مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سطح غافلگیری شهروندان تهرانی در رویارویی با حوادث و سوانح کاهش می‌یابد.

مرحله پیشاهنگی (پایلوت) طرح ایجاد گروه های داوطلب واکنش اضطراری محله (دوام) با هدف افزایش توان و آمادگی نیروهای داوطلب مردمی در سطح محلات شهر تهران در رویارویی با حوادث و سوانح پیش بینی نشده با موفقیت در پنج محله از پنج منطقه تهران اجرا شد و در آینده این گروه‌های داوطلب در 370 محله تهران تشکیل می‌شود.

به این ترتیب در هر محله داوطلبان آموزش دیده با استفاده از آموزش‌های فرا گرفته و تجهیزات ذخیره شده در محل‌های خاص به عنوان نیروهای نیمه حرفه‌ای امداد و نجات در کنار گروه‌های رسمی امدادگر به یاری آسیب دیدگان می‌پردازند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، در همایشی که به مناسبت پایان مرحله پیشاهنگی طرح ایجاد این گروه های داوطلب با حضور جمعی از مدیران شهری، سفیر سوئیس در ایران و جمعی از شهروندان داوطلب آموزش دیده عضو این گروه ها از پنج محله مناطق 4، 6، 8، 10و 17 در سالن آمفی تئاتر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، داوطلبان امدادگر با قرائت سوگندنامه‌ای آمادگی خود را برای یاری رساندن به شهروندان حادثه دیده در حوادث و نجات جان انسان‌ها بدون انتظار مادی و صرفاً با انگیزه انسان دوستانه اعلام کردند.

طرح تشکیل گروه های داوطلب واکنش اضطراری محله (دوام) پس از تجربه موفق این طرح در شهر استانبول ترکیه که با همکاری آژانس توسعه همکاری سوئیس (اس دی سی) انجام شد، از سال گذشته در تهران نیز آغاز شد و طی آن داوطلبان پنج محله شناسایی شدند و با شرکت در دوره‌های آموزشی، عملیات امداد و نجات در حوادث وکار با تجهیزات ویژه امدادگری را فرا گرفتند.

دراین طرح تجهیزات مورد نیاز امدادگران از قبل در کانکس‌های مخصوص ذخیره و در مکان‌های محفوظ و مشخصی همچون مدارس و مساجد نگهداری می‌شود تا به محض وقوع حادثه نیروهای داوطلب با بهره‌گیری از این امکانات به نجات جان آسیب دیدگان محله خویش بپردازند.

دکتر مازیار حسینی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در سخنانی در این مراسم به تجربه جهانی بهره‌گیری از نیروهای داوطلب در حوادث بزرگ اشاره کرد و گفت: آموزش نیروه‌های داوطلب مردمی موضوع جدیدی است که با توجه به تجربه‌های مثبت آن در جهان باید مورد توجه قرار گیرد چرا که خواه ناخواه در حوادث بزرگ به علت شدت غافلگیری نیروهای امدادگر رسمی، این شهروندان هستند که می‌توانند به خصوص در ساعات اولیه حادثه به یاری اعضای خانواده، همسایگان و ساکنان محله خویش بپردازند.

وی گفت: تحقیق انجام شده بعد از زلزله کوبه ژاپن نشان داد که بیش از 80 درصد کمک‌های اولیه ارائه شده به مردم آسیب دیده توسط اقوام، همسایگان و شهروندان ساکن محل‌های آسیب دیده انجام شده و بنابراین در صورتی که شهروندان در قالب گروه‌های داوطلب آموزش‌های لازم را فرا گیرند و تجهیزات مورد نیاز نیز در اختیار آنان قرار گیرد می‌توانند به خصوص در ساعات اولیه وقوع حوادث نقش مهمی ایفا نمایند و از حالت انفعال خارج شوند.

وی با اشاره به غنی بودن فرهنگ نوع دوستی و یاری‌گری مردم ایران گفت: استفاده از این توان در گرو سازماندهی، آموزش و در اختیار قرار دادن تجهیزات و هماهنگ ساختن داوطلبان امدادگر با نهادها و سازمان‌های دولتی و عمومی است.

وی افزود: جلب مشارکت مردمی در امر مدیریت بحران در قالب برنامه زمان‌بندی شده و با استفاده از توان شورایاری‌ها به عنوان پلی میان شهروندان و مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته و درآینده این گروه‌های داوطلب به تدریج و در برنامه‌ای هوشمندانه در 370 محله شهر تهران ایجاد می شود.

دکتر حسینی، داوطلبان عضو گروه دوام را گروه‌های کوچک نیمه حرفه‌ای اثر بخش و نجات دهنده جان انسان ها در حوادث توصیف کرد که علاوه بر امداد و نجات دارای نقش ویژه در رونق فرهنگ ایمنی و ترویج ابعاد مختلف مدیریت بحران در سطح شهر هستند.

وی با یادآوری آمار سازمان ملل از جمعیت آسیب دیده جهان در حوادث و سوانح گفت: بر اساس این آمار در حالی که جمعیت در معرض خطر ناشی از حوادث در کشورهای توسعه یافته بیشتر از این جمعیت در کشور‌های در حال توسعه است اما برعکس میزان تلفات حوادث در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته است که نشانگر رابطه نیروی انسانی و توسعه و ضرورت پرداختن بیشتر به مدیریت کاهش خطر پذیری نسبت به مدیریت مقابله است.

در این مراسم همچنین فیلیپ ولتی سفیر سوئیس در سخنانی به انگیزه انساندوستانه این کشور در مشارکت در این طرح و ضرورت ایجاد گروه‌های داوطلب مردمی در رویارویی با حوادث اشاره کرد. در بخش های دیگر مراسم نیز ضمن ارائه گزارش فعالیت این دوره، نمایش تئاتر خیابانی با عنوان دلپیچه های زمین برای حاضران اجرا شد.

دواطلبان آموزش دیده عضو این گروه در این مرحله و در مناطق 4، 6، 8، 10، 17 به ترتیب 62، 60، 45، 46 و 58 نفر هستند.

کد خبر 38271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز