همشهری آنلاین: معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران-نوشهر گفت: در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۳۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی حوزه این اداره کل دچار آتش‌سوزی شد.

۳۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی نوشهر از بین رفت

به گزارش ایسنا، عبدالرضا سنگاری با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در حوزه منابع طبیعی غرب مازندران اظهار کرد: برآورد دقیقی از خسارت‌های اقتصادی این آتش‌سوزی‌ها بدست نیامده است.

وی با بیان این که در شش ماهه نخست امسال ۳۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع غرب مازندران دچار حریق شد، تصریح کرد: این سطح آتش‌سوزی‌ها نسبت به مشابه سال گذشته به لحاظ سطح کاهش داشته است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران تاکید کرد: در شش ماهه نخست پارسال حدود 39 هکتار از جنگل‌ها و مراتع غرب مازندران دچار حریق شد.

سنگاری با اشاره به آتش سوزی های اخیر در مناطق جنگلی و مرتعی غرب استان افزود: از آنجا که اکثر این آتش سوزی در ارتفاعات کوهستانی و بیش از 2000 متر از سطح دریا بوده است عامل انسانی در آن دخیل است.

سنگاری، تعداد آتش‌سوزی‌های حادث شده را در مناطق جنگی و مرتعی غرب مازندران 16 فقره اعلام کرد و متذکر شد: حدود 12 هکتار از مراتع غرب استان طعمه حریق شد که در پیله کوه کجور حدود 10 هکتار بوده است که سال گذشته نیز این منطقه طعمه حریق شده بود.

وي یکی از دلایلی که اطفای حریق را در مناطق جنگلی دچار مشکل می‌کند، وجود درختان پیرو فرتوت و شکسته در داخل جنگل عنوان کرد.

او ادامه داد: وجود این درختان بر شدت آتش افزوده و اطفا را با وجود امکانات اولیه با کندی و مشکل مواجه می‌سازد . با توجه به فرارسیدن فصل پاییز و خزان درختان احتمال این که مجددا شاهد آتش‌سوزی در جنگل باشیم، بسیار زیاد است.

سنگاری بر لزوم خروج هرچه سریع‌تر درختان شکسته از سطح جنگل‌ها تأکید کرد و گفت: این درختان سرمایه‌های ملی کشور هستند و می‌توانند تا حدودی نیاز کارخانجات داخلی را مرتفع کنند.

وی خروج این درختان را در کاهش شدت دامنه آتش‌سوزی در جنگل‌ها موثر دانست.

معاون حفاظت و امور ارضی منابع طبیعی نوشهر در ادامه اظهار کرد: در شش ماه نخست سال‌ جاری بنابر بررسی‌های صورت گرفته 15 هزار و 273 اصله درخت، درختچه و نهال از گونه‌های مختلف‌الجنس در آتش سوخت یا آسیب دید. در همین مدت افزون بر پنج هزار کیلوگرم علوفه و 14هزار بوته مرتعی از نوع گون در آتش نابود شد.

به گفته وی، برای مهار آتش‌سوزی در پیله کوه کجور با چرخبال طی چند مرحله آب‌پاشی هوایی صورت گرفت که تا حدود زیادی موثر بوده است. چنانچه چرخبال در منطقه حضور داشت در زمان شروع حریق اطفا به سهولت انجام می‌شد و خسارات تا حدودی کاهش می‌یافت.

کد خبر 382866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha