دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهارنظری درباره واردات خودرو به کشور گفت: ثبت سفارش‌های انجام شده تنها ۶‌ ماه اعتبار دارد و با توجه به اینکه آخرین ثبت سفارش‌ها در تیرماه سال‌جاری صورت گرفته تا دی‌ماه فرصت واردات خودروی خارجی وجود دارد.

به گزارش ايسنا، مجتبي خسروتاج در جمع خبرنگاران از افزايش ۴۰ درصدي واردات خودرو در نيمه اول امسال و همچنين انباشت حدود 7 هزار خودروي بدون ثبت سفارش در گمرك كه اجازه ترخيص ندارند، خبر داد و افزود: توقف ثبت سفارش واردات براي جلوگيري از خروج ارز از كشور صورت گرفته و ربطي به حمايت از خودروسازان داخلي ندارد؛ بنابراين بي‌خود برچسب نزنيد و متهم نكنيد.

وي با اظهار تعجب نسبت به رسانه‌هايي كه در گذشته از واردات خودروها انتقاد مي‌كردند و حال به انتقاد از دولت پرداخته‌اند، تأكيد كرد: آيا اين منطقي است كه يك شركت صاحب برند هر چه بخواهد با هر شرايطي به بازار ايران وارد كند و به مواردي مانند تأمين قطعات و... كاري نداشته باشد؟! رئيس سازمان توسعه تجارت اظهار كرد: تاكنون براساس آمارهاي شش ماهه اول سال‌جاري حدود يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار خودرو از گمرك ترخيص شده است كه اين رقم در مقايسه با سال قبل حدود ۴۰ درصد افزايش دارد؛ البته در گزارش‌هاي مربوط به آمارهاي گمركي پنج ماهه، اين رقم ۵۰‌درصد بوده است. به گفته خسروتاج از نظر تعداد نيز حجم خودروهاي سواري وارداتي در شش ماهه اول سال‌جاري ۳۸ درصد رشد داشته است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در عين حال عنوان كرد: گاه حتي برخي افراد، واردات خود را بدون ثبت سفارش انجام مي‌دادند و پس از آنكه كالاي آنها وارد كشور مي‌شد، روند ثبت سفارش را دنبال مي‌كردند؛ بر همين اساس اكنون حدود 6 تا 7 هزار خودرو در گمركات كشور باقي‌مانده‌اند كه هيچ كدام از آنها ثبت سفارش را انجام نداده‌اند و به آنها اجازه ترخيص داده نشده است.

رئيس سازمان توسعه تجارت از كاهش صادرات خودرو و قطعات آن و همچنين موتور سيكلت و لوازم آن در پنج ماهه اول امسال خبر داد و گفت:‌ صادرات خودرو از نظر وزني ۲۵ درصد و از نظر ارزشي ۲۶ درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل كاهش داشته است.

وي گفت: در حوزه صادرات خودرو در پنج ماهه اول سال‌جاري شاهد ۲۵ درصد كاهش وزني و ۲۶ درصد كاهش ارزشي بوده‌ايم كه اين رقم در حوزه صادرات قطعات و لوازم يدكي به ۱۹ درصد كاهش ارزشي رسيده است و در حوزه موتورسيكلت و قطعات آن نيز از نظر وزني ۲۵ درصد و از نظر ارزشي ۳۳ درصد كاهش صادرات را شاهد بوده‌ايم.

خسروتاج با بيان اينكه در شش ماهه اول سال‌جاري ۴۳ هزار خودرو از گمركات كشور ترخيص شده، اظهار كرد: اين رقم در قياس با سال گذشته ۱۲ هزار خودرو افزايش داشته است كه از نظر تعداد ۳۸ درصد و از نظر ارزش ۴۰ درصد رشد در اين بخش را نشان مي‌دهد.

کد خبر 383315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha