۲ قرارداد جداگانه تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی ایران به ارزش ۱.۵میلیارد یورو بین اوبربانک اتریش و دانسکه دانمارک در روزهای پنجشنبه و جمعه به امضا رسید.

به گزارش بانك مركزي، قرارداد يك ميليارد يورويي بين ۱۴بانك ايراني با «اوبر بانك» اتريش با حضور سيداحمد عراقچي، معاون ارزي بانك مركزي و محمد خزاعي، رئيس‌كل سازمان سرمايه‌گذاري خارجي ايران به امضا رسيد كه براساس آن منابع بانك اتريشي براي تأمين مالي پروژه‌هاي عمراني و توليدي‌ بخش خصوصي و دولتي كه مجوزهاي لازم را طي مراحل قانوني در داخل كشور اخذ كرده‌اند، تخصيص خواهد يافت. خبر ديگر اينكه معاون ارزي بانك مركزي با مدير مؤسسه بيمه صادراتي اتريش (اوكابه) و مديران برخي از بانك‌هاي بزرگ اين كشور ديدار و درباره گسترش روابط بانكي گفت‌وگو و رايزني كرد.

همچنين قرارداد ۵۰۰ ميليون يورويي بين ۱۰ بانك ايراني با «دانسكه بانك» دانمارك به امضا رسيد و بانك‌هاي كشاورزي، ملت، پاسارگاد، سپه، پارسيان، سامان، تجارت، ملي ايران، صنعت و معدن و اقتصاد نوين با «دانسكه بانك» دانمارك همكاري خواهند كرد.

هيأت اعزامي ايران همچنين با رئيس‌كل بانك‌هاي مركزي و وزير اقتصاد اتريش بر سر توسعه روابط بانكي با ايران مذاكره كردند. به گزارش همشهري، 2قرارداد امضا شده با اتريش و دانمارك، نخستين قراردادهاي تأمين مالي از منابع بانكي اروپايي در دوران پسابرجام به شمار مي‌رود.

پيش از اين ايران 2قرارداد جداگانه با كره‌جنوبي و چين امضا كرده بود. به گزارش شادا، محمد خزاعي معاون وزير اقتصاد در حاشيه امضاي اين قراردادهاي مهم با تشريح توافقات مالي اخير و گسترش همكاري‌هاي سيستم بانكي كشورمان با بانك‌ها و اگزيم بانك‌هاي دنيا، تبليغات و تهديدات سخيف مقامات آمريكا و هم‌پيمانانشان را در روند رو به گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و سياسي كشورمان با نقاط مختلف جهان، بي‌اثر دانسته و با اشاره به توافقات اخير با كشورهاي بزرگ آسيايي و اروپايي، آن‌را نشانه عزم جدي ايران بر گسترش تعاملات بين‌المللي دانست.

ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي هم ديروز در نشست رؤساي كل و مقامات پولي كشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي اسلامي (oic) تأكيد كرد: پس از حصول توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه1+5 و اجراي برجام، ايران اقدامات مؤثري را در جهت افزايش روابط مالي بين‌المللي انجام داده كه نتايج آن به‌صورت افزايش روابط كارگزاري بانكي با تعداد زيادي از بانك‌هاي اروپايي و ساير نقاط جهان و انعقاد قرارداد‌هاي تأمين مالي با كشورهاي مختلف نمود داشته و سعي شده تا از طريق بهبود فضاي كسب و كار زمينه بهتري براي حضور سرمايه‌گذاران خارجي در كشور فراهم شود.

به گفته وي، ايران طي 2دهه آينده ظرفيت جذب بيش از ۳۵۰۰ميليارد دلار سرمايه‌گذاري را داراست كه با توسعه بازارهاي مالي و همگرايي اين بازارها، فرصت‌هاي ارزشمندي براي سرمايه‌گذاران بين‌المللي و منطقه‌اي براي كسب ارزش افزوده و سود سرشار اقتصادي فراهم شده است.

  • گسترش روابط بانكي با پاكستان و تركيه

رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با روسای بانک های مرکزی ترکیه و پاکستان از برگزاری نشست مشترک بانکی میان ایران و ترکیه پیش از سفر رئیس جمهور آن کشور به ایران خبر داد. در این دیدار به پیشنهاد ولي‌الله سيف مقرر شد پیش از سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مهرماه سال جاری، نشست بانکی ویژه‌ای میان بانک مرکزی دو طرف و با حضور بانک های منتخب 2 کشور برگزار شود که این پيشنهاد با استقبال معاون نخست وزیر ترکیه مواجه شد.

همچنین در نشست ویژه روساي كل بانك مركزي ايران و تركيه توافق شد تا نشست فوری کارگروه بانکی باحضور 2 بانک مرکزی و نیز نمایندگان ۵ بانک ایرانی و ۳ بانک تراز اول دولتی ترکیه برگزار شود. سيف در ديدار با همتاي پاكستاني خود توافق كردند استفاده از ارزهای محلی نهایتاً تا 2 هفته دیگر عملیاتی شود.

کد خبر 383020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha