سازی فناوری‌ های جایگزین سازگار با لایه ازون، تشکیل و تقویت شبکه امور ازون، همکاری و تعامل سازنده با سایر نهادها و استفاده از سیستم برخط و همکاری با گمرکات و بهره‌برداری از سیستم پنجره واحد تجارت فرامرز را ضروری دانست.

حاجی‌زاده افزود: تکمیل بانک فیزیکی هالون‌ها، جمع‌آوری هالون‌های موجود برای بازیافت و استفاده مجدد آنها، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای، همکاری با کشورهای همسایه در راستای کنترل تجارب غیرقانونی مواد مخرب لایه ازون و کالاهای حاوی این مواد و تدارک زمینه‌های لازم برای تدوین پروژه مدیریت و امحای پسماندهای مواد مخرب لایه ازون و محصولات حاوی آنها از جمله برنامه‌های آتی در این زمینه است.

وی تاکید کرد: در راستای اجرای فعالیت‌های حذف مواد مخرب لایه ازون در کشور نکات کلیدی باید رعایت شود که بومی‌سازی فناوری‌های جایگزین، سازگار با لایه ازون، استفاده از سیستم‌های آنلاین تحت برنامه iPIC برای تبادل اطلاعات بین کشورهای واردکننده و صادرکننده و همکاری با گمرک‌ها و بهره‌برداری از سیستم پنجره واحد تجارت فرامرزی برای ثبت مجوزهای صادره برای مواد و کالاهای مبتنی بر آن برخی از این نکات است.

مراسم گرامیداشت سی‌امین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازون یکشنبه با حضور نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیر طرح ملی حفاظت از لایه ازون در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

16 سپتامبر مصادف با 25 شهریور روز جهانی حفاظت از لایه ازون است.

کد خبر 382515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha