همشهری آنلاین: دومین فیلم بورن، چهارمین قسمت از مجموعه «عطش مبارزه»، درامی مستقل درباره یک آدمکش نوجوان و یکی از پرفروش‌ترین پروژه‌های دنیای سینمایی مارول؛ اگر اینها نشانی‌های صفحه یک بازیگر در سایت imdb بود، می‌توانستید از همین حالا برایش آینده‌ای درخشان پیش‌بینی کنید اما کارنامه مورد نظر نه برای یک بازیگر بلکه متعلق به راهی زیرزمینی در برلین است.

Berlin

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، زيرگذر مسه‌دام در مركز و بزرگ‌ترين شهر آلمان با آن رنگ نارنجي آشنا نخستين بار سال 2004 در «برتري بورن» به جاي نماي بيروني فرودگاه مسكو مورد استفاده قرار گرفت. از آن پس اين مكان آشنا در «هانا» به كارگرداني جو رايت در 2011، «عطش مبارزه: زاغ مقلد - قسمت دوم» در 2015، «كاپيتان آمريكا: جنگ داخلي» در سال گذشته ميلادي و تريلر جاسوسي «بلوند اتمي» با بازي چارليز ترون در همين يكي دو ماه اخير ديده شده است.

Berlin

اين زيرگذر - حالا ديگر شناخته‌شده - در اين سال‌ها صحنه مبارزه طولاني اريك بانا با چهار مامور سيا در «هانا» بوده و در «كاپيتان آمريكا» هم به عنوان لوكيشني در بوداپست مجارستان مورد استفاده قرار گرفته است. ماركوس بنش مدير لوكيشن در استوديو بابلزبرگ برلين است و اگر زيرگذر مسه‌دام در برلين يكي از لوكيشن‌هاي اصلي يا فرعي فيلمي باشد، به اين معني است كه آقاي بنش آن را به سازندگان پروژه پيشنهاد داده است.

اين مدير آلماني مي‌گويد: «من هميشه به فيلمسازان درباره استفاده مكرر از لوكيشن زيرگذر مسه‌دام هشدار مي‌دهم اما آنها دوستش دارند و منصرف نمي‌شوند. مديران پروژه‌هاي سينمايي به گونه‌اي رفتار مي‌كنند كه انگار ما اينجا در برلين فقط دو لوكيشن داريم؛ زيرگذر مسه‌دام و فرودگاه تمپل‌هوف! بارها پيش آمده كه وقتي لوكيشن زيرگذر را به كارگرداني نشان داده‌ام، فيلمنامه را براي هماهنگي با آن بازنويسي كرده است.»

به گفته بنش، صحنه مبارزه در «هانا» براي استفاده از زيرگذر بازطراحي شد و پايان‌بندي فيلم هم به گونه‌اي پيش رفت كه بتوان آن را در يك پارك وحشت متروك فيلمبرداري كرد. زيرگذر مسه‌دام شايد پركاربردترين لوكيشن نه‌چندان شناخته‌شده در پروژه‌هاي سينمايي باشد و در فاصله‌اي كوتاه از آن كرافت‌ورك ميته قرار دارد؛ يك نيروگاه برق قديمي كه حالا به يك باشگاه شبانه تبديل شده و در «عطش مبارزه» هم در صحنه مربوط به تمرين تيراندازي مورد استفاده قرار گرفت.

Berlin ۰۱

از سوي ديگر، به نظر مي‌رسد زندگي لوكيشن‌هاي سينمايي هم از يك قانون نانوشته پيروي مي‌كند. گرچه كمتر از دو ماه پيش بخش‌هايي از سريال «ايستگاه برلين» در زيرگذر مسه‌دام مقابل دوربين رفت اما ديگر خبري از ديوارها و ستون‌هاي نارنجي نبود. بنش مي‌گويد: «لوكيشن‌هايي شبيه اين در يك بازه زماني بسيار شلوغ هستند و بعد چهار يا پنج سال كسي سراغ‌شان نمي‌رود. اين مورد درباره شهرها هم پيش مي‌آيد؛ چند فيلم در يك شهر توليد مي‌شود و پس از آنكه آن شهر چند سال به حال خودش رها شد، صنعت سينما تصميم مي‌گيرد دوباره به آنجا سر بزند.»

در هر حال، هر كه بخواهد از زيرگذر معروف برلين در فيلم خود بهره ببرد، ناچار بايد از ساكنان فعلي آن اجازه بگيرد. مسه‌دام درست زير مركز بين‌المللي كنگره است و از دسامبر 2015 حدود 600 پناهنده در آن زندگي مي‌كنند. محل دستگير شدن كاپيتان آمريكا و صحنه تصادف خودروي بلوند اين روزها به زمين بسكتبال پناهجوها تبديل شده است!

کد خبر 383280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha