شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان هشدار دادند شیوع سریع ابرمالاریا در جنوب شرق آسیا یک زنگ‌خطر جهانی است.

براساس گزارش BBC، اين شكل خطرناك انگل مالاريا را نمي‌توان با هيچ‌يك از داروهاي اصلي ضد مالاريا نابود كرد. ظهور اين شكل از مالاريا از كامبوج آغاز شده‌است، اما پس از آن در بخش‌هايي از تايلند، لائوس و جنوب ويتنام نيز شيوع پيدا كرده‌است.

به گفته گروهي از محققان واحد پژوهش طب گرمسيري آكسفورد در بانكوك خطر غيرقابل درمان شدن مالاريا بسيار جدي است و اين واقعيت كه شكل جديدي از مالاريا با سرعت در مناطق مختلف پخش مي‌شود به سطح هشدار رسيده است و اين تهديد وجود دارد كه شيوع بيماري جديد به فراتر از اين و تا آفريقا نيز برسد.

محققان در نامه‌اي كه در نشريه بيماري‌هاي عفوني لنست منتشر شده، جزئيات شيوع ترسناك اخير ابرمالاريا كه در برابر خانواده داروهاي آرتميسن مقاوم هستند را برشمرده‌اند.

درحال حاضر بيش از 212 ميليون انسان در سال به مالاريا آلوده مي‌شوند. ابتلا به اين بيماري ناشي از گزيده شدن توسط پشه‌هايي است كه ناقل انگل مالاريا هستند، اين بيماري قاتل اصلي كودكان به شمار مي‌رود.

درمان شماره يك مالاريا آرتميسن و تركيب آن با پيپراكوئين است اما اين دارو نيز تاثيرگذاري خود را از دست داده‌است و انگل اكنون تكامل يافته و در برابر پيپراكوئين نيز مقاوم شده‌است. به گفته محققان، به تازگي تعداد درمان‌هاي ناموفق به حدي هشداردهنده رسيده‌است.

به گفته محققان درمان در ويتنام در يك سوم از موارد شكست مي‌خورد و در برخي مناطق كامبوج ميزان شكست به 60 درصد نيز رسيده‌است. مقاومت دارويي در آفريقا مي‌تواند فاجعه‌بار باشد،‌ زيرا 92 درصد از موارد ابتلا به اين بيماري در آفريقا رخ مي‌دهد.

درحال حاضر سالانه نزديك به 700 هزار نفر دراثر ابتلا به بيماري‌هاي مقاوم در برابر دارو جان خود را از دست مي‌دهند و مالاريا نيز يكي از اين بيماري‌ها است. به گفته دانشمندان درصورتيك كه اقدامي جدي صورت نگيرد، اين آمار ممكن است تا سال 2050 با سالانه يك ميليون نفر برسد.

کد خبر 383105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha