سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اکنون ۴۰ درصد بیکاران کشور از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که باید روشن شود کدامیک از واحدها و موسسات آموزشی به سمت بازار کار موفق بوده‌اند تا بیشتر بر روی آنها تمرکز شود.

به گزارش ایرنا، سید ضیاء هاشمی در اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، افزود: هم اکنون با توجه به شرایط موجود، واحدهای فنی‌وحرفه‌ای از دیگر مراکز دانشگاهی در ایجاد بازار کار، موفق‌تر هستند و انتظار آن است که تصویر روشنی از میزان موفقیت 180 واحد فنی‌وحرفه‌ای که متولی تربیت کاردان و تکنسین هستند، داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وزارت علوم تلاش می‌کند در جهت تقویت واحدهای موفق، نیروی ماهر متناسب با اقتضائات بازار کار تربیت کند، اظهار کرد: تجهیز آزمایشگاه‌ها و در اختیار گذاشتن امکانات باید در دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای گسترش پيدا كند زیرا این دانشگاه هنوز نتوانسته در جامعه تصویری دقیق از خود ایجاد کند بنابراين لازم است مدیریت واحدهای دانشگاهی فنی‌وحرفه‌ای نسبت به معرفی و موفقیت این واحدها بیشتر تلاش کند.

سرپرست وزارت علوم با انتقاد از اینکه هنوز هم دانش‌آموزان ممتاز به سمت دکتر و مهندس شدن رغبت دارند، گفت: این درحالیست که با هدایت تحصیلی درست می‌توانیم این دانش‌آموزان را به سمت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تشویق کنیم تا به واقعیت‌ها و ضرورت‌های جامعه در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دیگر زمینه‌ها برسیم.

وی تصریح کرد: لازم است دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای بر اساس کارنامه علمی‌شان از خود دفاع کنند و ارتباط و گفت‌وگو با جامعه به ویژه آموزش و پرورش برقرار کنند.

هاشمی ادامه داد: باید به سمت آموزش کیفیت‌محور و دانشگاه کیفیت‌محور حرکت و با شناسایی نقاط قوت و ضعف، واحدهای موفق‌تر را به جامعه معرفی کنیم.

وی بر ایجاد رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز جامعه تاکید کرد و گفت: واحدهای فنی‌وحرفه‌ای از مهمترین مراجع تربیت نیروی ماهر هستند و باید این فرهنگ در سطح جامعه نهادینه شود که دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای می‌تواند ضرورت‌ها و نیازهای جامعه از جمله جوانان را برآورده کند.

هاشمی با بیان اینکه دوران تقاضای گسترده به سمت دوره‌های کاردانی و کارشناسی در وزارت علوم به سر رسیده است، افزود: دانشگاه‌ها خالی از ظرفیت هستند و لازم است به سمت بازآرایی نظام آموزشی عالی کشور حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای آموزشی در هدایت جوانان به سمت بازار کار نقش اصلی را ایفا می‌کنند و مهمترین رسالت واحدهای فنی‌وحرفه‌ای، در بازآرایی نظام آموزشی کشور هستند.

سرپرست وزارت علوم اظهار کرد: در شرایط کنونی، دو سوم ظرفیت واحدهای آموزشی را دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تشکیل می‌دهد و از اولویت‌های ما ایجاد یک سیستم پایش دقیق در ارزیابی خروجی دانشگاه‌هاست تا بتوانیم نیروهای کارآمد و ماهر را برای ارتقای تولید و صنعت تربیت کنیم.

کد خبر 382770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha