همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه پ.بی.اس آمریکا گفت که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق نباید برگزار شود.

 اردوغان: همه پرسی اقلیم کردستان نباید برگزار شود

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، وی شب گذشته در مصاحبه با این رسانه، اعلام کرد: ترکیه همواره از تمامیت ارضی عراق دفاع کرده و خواهان برقراری آرامش و صلح در همسایگان خود است.

اردوغان بیان کرد: در شمال عراق قوم های عرب، ترکمن و کرد ساکن هستند و همراه با هم زندگی می کنند و ما با عراق 350 کیلومتر مرز مشترک داریم و به همین خاطر هر تحولی در آنجا برای ترکیه مهم است و نباید آرامش منطقه بر هم بخورد.

وی تاکید کرد: ترکیه نمی تواند این همه پرسی را بپذیرد و ایران نیز موضعی مثل ترکیه دارد و عراق هم که نظر مشخصی دارد و بر همین اساس مقامات اقلیم کردستان عراق به تنهایی نمی توانند در مورد برگزاری همه پرسی استقلال و جدایی تصمیم بگیرند.

وی با تروریستی خواندن گروه ی.پ.گ فعال در سوریه، این تشکیلات را شاخه سوری پ.ک.ک خواند و گفت: آمریکا متوجه این امر نیست و به ارسال سلاح برای ی.پ.گ ادامه می دهد و در واقع از تروریست ها حمایت می کند.

وی ادامه داد: آمریکا به بهانه مبارزه با داعش در رقه، به گروه های تروریستی کردی در شمال سوریه سلاح ارسال می کند در حالی که این سلاح ها به جای جنگ با داعش از طریق گروه ی.پ.گ به پ.ک.ک تحویل داده شده و علیه ترکیه به کارگیری می شود.

وی یا ادعای ارسال سه هزار تریلی سلاح به نیروهای کردی شمال سوریه از سوی آمریکا گفت: ارسال این حجم از سلاح ها مشخص است که برای مبارزه با داعش نیست.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت: ما علیه کردها نیستیم چرا که کردها را دوستان خود می دانیم و در واقع ما با گروه های تروریستی مبارزه می کنیم و بر این اساس انتظار داریم که آمریکا در کنار ترکیه قرار گیرد.

وی با ادعای کشته شدن بیش از سه هزار عنصر داعشی توسط ترکیه افزود: آمریکا برای نابودی داعش در حال برقراری روابط با گروه های تروریستی دیگر است ولی منطق حکم می کند که با ترکیه که مبارزه واقعی با داعش دارد، همراه شود.

اردوغان در ادامه با اشاره به خرید موشک های دفاعی اس 400 از روسیه توسط ترکیه گفت: ما چنین سامانه ای را از کشورهای داخل ناتو درخواست کردیم ولی ندادند و جالب است که پس از خرید، همه معترض شده اند در حالی که یونان به عنوان یکی دیگر از اعضای ناتو، پیش از این موشک اس 300 از روسیه خریداری کرده و کسی معترض نشده است.

وی گفت: روابط ترکیه و آمریکا مدت های طولانی استراتژیک و نزدیک بوده است و ما خواهان ادامه این روابط هستیم.

کد خبر 382879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha