همشهری آنلاین: مدیرکل موزه ملی ایران، با یادآوری صحبت آندره گدار، طراح موزه ملی که فضای این موزه فقط برای ۱۰ سال ظرفیت دارد، اعلام کرد: طرح مرمت و ساماندهی موزه ایرانِ باستان تا پایان ۸۰ سالگی این موزه تهیه می‌شود.

جبرئیل نوکنده که صبح روز شنبه (اول مهرماه) در نشست خبری ستاد ۸۰ سالگی کتابخانه و موزه ملی ملک و موزه ملی ایران در کتابخانه موزه ملی ملک صحبت می‌کرد، گفت: آندره گدار، طراح موزه ملی ایران، پس از طراحی که در زمان ساخت موزه برای این موزه تهیه کرد، گفته بود این موزه فقط تا ۱۰ سال بعد، با توجه به کاوش‌ها و یافته‌های زیادی که از سایت‌های باستانی به دست می‌آید، جوابگوست.

او افزود: به همین دلیل در ۸۰ سالگی موزه ملی ایران برنامه ریزی کردیم تا طرح بازسازی موزه ایران باستان به پایان برسد که امیدواریم تهیه طرح آن تا پایان سال انجام و از اواخر امسال بتوانیم عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

وی تاکید کرد: در این راستا باید طرح محتوایی بازنگری شود که امیدواریم این کار نیز به زودی انجام و موزه ایران باستان در وضعیت موجود استمرار یابد.

جواب به درخواست آندره گدار بعد از ۸۰ سال

نوکنده با بیان این‌که بازسازی موزه ایران باستان که تا پایان امسال انجام می‌شود بر اساس طرحی است که آندره گدار، پایه‌گذار و معمار این موزه برای بازسازی در دهه‌های قبل در نظر گرفته بود که با نظر کارشناسان کامل‌تر شد، افزود: این طرح که عملیات اجرایی آن از اواخر امسال آغاز می‌شود، تامین کننده انتقادات و پیشنهادات بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است که امروز در قالب یک طرح کارشناسی درآمده است.

وی ادامه داد: موضوع بازسازی موزه ایران باستان به عنوان قدیمی‌ترین موزه ایرانی، در دهه ۵۰ و سپس در دهه ۸۰ به طور جدی مطرح شد، اما این اتفاق امسال به سرانجام رسید که بر این اساس کارشناسان ایتالیایی قرار است در این زمینه به کمک ما بیایند.

مدیر کل موزه ملی اظهار کرد: در موزه ایران باستان، سه میلیون اثر تاریخی نگهداری می‌شود که ۳۰۰ هزار اثر قابلیت نمایش دارند، اما فقط چهار هزار اثر آن به نمایش گذاشته شده‌اند. این مجموعه‌ی‌ غنی به توسعه فضای فیزیکی نیاز دارد و در جلسات متعددی، رایزنی و توافقات ضمنی انجام شده تا ساختمان وزارت خارجه و میدان مشق به فضای موزه ملی الحاق شود، اما تاکنون این امر میسر نشده است.

او با بیان این‌که امیدوارم در برنامه ششم توسعه با نظر مساعد دولت دوازدهم، الحاق میدان مشق و ساختمان وزارت خارجه به موزه ملی انجام شود، افزود: یکی از وظایف موزه ملی ایران ملاقات با دیگر موزه‌هاست و همکاری موزه ایران باستان و موزه ملک در راستای گفتمان سازی بین موزه‌ها می تواند به یک الگو و تجربه موفق برای همکاری دیگر موزه‌ها تبدیل شود.

ملاقاتی جدی بعد از ۸۰ سال برای دو موزه

وی در ادامه برگزاری این برنامه مشترک را ملاقاتی جدی برای دو همسایه که از ۸۰ سال پیش با یکدیگر همسایه‌اند دانست و گفت:‌ این دو موزه پس از این همه سال با یکدیگر ملاقات جدی دارند تا بتوانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

نوکنده اضافه کرد: موزه ملی ایران موظف است با موزه‌های دیگر ملاقات کند و تجربه‌های جدی و جدیدی را به دست آورد تا بتواند گفتمان بین موزه‌ای را عملی کند. امیدوارم هر دو موزه یک تجربه خوب در این زمینه ایجاد کرد.

وی درباره برنامه‌های جداگانه موزه ملی ملک نیز اظهار کرد: انتشار کتاب راهنمای فارسی و انگلیسی موزه و برگزاری چندین نمایشگاه بین‌المللی به صورت مشترک با کشورهای ارمنستان و کره‌جنوبی تا پایان سال از مهمترین اقدامات کوزه ملی ایران به صورت مستقل از کتابخانه و موزه ملی ملک است.

نمایشگاهی مشترک با موزه مقدم

مدیر کل موزه ملی ایران همچنین از برگزاری یک کار مشترک با موزه مقدم خبر داد و گفت: با توجه به اینکه محسن مقدم موسس موزه مقدم بیشترین کاوش‌های باستان‌شناسی خود را در گیلان انجام داده و آثار به دست آمده از نتیجه کاوش‌ها، در موزه ملی ایران است، قرار است ان به زودی در قالب یک نمایشگاه مشترک برپا شود.

به گفته وی، برگزاری برنامه‌های ۸۰ سالگی موزه ملی ایران به استان‌های مختلف کشور ابلاغ شده و تاکنون کرمانشاه و گیلان پیشنهاداتی را برای برگزاری این مناسبت داشته‌اند که طرح‌های محتوایی آن‌ها در حال حاضر درد ست بررسی است.

مدیریت هیات امنایی برای موزه ملی ایران شاید در برنامه ششم توسعه

نوکنده همچنین درباره علت اجرایی نشدن مدیریت این موزه در قالب هیأت امنایی اظهار کرد: همه امیدواریم در برنامه ششم این اتفاق رخ دهد. شاید موزه‌ها به سمت هیات امنایی رفته و مخاطب محور شوند و شاید بتوانیم از کمک‌های مالی آن‌ها استفاده کنیم.

کد خبر 383143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha