دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

محمدصادق خسروی‌علیا: مرور پرونده‌ای که متهم آن یک پزشک است باید بسیار خواندنی و جالب باشد. چیزی که رسیدگی به این پرونده‌ها را پیچیده و دشوار می‌کند، تعیین نوع مجازات برای متهمانش است.

دندانپزشک مزاحم

افراد تحصيل‌كرده‌اي كه براي اجتماع يك ظرفيت باارزش و مورد تأييد هستند اما يكباره به واسطه ارتكاب يك خطا و ناآشنايي با قانون، پايشان به‌عنوان مجرم در محكمه باز مي‌شود. با اينگونه مجرمان چه بايد كرد!؟ يكي از قضات به اين سؤال دشوار پاسخ مي‌دهد.
سليمان عفيف، قاضي يكي از اين پرونده‌هاي دشوار بوده است. پرونده خواندني كه در ادامه مرور مي‌كنيم متهم آن دندانپزشكي است كه به‌خاطر ايجاد مزاحمت ملكي، چند نفر از مالكان مجتمع مسكوني شاكي او هستند و طبق قانون مجرم محسوب مي‌شود.

  • از جزئيات پرونده بگوييد.

متهم اين پرونده مرد دندانپزشكي است كه در يك مجتمع مسكوني براي همسايگانش مزاحمت ملكي ايجاد كرده بود. اين فرد خودروي خود را در قسمت مشاعات ساختمان پارك مي‌كرده به شكلي كه عبور و مرور براي خودروهاي ساير همسايه‌ها غيرممكن بوده. با شكايت همسايگان از دندانپزشك خاطي، در محكمه به اين پرونده رسيدگي شد.

  • عنوان جرم چيست؟

ايجاد مزاحمت ملكي.

  • متهم به جرمش اقرار كرد؟

بله، متهم پذيرفت كه خودرو‌يش را در مشاعات پارك كرده است، اما حق به جانب بود و با اين منطق كه صاحب يكي از واحد‌هاي مجتمع است و مشاعات ساختمان متعلق به همه ساكنان ساختمان است «و من هم سهم دارم! »پارك كردن خودرو در مسير ديگران را حق قانوني خويش مي‌دانست!

  • قانونگذار براي اين جرم چه مجازاتي تعيين كرده است؟

علاوه بر رفع مزاحمت، اين عمل مجرمانه يك‌ ماه تا يك سال حبس دارد.

  • چه مجازاتي براي مجرم درنظر گرفتيد؟

از نگاه بنده افراد تحصيل‌كرده جامعه، سرمايه‌هاي انساني اجتماع هستند. با نگرش به اينكه اعمال مجازات براي مجرمان بايد به شكلي باشد كه هم بتواند تضمين‌كننده نظم اجتماعي و حقوق شاكي باشد و همچنين جنبه بازدارندگي براي مجرم و نفع حداكثري را براي جامعه به‌دنبال داشته باشد، بنابراين تشخيص دادم اين مجرم به زندان نرود. با توجه به نيازهاي درماني و بهداشتي زندانيان و تخصص يك پزشك تصميم گرفتم حكم مجازات جايگزين حبس براي متهم صادر كنم.

  • چه مجازات جايگزيني؟

1080ساعت خدمات عمومي رايگان در زندان شهيد شاهوند بندرعباس، جايگزين 6 ماه حبس متهم اين پرونده شد. مجرم موظف شد براي تحمل مجازات مذكور روزانه به تشخيص رئيس اداره زندان ساعاتي را در زندان حضور پيدا كند و به زندانيان خدمات درماني (انجام امور دندانپزشكي) ارائه دهد. البته با توجه به شاغل بودن اين پزشك مقرر شد انجام خدمات يادشده در هر روز، بيش از 4ساعت نباشد.

  • قانون چه مي‌گويد؟

سليمان عفيف، قاضي كيفري بندرعباس: ماده ٣ آيين‌نامه اجرايي قانون تملك آپارتمان‌ها، مشاعات ساختمان را متعلق به همه ساكنان مي‌داند و اجازه نمي‌دهد كه هيچ‌يك از مالكان مشاعي بر مشاعات حق انحصاري براي خود قائل باشد و تصرف مشاعات توسط يك فرد جرم محسوب مي‌شود و اين دندانپزشك به موجب ماده690 قانون تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده مصوب سال 1375 مجرم بود و بايد مجازات مي‌شد.

کد خبر 382643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha