دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

ساعاتی پس از آنکه آمریکا اعلام کرد، شورای امنیت دیگر گزینه‌ای برای مقابله با کره‌شمالی در اختیار ندارد جنگنده‌های رادارگریز و بمب‌افکن‌های راهبردی واشنگتن با تسلیحات و بمب‌های واقعی دست به مانور مشترک با سئول در شبه جزیره کره زدند.

کره شمالی

در بحبوحه به اوج رسيدن تنش‌ها، روسيه و چين هم در نزديكي مرزهاي كره‌شمالي مانور دريايي را شروع كرده‌اند تا همزماني اين تمرين‌هاي نظامي را بسياري به منزله چنگ و دندان نشان دادن قدرت‌ها براي يك جنگ تلقي كنند.وزير دفاع كره‌جنوبي روز گذشته اعلام كرد كه 2فروند بمب افكن راهبردي B-1B از گوام به همراه جنگنده‌هاي اف35 از ژاپن به پرواز درآمدند تا شش جنگنده كره جنوبي هم از سئول به آنها ملحق شوند. روز جمعه كره‌شمالي بار ديگر موشك بالستيك قاره‌پيمايي را با عبور از آسمان ژاپن آزمايش كرد و مقام‌هاي كره‌جنوبي اعلام كرده‌اند كه اين مانور هوايي در واكنش به تهديدات پيونگ‌يانگ صورت گرفته است.

حدود 2هفته قبل هم كره‌شمالي ششمين آزمايش هسته‌اي خود را انجام داد تا نگراني جهاني از دستيابي اين كشور به تسليحات هسته‌اي و فناوري نصب كلاهك هسته‌اي روي موشك‌هاي بالستيك بار ديگر افزايش پيدا كند. از زمان اين آزمايش براي نخستين‌بار است كه آمريكا و كره‌جنوبي دست به تمرين نظامي در اين منطقه مي‌زنند. رسانه‌هاي كره‌جنوبي همچنين گزارش‌ داده‌اند كه آمريكا قصد دارد به‌زودي يك مانور مشترك دريايي هم با سئول برگزار كند. علاوه بر اين كره‌جنوبي و آمريكا برنامه برگزاري رزمايش تركيبي هشدار موشكي با شركت ژاپن را از اواخر سپتامبر تا اوايل اكتبر دارند.

همزمان با اين اقدام اما در سويي ديگر چين و روسيه هم مانوري دريايي را در نزديكي آب‌هاي كره‌شمالي آغاز كرده‌اند. مقام‌هاي چين تأييد كرده‌اند كه اين مانور مشترك مابين خليج پتر كبير واقع در نزديكي بندر ولاديوستوك روسيه و بخش جنوبي درياي اخوتسك در شمال ژاپن برگزار مي‌شود كه فاصله چنداني با مرز كره‌شمالي ندارد. چين و روسيه هرچند با قطعنامه اخير شوراي امنيت عليه كره‌شمالي همراهي كرده‌اند اما بارها خواستار حل و فصل اين ماجرا با مذاكره شده‌اند.

  • تهديد ارجاع به پنتاگون

همزمان با برگزاري هفتاد و دومين مجمع عمومي سازمان ملل متحد كه يكي از محورهاي اصلي آن مسئله كره‌شمالي است واشنگتن تهديد كرده پرونده كره‌شمالي را از شوراي امنيت به وزارت دفاع اين كشور(پنتاگون) ارجاع مي‌دهد. نيكي هيلي، نماينده آمريكا در سازمان ملل اعلام كرده كه گزينه‌هاي شوراي امنيت اين سازمان براي مقابله با برنامه‌هاي هسته‌اي كره‌شمالي به اتمام رسيده و از اين‌رو ممكن است واشنگتن مجبور به حل اين مسئله از طريق پنتاگون شود.

او در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان گفت: درصورتي كه كره‌شمالي به اين رفتار بي‌دقت خود ادامه دهد و درصورتي كه آمريكا مجبور به دفاع از خود يا هم‌پيمانانش شود، كره‌شمالي نابود خواهد شد. همه اين را مي‌دانيم و هيچ كدام از ما خواهان اين نيستيم. بان كي‌مون، دبيركل سابق سازمان ملل هم روز گذشته در اظهارنظري كم‌سابقه در سئول اعلام كرد كه كره‌جنوبي بايد آمادگي رويارويي با هرگونه تبعات احتمالي و ازجمله گزينه‌هاي نظامي را براي رسيدگي به اين مشكل داشته باشد چون در غيراين صورت كره‌شمالي بيشتر جسور مي‌شود.

كيم جونگ اون، رهبر كره‌شمالي به‌تازگي در يك سخنراني گفته بود اين كشور بايد به چنان قدرتي دست پيدا كند كه آمريكا جرأت نكند درباره گزينه نظامي حتي صحبت كند.

کد خبر 382652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha