دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

مجموع ارزش شرکت‌های بورس و فرابورس در ۲۷ شهریور در کمتر از نصف روز ۲۲۰۰ میلیارد تومان رشد کرد و شاخص بورس در بالاترین نقطه تاریخی ۳.۵ سال گذشته ایستاد.

به گزارش همشهري، شاخص كل بورس تهران كه تا دي‌ماه1392 به 89هزارو 500واحد رسيده بود بعد از آن شروع به نزول كرد. دليل رشد شاخص در آن مقطع زماني از يك طرف توافق بر سر برجام و از سوي ديگر رشد پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس تحت‌تأثير افزايش قيمت نفت، دلار و تورم 50درصدي بود. اما اين رشد غيرساختار يافته دوام نداشت و پس از آنكه مشخص شد اقتصاد ايران دچار بيماري هلندي شده است،

شاخص بورس هم با سقوطي سنگين مواجه شد.اما اكنون بعد از 3.5سال آفتاب آرام آرام در حال طلوع بوده و سايه نفرين منابع از سر اقتصاد در حال كوتاه شدن است. اين رويه از حدود يك‌ماه پيش آغاز شده است. اگرچه از نظر اعداد و ارقام اقتصاد ايران از 2سال پيش از ركود تورمي خارج شده اما از نظر عملي از مرداد امسال كه پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس دست‌كم 1200ميليارد توان رشد كرده است، تقريبا به همه اثبات شد كه اقتصاد به‌صورت عملي و واقعي در حال خروج از ركود است.

  • صعود پر قدرت

پس از آنكه شاخص بورس تهران توانست در هفته‌هاي دوم و سوم شهريور با يك رشد پايدار از مرز 83هزار واحد عبور كند ديروز هم اين شاخص توانست با يك صعود پر قدرت از منطقه 84هزار واحد عبور كند و در بالاترين نقطه تاريخي 3.5سال گذشته بايستد. بعد از 15دي‌ماه1392 يعني پس از توافق بر سر برجام، شاخص هرگز نتوانسته بود به اين سطح برسد.

در مبادلات ديروز شاخص بورس جمعا 497واحد معادل 0.6درصد رشد كرد. تحت‌تأثير اين رشد ارزش سهام شركت‌هاي بورس دست‌كم 2هزار ميليارد تومان و ارزش سهام شركت‌هاي حاضر در فرابورس 200ميليارد تومان افزايش يافت.در دادو ستد‌هاي روز گذشته شركت‌هاي فولاد مباركه اصفهان، گل‌گهر و سايپا نقش تعيين كننده‌اي در رشد شاخص داشتند. از 2هفته پيش تحت‌تأثير افزايش قيمت جهاني فلزات ارزش سهام شركت‌هاي حاضر در اين گروه معادن و فلزات هم رشد كرده است.

  • اثر رشد شاخص بر ارزش شركت ها

در پايان مبادلات ديروز ارزش سهام شركت هلدينگ خليج‌فارس به 25هزار ميليارد تومان معادل 6.5ميليارد دلار رسيد. اين شركت هم‌اكنون از نظر ارزش بزرگ‌ترين شركت بورس تلقي مي‌شود. ديروز همچنين ارزش سهام شركت همراه اول به مرز 15هزار ميليارد تومان معادل 3.8ميليارد دلار رسيد.

اين شركت هم بعد از هلدينگ خليج‌فارس دومين شركت بزرگ بورس است.ظرف روز‌هاي گذشته ارزش سهام شركت فولاد مباركه اصفهان آنچنان رشد كرده است كه اين شركت ديروز به رده سوم بزرگ‌ترين شركت بازار سهام با ارزشي معادل 14هزارو 700ميليارد تومان تبديل شد و جاي شركت مخابرات را گرفت. شركت مخابرات اكنون با 11.7هزار ميليارد تومان در رده چهارم بزرگ‌ترين شركت بورس قرار گرفته است.

اين رشد همچنين روي ارزش سهام شركت ملي صنايع مس و گل گهر هم اثر گذاشته است. در طول چند هفته گذشته كه قيمت سهام اين شركت‌ها رشد كرده است ارزش سهام ملي مس به 11هزار ميليارد تومان معادل 2.8ميليارد دلار و گل‌گهر به 8200ميليارد تومان معادل 2.1ميليارد دلار رسيده است.اين شركت‌ها هم در طول اين مدت به رده‌هاي پنجم و ششم بورس صعود كرده‌اند.

  • به دولت اميدواريم

ابراهيم عنايت از مديران و كارشناسان با سابقه بازار سرمايه در پاسخ به اين پرسش كه آيا روند صعود بورس در نيمه دوم سال ادامه خواهد يافت به همشهري گفت: اين موضوع بستگي زيادي به انجام اقدامات اجرايي از سوي دولت دارد. او با بيان اينكه ما همه اميدواريم كه بازار سرمايه در نيمه دوم سال اوضاع بهتري داشته باشد، گفت:

اگر دولت همانطور كه برنامه‌هاي اقتصادي‌اش را اعلام كرده است آنها را اجرا كند بدون ترديد بازار سهام نيز رشد خواهد كرد چرا كه بورس تابعي از شرايط كلان اقتصاد كشور است. او افزود: اگر اوضاع كلان اقتصادي كشور مناسب باشد، بازار سهام هم رشد مي‌كند در غيراين صورت نوسان‌هاي بورس مباني پايه‌اي نخواهد داشت.

عنايت همچنين با تمجيد از عملكرد وزير جديد اقتصاد ادامه داد: بازار سرمايه اميد زيادي به وزير اقتصاد دارد چرا كه او داراي سوابق اجرايي و طولاني در حوزه اقتصاد است و مطمئنم كه اگر از تيم مناسب و كارآمدي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي استفاده كند قطعا نتايج ارزشمندي به‌دست خواهد آورد. اين كارگزار قديمي بورس تأكيد كرد:

براي رشد بورس بايد به بخش‌هاي واقعي اقتصاد ايران مانند صنايع و معادن توجه كنيم، ازيك طرف خام فروشي نكنيم و از سوي ديگر نسبت به توسعه صنايع پتروشيمي، پالايشگاه و ساير صنايعي كه در ايران مزيت نسبي دارند گام برداريم تا از اين طريق رشد اقتصادي كشور را تضمين كنيم.

به گفته او چنانچه مولفه‌هاي اصلي اقتصاد نظير تورم، نرخ بهره و رشد اقتصاد در حد قابل‌قبولي باشد مي‌توان اميدوار بود كه بازار سرمايه نيز به روند رو به صعودش ادامه دهد. او تأكيد كرد:دولت بايد چند صنعت را به‌عنوان صنايع پيشرو انتخاب و به آنها توجه ويژه كند و اجازه بدهد كه بخش خصوصي در اين صنايع سرمايه‌گذاري كنند.

عنايت افزود: با توجه به بخش واقعي اقتصاد است كه مي‌توان به رشد پايدار در بورس اميدوار بود زيرا تحت‌تأثير رشد اقتصادي درآمد واقعي شركت‌ها هم افزايش مي‌يابد و بازار سرمايه هم رشد مي‌كند. او در مورد كاركرد‌هاي اوليه بورس تأكيد كرد: هدف بورس تجهيز منابع و جذب سرمايه‌ها ي خارج از بورس براي تأمين مالي شركت‌هايي است كه به اين منابع نياز دارند اما آنچه هم‌اكنون مغفول مانده بحث تأمين مالي از طريق بازار سرمايه است كه بايد به آن توجه ويژه شود.

کد خبر 382627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha