چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

دولت مرکزی در اسپانیا تهدیدهای خود را بالاخره عملی کرد و ۱۰ روز مانده به همه‌پرسی جدایی منطقه کاتالونیا، تعدادی از مقام‌های محلی را در شهر بارسلون دستگیر کرد.

اسپانیا

صبح 29 شهریور ماه نيروهاي پليس با يورش به ساختمان‌هاي دولت خودگردان كاتالونيا 14نفر از مقام‌ها و كاركنان دولت محلي را دستگير كردند. اين افراد در ساختمان‌هاي وزارتخانه‌هاي اقتصاد، امور داخلي، امور خارجي، رفاه اجتماعي، ارتباطات و ماليات كاتالونيا و طي عمليات هماهنگ پليس بازداشت شده‌اند. وزير اقتصاد منطقه كاتالونيا جزو بازداشت‌شدگان است.

با نزديك شدن به روز برگزاري همه‌پرسي، تنش ميان دولت مركزي اسپانيا و دولت محلي جدي‌تر شده است. فرماندهي پليس اسپانيا ضمن لغو تمامي مرخصي‌هاي نيروها از امروز به مدت 2هفته اعلام آماده‌باش كرده است. روز شنبه دولت اسپانيا اعلام كرده بود كه در صورت عدم‌توقف روند برگزاري همه‌پرسي، اقدام به دستگيري مقام‌هاي مرتبط با آن خواهد كرد. دولت حتي اعلام كرده كه در مرحله بعد ممكن است نيروهاي پليس و ارتش در خيابان‌هاي بارسلون و مناطق اطراف مستقر شوند. طي 2روز گذشته نيروهاي پليس بيش از 1.5ميليون برگ اطلاعيه و پوستر ستاد انتخابات كاتالونيا را ضبط كرده‌اند. همچنين نيروهاي امنيتي در دفاتر روزنامه‌هاي كاتالونيا و چاپخانه‌هاي آنها مستقر شده‌اند تا روند انتشار اخبار را كنترل كنند.

كاتالان‌هاي خواهان جدايي معتقدند كه اين حق سياسي، تاريخي، اقتصادي و فرهنگي آنها‌ست كه در مورد سرنوشت خود تصميم‌گيري كنند. آنها همچنين معتقدند منطقه كاتالونيا بيش از آنكه از خدمات دولت مركزي اسپانيا بهره‌مند شود، به دولت خدمات داده است. كاتالونيا 8ميليون جمعيت دارد و از نظر مالي، بانكي و امور بندري پررونق‌ترين منطقه اسپانيا به شمار مي‌رود. مقام‌هاي اين منطقه هميشه نسبت به پرداخت ماليات و درآمدهاي خود به دولت مركزي معترض بوده‌اند. دولت اسپانيا در مقابل، برگزاري همه‌پرسي را غيرقانوني مي‌داند.

ديوان عالي اسپانيا هم كه وظيفه تفسير قانون اساسي را برعهده دارد، همه‌پرسي را خلاف قانون اساسي اعلام كرده است. بر همين اساس، بيش از 700شهردار كه هفته گذشته اعلام كردند قصد دارند راي‌گيري را برگزار كنند از ديروز گروه‌گروه به دادگاه احضار شده‌اند. قانون اساسي اسپانيا برگزاري همه‌پرسي را در حيطه اختيارات دولت مركزي و نه حكومت‌هاي خودمختار محلي مي‌داند.

  • اختلاف بر سر همه‌پرسي در كاتالونيا

دستگيري مقام‌هاي محلي كاتالونيا با سكوت مردم همراه نبود. معترضان، رفتار دولت اسپانيا را شبيه به رفتار دولت تركيه دانسته و اقدامات اخير را «اردوغانيزه» كردن سياست در اسپانيا ناميده‌اند. طبق گزارش رسانه‌هاي محلي ديروز همزمان با بازداشت وزير اقتصادي كاتالونيا، صدها نفر در خيابان‌هاي اطراف اين وزارتخانه تجمع كردند و شعارهاي اعتراضي سر دادند. طي 2 هفته گذشته هزاران نفر از طرفداران جدايي كاتالونيا بسياري از شب‌ها را در حمايت از تلاش‌هاي دولت محلي در تجمع‌هاي خياباني گذرانده‌اند.

آلكالد دوروي، يكي از نمايندگان مجلس كاتالونيا در پستي توييتري اقدامات اخير پليس اسپانيا را «كودتا» خواند و از مردم خواست براي مقابله با دولت مركزي در همه‌پرسي اول اكتبر (9مهرماه) شركت كنند. گرچه خيابان‌هاي بارسلون طي هفته‌هاي اخير بارها از سوي طرفداران برگزاري همه‌پرسي استقلال كاتالونيا با پرچم رنگارنگ اين منطقه پوشيده شده اما گزارش‌هايي هم از اين منطقه منتشر شده كه نشان مي‌دهد جدايي خواسته همه مردم اين منطقه نيست. روزنامه گاردين در گزارشي از اختلاف نظر عميق ميان مردم كاتالونيا بر سر ماندن يا نماندن زير پرچم اسپانيا حكايت دارد. نتايج يك نظرسنجي جديد هم نشان مي‌دهد 49درصد از مردم كاتالونيا با جدايي از اسپانيا موافق نيستند؛

جمعيتي كه كمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. آنها معتقدند كه دولت محلي كاتالونيا به‌دنبال پيشبرد برنامه‌هاي سياسي خود است و از بحران اقتصادي كه سراسر اسپانيا را در بر گرفته براي اين منظور سوءاستفاده مي‌كند. 3سال پيش، 80درصد رأي‌دهندگان در يك همه‌پرسي نمادين خواستار جدايي كاتالونيا شدند اما از 5.5ميليون واجد شرايط رأي‌دهي، تنها 2ميليون نفر پاي صندوق‌ها حاضر شدند. كفه ترازوي همه‌پرسي جدايي كاتالونيا، همچنان به‌نفع مخالفان سنگيني مي‌كند.

کد خبر 382913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha