دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور تأکید کرد: ساختار فعلی اقتصاد ما نمی‌تواند سوخت لازم را برای یک اقتصاد خوب فراهم کند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم به رشد قابل‌قبول در شرایط اقتصادی کشور برسیم باید ساختار اقتصاد را اصلاح کنیم.

اقتصاد

به گزارش اتاق ايران، مسعود نيلي در نشست هيأت نمايندگان اين نهاد بخش خصوصي با رونمايي از دوچهره خوب و بد اقتصاد ايران اظهار كرد: اقتصاد ما دو چهره دارد؛ يك چهره خوب كه شامل تورم تك‌رقمي و اشتغال بالا و رشد اقتصادي خوب است، اما درست در نقطه مقابل ابر چالش‌هايي وجود دارند كه نمي‌توان گفت هيچ‌كدام نيستند يا وجود ندارند.

دبير ستاد هماهنگي اقتصادي دولت افزود: تا زماني كه نپذيريم خودمان اشتباه كرده‌ايم راه‌حل‌هاي ارائه‌شده هم كمكي نمي‌كنند چراكه ريشه‌اي نيستند بلكه راه‌حل‌هاي تكنيسيني هستند؛ آن چيزي كه به‌عنوان ساختار اقتصادي مطرح مي‌شود، يك پارادايم اقتصاد سياسي مبتني بر مصرف منابع است كه هيچ كاري به ورود منابع ندارد.

نيلي هشدار داد: بدون تغيير پارادايم اقتصاد سياسي نمي‌توانيم مشكلات را حل كنيم و بايد بدانيم كه پارادايم اقتصاد سياسي فعلي كه مبتني بر اضمحلال منابع طبيعي است، به انتهاي راه خويش رسيده است. وي همچنين گفت: نظام بانكي و نرخ بالاي سود بانكي بزرگ‌ترين مشكل اقتصادي است كه بايد در اولويت سياست‌هاي اقتصادي كشور قرار بگيرد؛ نرخ سود بانكي معلول يكسري ديگر از عوامل است كه آن عوامل بايد درست شوند.

نیلی افزود: در سال 93 اصلاح نظام بانکی را شروع کردیم اما با کاهش قیمت نفت نتوانستیم آن پروژه را جلو ببریم. امیدواریم به زودی بتوانیم دوباره این پروژه را شروع کنیم.نیلی با اشاره به صحبت یکی از اعضای هیات نمایندگان در مورد لزوم استقلال بانک مرکزی گفت: استقلال بانک مرکزی یک هدف بزرگ است که برای رسیدن به آن باید زمینه سازی کنیم؛ ما برای رسیدن به این هدف باید در جهتی حرکت ‌کنیم که ابتدا رابطه دولت و بانک مرکزی را قاعده‌مند و سپس برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

  • به بخش خصوصي اولويت دهيد

غلامحسين شافعي، رئيس اتاق ايران هم در اين نشست بر ضرورت «اعتمادسازي بين بخش خصوصي و دولتي» و «ايجاد وفاق ملي در راه توليد و اشتغال و اقتصاد مقاومتي» تأكيد كرد و گفت: مصاديق عيني نشان مي‌دهد كه دولت به بخش خصوصي اعتماد ندارد. وقتي درآمدهاي نفتي بالاست، بخش خصوصي جايگاهي ندارد اما وقتي درآمدهاي نفتي كاهش مي‌يابد، بخش خصوصي عزيز مي‌شود. عدم‌اعتقاد واقعي به بخش خصوصي، ريشه همه مشكلات اقتصادي كشور بوده و هست.

به گفته اين فعال اقتصادي، بسياري از مفاهيم ازجمله بخش خصوصي، توليد، قانون، نهادهاي مبارزه با فساد و رانت، بانك مركزي و... كه به كرات مورداستفاده قرار مي‌گيرند، بيشتر جنبه تشريفاتي داشته و هيچگاه جنبه واقعي كاركرد خود را به‌دست نياورده‌اند.

شافعي افزود: در دنيا بخش خصوصي بازيگر اصلي در اقتصاد و اشتغال‌زايي شناخته مي‌شود، بي‌توجهي به اين عناصر، آسيب‌هاي جدي بر اقتصاد وارد كرده تا آنجا كه روند اشتغال‌زايي در سال‌هاي 1385تا 1390متوقف بود. اين واقعيتي است كه اشتغال پايدار، نياز به سرمايه‌گذاري بلندمدت دارد.

شافعي همچنين گفت: ایجاد اعتماد به بخش خصوصی واقعی به ویژه بخش‌های مولد شاید یگانه راه‌حل خروج از وضعیت فعلی باشد چراکه دولت قادر نیست بدون کمک بخش خصوصی بر مشکلات فائق آید.

کد خبر 383314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha