سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: زیست‌شناسان موفق به کشف شهری در اعماق اقیانوس شده‌اند که اکتلانتیس نام دارد و ثابت می‌کند گونه اختاپوس‌های غمگین به اندازه‌ای که تصور می‌شد منزوی نیستند.

اختاپوس

براساس گزارش ساينس الرت، شهر اكلانتيس از حفره‌هايي متشكل از توده‌هاي شن و صدف تشكيل شده‌است و نزديك 15 اختاپوس در آن سكونت دارند. زيست‌شناسان دريايي با ثبت 10 ساعت ويديو از اين شهر كوچك كه در عمق 10 تا 15 متري از آب واقع شده و ابعادي برابر 18 در 4 متر دارد، مت.جه رفتار اجتماعي اختاپوس‌هاي گونه تتريكوس يا اختاپوس‌هاي غمگين شدند.

محققان شاهد آن بودند كه اختاپوس‌هاي غمگين با يكديگر ملاقات مي‌كنند، در كنار يكديگر زندگي مي‌كنند، با هم ارتباط برقرار كرده و اختاپوس‌هاي غريبه را از شهر مي‌رانند و حتي يكديگر را از غارهاي شهر اخراج مي‌كنند، ظاهرا زندگي در شهر اكتلانتيس چندان هم ساده نيست.

به گفته محققان اين رفتارها ناشي از انتخاب طبيعي هستند و شباهت زيادي به رفتارهاي اجتماعي مهره‌داران دارد و نشان از آن دارد كه در صورتي كه شرايط مهيا باشد، روند تكامل نتايج بسيار مشابهي را در گونه‌هاي كاملا متفاوت به دنبال خواهد داشت.

شهر اختاپوس‌ها در اعماق خليج ژرويس در ساحل شرقي استراليا كشف شده‌است و تا محل مشابه ديگري كه در سال 2009 كشف شد و اكتوپليس نام دارد فاصله چنداني ندارد،‌شهري كه محققان در آن شاهد نوعي باشگاه مشت‌زني اختاپوس‌ها بوده‌اند.

تمامي اين يافته‌ها حاكي از آن هستند كه برخلاف تصور موجود،‌اختاپوس‌هاي غمگين موجوداتي منزوي نيستند و رفتارهاي اجتماعي متداولي در ميان آنها ديده مي‌شود. محققان احتمال مي‌دهند شهرهاي مشابه زيادي در اعماق اقيانوس‌ها وجود داشته باشند كه تا به امروز از چشم آنها پنهان باقي مانده‌اند.

کد خبر 382712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha