وقوع انفجاری مهیب در یکی از مسافرخانه‌های قم حادثه هولناکی را رقم زد و به مرگ ۵نفر و مصدومیت ۱۴ نفر دیگر منجر شد.

انفجار

شواهد اوليه نشان مي‌دهد سهل‌انگاري يكي از مسافران و انفجار كپسول گاز علت حادثه بوده است.ساعت 12:24ظهر پنجشنبه به مركز فرماندهي آتش‌نشاني قم خبر رسيد در يكي از مسافرخانه‌هاي شهر انفجار شديدي رخ داده است. دقايقي از اين حادثه مي‌گذشت كه نخستين گروه از آتش‌نشانان خود را به محل حادثه كه مسافرخانه‌اي سه طبقه واقع در خيابان آبشار بود، رساندند. گويا يك كپسول گاز در يكي از اتاق‌هاي مسافرخانه كه در زيرزمين قرار داشت منفجر شده بود. شدت اين انفجار به حدي بود كه سقف زيرزمين ريزش كرده و چندين نفر زير آوار گرفتار شده بودند.

حميد كريمي، سخنگوي آتش‌نشاني قم در اين‌باره به همشهري گفت: «در همان دقايق اوليه 30آتش‌نشان با تجهيزات مخصوص خود را به محل حادثه رساندند. بررسي‌ها نشان مي‌داد يك كپسول در اتاقي كه در زيرزمين قرار داشت منفجر شده است. شدت موج انفجار آنقدر زياد بود كه مغازه‌اي كه در طبقه همكف قرار داشت ريزش كرده و روي مسافراني كه در زيرزمين سكونت داشتند، آوار شده بود. علاوه بر آن تعداد زيادي از ساكنان در مسافرخانه مصدوم شده بودند. »

هنوز معلوم نبود چند نفر زير آوار گرفتار شده‌اند. از سويي شهروندان زيادي اطراف محل حادثه جمع شده بودند كه كار امداد و نجات را دشوار مي‌كرد. با اين حال چند ساعت بعد آتش‌نشانان توانستند اجساد 5نفر را از زير آوار بيرون بكشند. سخنگوي آتش‌نشاني قم در اين‌باره گفت: «در جريان اين عمليات كه حدود 5ساعت طول كشيد 14نفر كه مصدوم شده بودند از ميان آوار مسافرخانه بيرون كشيده شدند و در نهايت جان باختگان حادثه كه 4زن و يك مرد بودند نيز از زير خروارها سنگ و سيمان بيرون كشيده شدند كه تعدادي از آنها از زائراني بودند كه از كشورهاي عربي به قم سفر كرده بودند.»

  • سهل انگاري مسافر؛ علت انفجار

با اينكه عمليات امداد و نجات پايان يافته بود اما هنوز هيچ‌كس به درستي نمي‌دانست چه عاملي باعث وقوع اين انفجار مرگبار شده است. با وجود اين ساعتي بعد نتايج بررسي‌هاي فني نشان داد سهل‌انگاري يكي از مسافران علت اصلي اين انفجار بوده‌است. علي رضايي، معاون گردشگري استان قم در اين‌باره گفت:

«اين مسافرخانه با درجه كيفي 2، داراي مجوز از اداره‌كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري قم است و براساس گزارش‌هاي آتش‌نشاني همه استانداردهاي لازم در اين واحد اقامتي رعايت شده و سهل‌انگاري يكي از مسافران باعث وقوع اين حادثه دلخراش شده است.»

  • صاحب مسافرخانه بازداشت شد

در شرايطي كه اين حادثه آخر هفته تلخي را براي شهروندان قمي رقم زده بود دادستان اين شهر در واكنش به اين حادثه از بازداشت صاحب مسافرخانه خبر داد. مهدي كاهه گفت: «علت وقوع حادثه در دست بررسي است و براساس گزارش‌هاي اوليه علت حادثه انفجار كپسول گاز بوده است.

همچنين پرونده قضايي در اين خصوص تشكيل شده و صاحب مسافرخانه براي تحقيقات و بررسي پرونده بازداشت شده است و تحقيقات در اين‌باره ادامه دارد. اين مقام قضايي با رد عمدي بودن حادثه گفت: «اين حادثه به هيچ وجه موضوع امنيتي و خرابكاري نبوده و صرفا به‌علت سهل‌انگاري شخصي و نشت گاز بوده است.» تحقيقات درباره اين حادثه در شرايطي ادامه دارد كه تعدادي از مصدومان حادثه همچنان در بيمارستان تحت درمان هستند.

کد خبر 383011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha