دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: حسین پارسایی بیش از آنکه یک مدیر تئاتری یا سینمایی باشد، کارگردان و بازیگر تئاتر است و این سال‌ها در کنار سمت‌های مدیریتی، نمایش‌هایی را روی صحنه برده است.

نمایش

او از مدتي پيش به همراه گروه خود مشغول تمرين براي اجراي نسخه موزيكال «اوليور توييست» در تالار وحدت است؛ نمايشي كه براساس رمان اصلي چارلز ديكنز و نسخه سينمايي آن آماده شده است.

  • شما 3سال پيش قرار بود اين نمايش موزيكال را اجرا كنيد. دليل منتفي‌شدن پروژه در آن زمان چه بود؟

راستش طراحي و اجراي يك نمايش موزيكال بزرگ مشابه مشخصات اين نمايش بسيار پيچيده و زمان‌بر است. در ارديبهشت ٩٣ يك‌بار پيش‌توليد آغاز شد اما هماهنگي‌هاي لازم براي ادامه كار و اجرا به سرانجام نرسيد. بنابراين تصميم گرفتم تا شرايط مطلوب فراهم نشود، كار را متوقف كنيم. كارهايي از اين دست برنامه‌ريزي درازمدت مي‌خواهد و البته در كنار آن بايد هزينه را هم درنظر گرفت. مجموع همه اين عوامل باعث شد اجراي پروژه را به زماني ديگر موكول كنم.

  • با اينكه در اين سال‌ها بيشتر كارهاي مديريتي انجام داده‌ايد اما شما را هنوز هم به عنوان يك كارگردان مي‌شناسند. چطور شد تصميم گرفتيد دوباره به صحنه بازگرديد؟

من به كارهاي موزيكال علاقه‌مندم و در سال‌هاي گذشته چند موسيقي-نمايش هم با همين تكنيك اجرا كردم؛ از «توفان روح» در سال ٧٦ تا همكاري مشترك با گروه‌هاي موسيقي در سال‌هاي اخير. چند سالي است دغدغه موزيكال اوليور توييست را داشتم اما امكان آن فراهم نمي‌شد. البته چند گروه هم همزمان با طراحي‌هاي متفاوت قصد اجراي همين متن را داشتند. به‌نظرم الان وقت اجراي موزيكال مورد علاقه من فرارسيده است.

  • اوليور توييست متني بزرگ و شناخته‌شده است. شما نمايشنامه را بر چه اساسي نوشتيد؟

موزيكال حاضر اقتباسي است از نسخه سينمايي به كارگرداني كارول ريد در سال ١٩٦٨ كه در مرحله نگارش توسط محمدرضا كوهستاني دراماتورژي شده است. هم‌اكنون نمايشنامه اين اثر برگرفته از رمان اصلي و نسخه سينمايي آن است.

  • كار موزيكال براي تماشاگر هم جذابيتي خاص دارد. درباره ساختن موسيقي تئاتر موزيكال هم براي ما بگوييد.

موسيقي اين نمايش همچنان تحت‌تأثير شاهكار شاعر و آهنگساز برجسته انگليسي ليونل بارت است. بخش‌هاي زيادي به نظم درآمده و در نهايت با خلق و اضافه‌كردن بخش‌هاي موسيقايي و آوازين، موسيقي اثر تنظيم و به‌صورت زنده اجرا مي‌شود.

  • به‌طور حتم نمايش به واسطه موزيكال بودن حركت هم دارد؟

حركت‌نگاري هم متناسب با بخش‌هاي موسيقايي طراحي شده و گروه زيادي از هنرمندان و دانشجويان علاوه بر حركت‌هاي گروهي قطعات آوازي فردي و گروهي خواهند داشت.

  • در اين نمايش موزيكال با چند نفر همكاري داريد؟

بيش از ١٠٠ بازيگر و نوازنده مسلط به حوزه حركت و موسيقي در اين پروژه حضور خواهند داشت كه حدود ٤٠ نفر از آنها نوجوان هستند و البته در اين ميان چهره‌هاي شناخته‌شده تئاتر و سينما هم به‌عنوان بازيگران اصلي حضور دارند. اركستر كوچك تركيبي از نوازندگان مختلف اجراي زنده را بر عهده دارد كه سرپرست آن هنوز نهايي نشده است.

  • نقش اوليور توييست را چه‌كسي بازي مي‌كند؟

2نقش اوليور و داجر از ميان بيش از ٣٠٠ هنرجو در سنين ١٠ تا ١٢ سال انتخاب مي‌شوند. هم‌اكنون ١٠ نامزد براي اين دونقش در حال تمرين‌هاي مقدماتي هستند.

  • آغاز تمرين‌هاي اصلي

پيش‌توليد نمايش موزيكال «اوليور توييست» از ارديبهشت آغاز شده و گروه تمرين‌هاي اصلي را از نيمه دوم شهريور پيش مي‌برد. قرار است اين نمايش آذر و دي امسال پس از ماه‌هاي محرم و صفر در تالار وحدت روي صحنه برود. حسين پارسايي از همكاري با شيما ميرحميدي به‌عنوان طراح لباس و سيامك احصايي به‌عنوان طراح صحنه خبر مي‌دهد و مي‌افزايد كه گروه طراحان نور، صدا، صحنه و لباس در حال طراحي و اتود زدن هستند.

کد خبر 382632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha