ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق است که ۹ ماهی می‌شود کار خود را در یک مقطع حساس و در یک کشور حساس آغاز کرده است، مسجدی با درجه سرتیپی پیش از این مشاور عالی سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه ایران بوده و از دی‌ماه به‌عنوان سفیر ایران در عراق منصوب شده است،

 ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق است

 مهم‌ترين پرونده‌هاي باز مسجدي در 9ماه گذشته تحركات داعش و اين روزها هم تحولات اقليم كردستان عراق بوده تا جايي كه در روزها و هفته‌هاي اخير رايزني‌هاي فشرده و متعددي براي حل و فصل اختلاف بين دولت مركزي عراق و اقليم كردستان عراق در دفتر او برقرار بوده است، مسجدي در اولين گفت و گوي خود پس از حضور در سفارت به تحولات عراق و مناسبات دو جانبه پرداخته و همچنين هشدارهايي به زوار اربعين داده است.

  • جناب مسجدي دولت عراق در ماه‌هاي اخير توانسته موصل را از دست داعش آزاد كند، روابط ايران و عراق و كمك‌هاي مستشاري كشورمان به عراق براي نابودي كامل داعش را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

راهبرد ما در رابطه با كشور همسايه، دوست و برادر عراق مشخص است ما خواهان عراقي آباد، پيشرفته، باثبات وقوي با حفظ تماميت ارضي آن در همسايگي خود هستيم و براي رسيدن به چنين عراقي از هيچ كمكي به عراق خودداري نخواهيم كرد.همه حمايت‌ها و پشتيباني‌‌هاي ما از دولت عراق و نيروهاي مقاومت،

كاملاً رسمي و با اطلاع دولت عراق و بنا بر درخواست دولت اين كشور است و تأكيد مي‌كنم حتي مستشاران نظامي ما با گرفتن ويزا و به‌طور قانوني وارد عراق مي‌شوند و اين كمك‌ها نقش عمده‌اي را در شكست داعش داشت.اينكه داعش به‌دست مردم عراق و سوريه و با كمك جمهوري اسلامي و ديگر دوستان اين دو كشور شكست خورد و در آستانه نابودي است، آمريكا را بسيار نگران كرده است چون آمريكا فكر مي‌كرد با به‌وجود آوردن داعش حداقل 30سال مردم اين منطقه در جنگ و ستيز خواهند بود.

  • هم‌اكنون روابط 2كشور را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ ايران در بازسازي عراق هم دخيل است؟

روابط در بالاترين سطح قرار گرفته است به‌طوري كه در چند‌ماه گذشته اكثر مقامات درجه يك جمهوري عراق به كشورمان سفر كرده‌اند ازجمله رئيس‌جمهور، نخست‌وزير، رئيس مجلس و وزراي مختلف ازجمله وزراي كشور، دفاع، بهداشت و.... در امور سياسي و بين‌المللي هماهنگي بسيار خوبي بين 2كشور وجود دارد و جمهوري اسلامي اعلام كرده آمادگي دارد تجربيات علمي، صنعتي و... را در اختيار برادران عراقي خود قرار دهد.

در جلساتي كه تقريبا با تمام مقامات عالي عراق داشتم همه آنها خواستار افزايش همكاري‌هاي 2كشور به‌خصوص در زمينه‌هاي اقتصادي با كشورمان هستند. اميدوارم شركت‌هاي فني و مهندسي كشورمان با توانايي‌هايي كه دارند به‌طور فعال در بازسازي عراق شركت كنند.

  • درباره تبادلات تجاري ايران و عراق هم‌اكنون در چه سطحي هستيم و چشم‌انداز آينده از نظر شما چگونه است ؟

سفارت جمهوري اسلامي در بغداد يكي از محورهاي اصلي فعاليت خود را افزايش روابط اقتصادي بين 2كشور قرار داده است و بر اين اساس بخش عمده فعاليت سفارت براي كمك به روابط اقتصادي بين 2كشور در جهت اقتصادي مقاومتي قرار گرفته است.
براساس آمار گمرك كشور در 5ماه اول سال‌جاري عراق دومين مقصد صادراتي جمهوري اسلامي ايران بوده است و طي اين مدت بيش از 3ميليارد دلار كالا توسط بخش خصوصي به عراق صادر شده است، بايد به اين مبلغ صدور گاز كه 2‌ماه است آغاز شده و صادارت برق را نيز اضافه كرد.

با توجه به راهبرد و برنامه عملي كه تهيه شده است من به روابط اقتصادي بين 2كشور اميدوارم اما صادر‌كنندگان ايراني بايد اصل رقابت را نيز براي به‌دست آوردن بازار مدنظر داشته باشند.

  • جناب سفير با توجه به نزديك شدن به ايام اربعين، با توجه به اينكه جنابعالي رئيس ستاد اربعين در عراق هستيد لطفا از آخرين تمهيدات و رايزني‌ها در رابطه با برگزاري هرچه بهتر اين مراسم و حضور ايرانيان در اين همايش بفرماييد؟

مراسم اربعين بدون شك بزرگ‌ترين اجتماع بشري است كه به‌صورت خودجوش و با همكاري عاشقانه محبين اباعبدالله الحسين و اهل‌بيت(ع) پيامبر بزرگ اسلام برگزار مي‌شود. از فرصت استفاده مي‌كنم از مهمان نوازي دولت وملت عراق به‌خصوص عشاير اين كشور از زوار امام حسين عليه السلام تشكر مي‌كنم؛

خدمت و پذيرايي از زوار امام حسين(ع) در اربعين براي مردم عراق يك فرهنگ است. از هم‌اكنون مردم و عشاير عراق خود را براي پذيرايي مراسم اربعين آماده مي‌كنند. اينجانب و همكارانم با عنايت به اينكه بيش از 2ميليون زائر ايراني در اين مراسم شركت مي‌كنند جهت تسهيل امور اين زوار وظيفه قانوني و شرعي خود مي‌دانيم تا خادم زوار امام حسين(ع) باشيم.

تا‌كنون تمهيدات خوبي انجام شده و رايزني‌هاي زيادي با مقامات مختلف عراق ازجمله نخست‌وزير، وزراي بهداشت، كشور، دفاع و استاندارهاي استان‌هاي مختلف عراق و همچنين روساي عشاير استان‌هاي مختلف درخصوص برگزاري باشكوه مراسم اربعين داشته‌ايم و هماهنگي‌هاي لازم انجام شده است تا بهترين و شايسته‌ترين پذيرايي و برخورد با زائران اربعين حسيني را شاهد باشيم. روساي ستادهاي اربعين براي خدمت به زوار در مناطق مختلف عراق مشخص شده‌اند و آنها اقدامات خود را آغاز كرده‌اند. سركنسول‌هاي محترم كشورمان در شهرهاي بصره، نجف و كربلا به‌عنوان مسئول ستاد در اين استان‌ها هستند.

  • چه توصيه‌هايي به زائرين ايراني مراسم اربعين داريد؟

واقعيت اين است كه مردم شريف ايران وقتي كه به خارج از كشور سفر مي‌كنند هر يك مانند يك سفير نماد ارزش‌ها، شخصيت و فرهنگ مردم و كشور بزرگ ايران هستند و اين مردم بوده‌اند كه با نشان دادن شخصيت واقعي خود در سفرهاي خارجي ازجمله رعايت قانون و احترام به فرهنگ كشور ميزبان تا حدود زيادي تبليغات 40ساله استكبار و دشمنان جمهوري اسلامي ايران را در خارج خنثي كرده‌اند. بر اين اساس انتظار مي‌رود زوار محترم ايراني قوانين و مقررات كشور عراق را به خوبي رعايت كنند.

به‌ويژه ضروري است از ورود غيرقانوني به عراق جدا خودداري شود. ورود غيرقانوني به هركشوري نقض حاكميت ملي آن كشور به‌حساب مي‌آيد و در عراق جرم محسوب مي‌شود. همچنين از همه هموطنان عزيز كه قصد سفر به كشور عراق در ايام اربعين را دارند درخواست دارم كه با توجه به تمهيدات و تسهيلاتي كه در هماهنگي با مسئولين عراقي ايجاد شده قبل از هر اقدامي جهت شركت در مراسم اربعين ويزا اخذ كنند.

علاوه بر اين زوار در مبادي ورودي به عراق حتما دقت كنند كه مهر ورود به عراق در گذرنامه‌ها درج شود، عدم‌درج مهر ورود با وجود داشتن ويزا تخلف است و ورود غيرقانوني به‌حساب مي‌آيد. هم‌اكنون عده‌اي از هموطنان به‌دليل اين تخلف براي گذراندن مجازات در زندان هستند. در آخر هم همراه داشتن گذرنامه در تمام طول مسافرت و همچنين دقت در حفظ آن توصيه ديگري است كه به‌دليل مشكلاتي كه هموطنان هر ساله با آن مواجه مي‌شوند لازم است تذكر داده شود.

  • به‌نظر شما مراسم اربعين سال‌جاري چه تفاوتي با سال‌هاي قبل خواهد داشت؟

به‌نظر من اين حركت هر سال باشكوه‌تر از سال قبل برگزار خواهد شد و شكوه آن نيز با عنايت ويژه خداوند بزرگ است، با توجه به سابقه من مي‌دانم انتقال يك لشكر كه تعداد آن محدود است چند فرمانده و... دارد و همگي افراد آن تقريبا در يك سطح هستند چقدر مشكل است اما با عنايت خداوند ميليون‌ها انسان از كودك تا انسان‌هاي مسن از زن و مرد در يك زمان محدود بدون هيچ مشكلي بين چند شهرجابه‌جا مي‌شوند و الحمدالله هيچ مشكلي پيش نمي‌آيد البته تروريست‌ها هر ساله تلاش مي‌كنند با اقدامات خود در اين حركت عظيم خلل ايجاد كنند اما اميدوارم به فضل الهي امسال مشكلي براي زوار اتفاق نيفتد.

  • خبري در رابطه با همكاري‌هاي ايران و عراق براي تسهيل تردد زوار ايراني داريد؟

با همكاري مسئولين عراقي و هماهنگي‌هاي خوبي كه انجام شد مقامات عراقي موافقت نمودند زودتر ويزاي اربعين را صادر نمايند ثانيا اعتبار ويزا به 3‌ماه افزايش يافت و مدت ماندگاري ويزاي اربعين 30روز شد. ضمنا علاوه بر صدور ويزا در سفارت عراق در تهران و كنسولگري‌هاي آن در مشهد، كرمانشاه و اهواز در 12دفتر در مناطق مختلف كشورمان اقدام به صدور ويزا مي‌كنند. براي كاهش فشار به گذرگاه‌هاي (شلمچه، چذابه و مهران) رايزني‌ها و هماهنگي‌هايي با مقامات عراقي شده است تا بتوانيم گذرگاه‌هاي خسروي و دهلران نيز گشايش يابد.

کد خبر 383323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha