همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: هر سال با شروع سال تحصیلی، موضوع نظارت بر عرضه مواد غذایی و خوراکی‌ها در بوفه‌های مدارس کشور دوباره مطرح می‌شود

فتانه انفرادی

موضوعی که به نظر می‌رسد، هیچگاه نمی‌خواهد به پایان مطلوب و قابل قبولی ختم شود.

سال‌هاست كه مسئولان از انعقاد توافق‌نامه بين وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي، در باره توجه جدي بر وضعيت بوفه‌هاي مدارس سخن مي‌گويند و ابراز مي‌دارند كه وضعيت بوفه‌هاي مدارس سامان مي‌گيرد اما هر سال باز هم گلايه‌ها در اين مورد بسيار است و اين مهم نشان مي‌دهد كه مشكل همچنان باقيست.مشكلي كه به نظر مي‌رسد، با اندكي هماهنگي و همكاري بين‌بخشي و داشتن دغدغه جدي، حل آن سخت و دشوار نيست.

اهميت به وضعيت بوفه‌هاي مدارس و نظارت جدي و مستمر بر عرضه مواد خوراكي در بوفه‌هاي مدارس بايد در صدر برنامه‌ها و اولويت‌هاي كاري مسئولان قرار گيرد وقتي كه مي‌دانيم بيش از 15 درصد از دانش آموزان كشور چاق هستند و اضافه وزن دارند و تعدادي از دانش آموزان كشورهم به سوء تغذيه مبتلا هستند و اين چاقي و اضافه وزن، در آينده زمينه‌ساز ديابت، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سرطان خواهد بود.

گرچه امسال هم مثل هرسال، وزارت بهداشت اعلام كرده است كه عرضه مواد غذايي غير مفيد، ناسالم و كم‌ارزش که فاقد استانداردهاي لازم است در بوفه‌هاي مدارس ممنوع است و دستوالعمل پایگاه تغذیه سالم مدارس که در سال 93 به امضای وزرای آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است، به تمام مدارس کشور ابلاغ شده، اما آنچه مسلم است، اجراي اين مهم، تنها و تنها نظارت جدي و مستمر بازرسان بهداشت محيط را مي‌طلبد.

اما آيا براي مديريت صحيح بر اجراي ممنوعيت عرضه مواد خوراكي ناسالم، مضر و آسيب‌رسان بر سلامت دانش آموزان، ابزار كافي در اختيار است؟ آيا نيروي انساني كافي براي نظارت وجود دارد؟ و اينكه در صورت نيروي انساني كافي، اصلا نظارت‌ها مستمر و جدي خواهد بود؟

در هرحال، موضوع رسيدگي به بوفه‌هاي مدارس كشور، از مطالبات جدي خانواده‌ها و رسانه‌هاست چرا كه توجه به تامين و حفظ سلامت دانش آموزان كشور و پيشگيري از بروز انواع بيماري‌هايي كه سلامت دانش آموزان را تهديد مي‌كند، هيچگاه و هيچوقت نبايد به فراموشي سپرده و به حاشيه رانده شود.

تدوين دستورالعمل و بخشنامه و آئين‌نامه و تفاهم‌نامه كار سختي نيست آنچه مهم است و توجه به آن ضروري مي‌باشد، اجراي دستورالعمل‌ها به شكل جدي و قاطع است.

چرا هيچگاه پرونده وضعيت بوفه‌هاي مدارس كشور يكبار براي هميشه بسته نمي‌شود؟ مشكل كجاست؟

کد خبر 383016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha