‌شهردار تهران از افزایش همکاری‌های نهاد تحت امر خود با مجموعه آموزش و پرورش به‌منظور اجرای طرح‌های مشترک و آموزش اخلاق و حقوق شهروندی به دانش‌آموزان خبر داد.

شهردارتهران-دکتر نجفی

محمدعلي نجفي صبح روز گذشته در مراسم آغاز سال تحصيلي كه در دبيرستان ماندگار البرز برگزار شد، اين خبر را اعلام كرد.‌ تقارن روز بازگشايي مدارس با آغاز هفته دفاع‌مقدس و ‌ماه محرم باعث شد تا در مراسمي كه براي پاسداشت بزرگ‌ترين رويداد علمي، تربيتي و فرهنگي كشور برگزارشده بود، امرا و فرماندهان نيروي زميني ارتش نيز شهردار تهران را همراهي كنند. علاوه بر اين شهردار تهران جمعي از دانش‌آموزان دبيرستان البرز را تا سركلاس درس همراهي كرد و با اهداي شاخه‌هاي گل به دانش‌آموزان از نزديك شروع سال تحصيلي جديد را به آنها تبريك گفت. وي افزود: دانش‌آموزان و دانشجويان عزيز از امروز تلاش مضاعفي را براي تقويت بنيه علمي و فرهنگي‌شان آغاز مي‌كنند و معلمان نيز از امروز با ايثار و فداكاري‌شان گام برداشتن در راه انتقال علم و معرفت به جوانان را از سر مي‌گيرند.

  • تأكيد بر اهميت اخلاق، دين و معنويت

شهردار تهران در دبيرستان البرز به توضيح انتظاراتي كه از آموزش و پرورش هست، پرداخت و از لزوم آماده‌ساختن جوانان براي زندگي اجتماعي براساس عدالت، انصاف و مدارا سخن گفت و براهميت آرامش معنوي و دروني دانش‌آموزان تأكيد كرد. به گفته شهردار تهران، امسال به‌دليل مقارن‌شدن شروع‌ ماه محرم با آغاز سال تحصيلي جديد، مسئولان آموزش و پرورش بايد بتوانند از اين فرصت حداكثر استفاده را كنند تا در كنار آموزش‌هاي فني و علمي و فرهنگي، اخلاق، دين و معنويت را در صدر فعاليت‌هاي خود قرار دهند. وي همچنين با مخاطب قراردادن دانش‌آموزان گفت:‌ توجه داشته باشيد كه شما دانش‌آموزان يكي از مهم‌ترين كانون‌هاي علمي كشور هستيد چون اين دبيرستان در طول تاريخ جايگاه تربيت افراد بزرگي نظير مرحوم دكتر مجتهدي و صدها مدير و مربي بزرگ ديگر بوده است كه همه بر گردن شما حق دارند؛ بنابراين بايد تلاش خود را براي علم‌اندوزي دوچندان كنيد چون به‌طور قطع در وجود تك تك شما يك وزير، نماينده مجلس و مدير عالي‌رتبه كشور وجود دارد. نجفي همچنين اظهار اميدواري كرد كه دانش‌آموزان و دانشجويان به بهبود زيست شهري و زندگي شهروندي كمك كنند تا نه‌تنها شهروندان شايسته‌اي براي كلانشهر 9ميليون نفري تهران باشند بلكه ديگران را نيز تشويق و تحريك كنند تا به ملزومات زيست شهري، اخلاق وحقوق شهروندي پايبند باشند. وي يادآور شد: بالاخره ما و اولياي شما در يك شرايط فرهنگي متفاوت تربيت شديم و شايد به برخي از اصول شهروندي پايبند نباشيم. اين شما هستيد كه بايد به ما تذكر دهيد. در واقع به اين وسيله يكي از جلوه‌هاي امر به معروف و نهي از منكر در زندگي شهري محقق مي‌شود. وي يكي از اصلي‌ترين شعارهاي خود ظرف 4سال آينده را فراهم‌كردن شرايطي به‌منظور تأمين آرامش و آسايش شهروندان اعلام كرد و گفت: انسان‌ها بايد امنيت رواني و شرايط معنوي و فرهنگي جامعه را خوب درك كنند و در دل آن شرايط از بالندگي و رشد برخوردار باشند كه لازمه آن پايبندي به مباحث اخلاق و حقوق شهروندي است. نجفي در مورد منظورش از آسايش شهروندان نيز گفت: آسايش شهروندان يعني زندگي راحت در حوزه مسائل مادي. مثلا حمل‌ونقل عمومي، مسكن و اشتغال در شهر از يك شرايط مناسب برخوردار باشد.

  • شهر متعلق به مردم است

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برنامه شهرداري پايتخت مبني بر افزايش همكاري‌هاي اين سازمان با مجموعه آموزش و پرورش گفت: اميدواريم بتوانيم طرح‌هاي مختلفي را در طول سال تحصيلي به اجرا درآوريم تا دانش‌آموزان را به رعايت اخلاق شهروندي تشويق كنيم و دانش‌آموزان نيز راهكارهاي خود در اين‌باره را با ما در ميان بگذارند. نجفي شهر را متعلق به همه مردم دانست و گفت: شهرداري در شهر نقش تسهيل‌گري دارد بنابراين اگر همه شهروندان احساس مسئوليت در قبال شهرشان نداشته باشند، آن آسايش و آرامشي كه درباره‌اش گفتم، دست‌يافتني نيست. از نظر شهردار تهران نه‌تنها وقوع انقلاب اسلامي و 8سال دفاع‌مقدس كه امروز مبارزه در جبهه‌هاي عراق، ‌سوريه و لبنان همه تحت‌تأثير قيام امام حسين(ع) است چون براساس كلام حضرت امام صادق(ع) هر روز ما عاشورا و همه جا كربلاست. وي با اشاره به اينكه مهر امسال همزمان بوي بهار علم و تربيت و نسيم محرم را با خود به همراه دارد، گفت: سال تحصيلي جديد بيش ازهر چيز تحت آموزه‌هاي جاودانه آموزگار بزرگ انسانيت، شهادت، آزادي و عزت حضرت اباعبدالله حسين(ع) قرار دارد و من فكر مي‌كنم بايد رفتار، گفتار و آموزه‌هاي آن آموزگار بزرگي كه 14قرن پيش به ما شهامت، ايثار و ظلم‌ستيزي را آموخت، مقابل چشم همه معلمان و دانش‌آموزان باشد.‌

  • رفع ترافيك با همكاري شهروندان

شهردار تهران در جمع خبرنگاران در موضوع ترافيك تهران خواستار همكاري شهروندان شد و گفت: اگر شهروندان به ضوابط ترافيكي به خوبي پايبند باشند، بخش عمده‌اي از مشكل ترافيك قابل حل است.
محمد علي نجفي خواستار همكاري مستمر دستگاه‌هاي فرهنگي به‌ويژه صدا و سيما براي فرهنگسازي‌ ترافيكي شد و افزود: مسئله فرهنگ ترافيك يك ضعف در جامعه ماست. در واقع كشوري كه از فرهنگ هزارساله برخوردار است حيف است كه از ضعف فرهنگ ترافيك رنج ببرد.

وي درعين حال به مناسبت اول مهر و بازگشايي مدارس از توصيه به شهرداران مناطق 22گانه به‌منظور كمك به مدارس خبر داد و گفت:‌ گزارش‌هاي آموزش و پرورش نشان مي‌دهد كه امسال شهرداران مناطق و نواحي كمك بسياري در آماده‌سازي‌ فضاي مدارس انجام داده‌اند.

نجفي همچنين به توضيح برنامه‌هاي پليس راهنمايي و رانندگي به‌منظور افزايش امنيت دانش‌آموزان در سال تحصيلي جديد پرداخت و افزود: امسال براي نخستين بار به‌طور آزمايشي در مناطق 4 و 8 اتوبوس‌هاي ويژه مدرسه راه‌اندازي كرديم تا دانش‌آموزان با بليت‌هاي نيم‌بها جابه‌جا شوند. ضمن اينكه در تمام مسيرهاي پرترافيك خطوط تاكسي و اتوبوس را افزايش داديم.

  • زنگ دانش‌آموزشهيد در بهشت‌زهرا

به گزارش همشهري، محمد علي نجفي، شهردار تهران پس از پايان مراسم شروع سال تحصيلي در دبيرستان ماندگار البرز، راهي بهشت زهرا(س) و قطعه دانش‌آموزان شهيد شد. او در مراسم زنگ دانش‌آموز شهيد در بهشت‌زهرا با خطاب قراردادن ده‌ها دانش‌آموزي كه سال جديد تحصيلي خود را كنار شهداي دانش‌آموز آغاز كرده بودند، گفت: شما دانش‌آموزان بايد بدانيد ارزنده‌ترين سرمايه‌هاي ملت هستيد و به شما لقب آينده‌سازان ميهن اسلامي را داده‌اند كه كاملا صحيح است. تلاش امروز شما در سنگر مدرسه ضامني براي كاميابي فرداي جامعه ماست؛ به اين معنا كه شما با تلاش و كوشش و ايمان و اعتقاد مي‌توانيد بزرگ‌ترين سنگرهاي پيشرفت را از نظر فردي و اجتماعي به‌دست بياوريد؛ همچنان‌كه شهداي دانش‌آموز چنين كردند. نجفي با تأكيد بر اينكه قيام حسيني، قيام شور و شعور است، گفت: شور بدون شعور كافي نيست و شعور بدون شور هيجاني ندارد، ضمن اينكه بايد تلاش كنيد تا در كنار تلاش براي علم‌آموزي، انسان‌هاي شايسته‌اي براي جامعه باشيد تا شخصيت شما مورد علاقه امام حسين(ع) باشد. به گفته شهردار تهران، شهداي حرم همچون شهيد حججي نيز شاگردان واقعي مكتب امام حسين(ع) هستند و همه به عشق انجام مسئوليتي كه اين مكتب بزرگ بر گردنشان گذاشته، شهادت را پذيرفته‌اند. محمدعلي نجفي روز گذشته همچنين يك اصله نهال در قطعه شهداي دانش‌آموز غرس كرد.

کد خبر 383204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha