مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اختراع نوعی ماهیچه مصنوعی که می‌تواند وزنی هزار برابر بیشتر از وزن خود را تحمل کند، ساخت روبات‌های انسان‌نما را یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر ساخته‌است.

براساس گزارش ديلي‌ميل، اين ماهيچه كصنوعي چاپ سه‌بعدي برخلاف مدل‌هاي پيشين براي فعاليت به كمپرسور خارجي يا ولتاژ بالاي برق نيازي ندارد و مي‌تواند به خودي خود در جهت‌هاي مختلف نيرو وارد آورده و وزن را تحمل كند.

گروهي از محققان دانشگاه كلمبيا اين ماهيچه را ابداع كرده‌اند و معتقدند تا به امروز هيچ ماده‌اي عملكردي مشابه اين ماهيچه مصنوعي و انعطاف‌پذير را نداشته‌است. به گفته هاد ليپسون محقق ارشد اين پروژه، قطعات روباتيك نرم كه با الهام از موجودات زنده ساخته مي‌شوند،‌ مي‌توانند در زمينه‌هايي كه در آن روبات‌ها به تماس و تعامل نياز دارند،‌مانند توليد يا درمان، كاربردي باشند.

به گفته ليپسون برخلاف روبات‌هاي سخت، روبات‌هاي نرم مي‌توانند حركات طبيعي را تقليد كنند، اجسام را به دست بگيرند و آنها را تغيير دهند تا در زمينه‌هاي پزشكي يا ديگر انواع زمينه‌ها به انسان كمك برسانند، وظايف ظريف و پيچيده را انجام دهند يا اجسامي شكننده را در دست بگيرند.

محققان براي ساخت محركي با ظرفيت فشار و كشش بالا و حجم كم، محققان از نوعي ماتريكس لاستيكي و اتانولي استفاده كردند كه در ميان ريزحباب‌هايي توزيع شده‌بودند. اين محلول از ويژگي‌هاي كشساني و نوسانات حجمي شديد برخوردار است و همزمان به راحتي قابل توليد بوده و كم‌هزينه و دوستدار محيط‌زيست است.

پس از آنكه اين با استفاده از محلول شكل مورد نظر در چاپگر سه‌بعدي چاپ شد، ماهيچه مصنوعي با كمك كابل باريك مقاومتي و هشت ولت برق تحريك شد. اين ماهيچه در چند نوع كاربري روباتيك مورد آزمايش قرار گرفت و توانايي بالاي خود را در انبساط و انقباض به نمايش گذاشت.

زماني كه ماهيچه تا 80 درجه گرم مي‌شود توانايي انبساط آن به 900 درصد مي‌رسد و مي‌تواند تقريبا هر ساختار روباتيكي با هر نوع طراحي و ساختي را به حركت درآورد. محققان قصد دارند با ادامه مطالعات خود،‌در نسل جديد ماهيچه‌ها از مواد رسانا استفاده كنند تا كابل برق نيز از ساختار ماهيچه حذف شود و سرعت واكنشي ماهيچه افزايش پيدا كند.

کد خبر 382864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha