علیرضا رئیسیان: در روزگاری به‌سر می‌بریم که سیطره تکنولوژی با همه دستاوردهای مثبت و تسهیل برخی امور، اثرات هولناکی هم به‌جا گذاشته است که بیشترین بار منفی‌اش را می‌شود در عرصه اجتماع و در حوزه فرهنگ مشاهده کرد.

علیرضا رئیسیان:

با آمدن كانال‌هاي مختلف در فضاي مجازي، حالا هر مطلبي و هر نكته‌اي قابل انتشار است و در كنار مطالب مفيد و ارزشمند، انبوهي شايعه و اظهارنظر سخيف و بي‌پايه هم منتشر مي‌شود. طبيعي است وقتي مطالعات منحصر به متن‌هاي اغلب كوتاه و جنجالي تلگرامي شود، به‌تدريج ديگر حوصله خواندن هيچ متن جدي‌اي را نخواهي داشت. مي‌گويند ديگر كسي حوصله خواندن كتاب‌هاي طولاني را ندارد ولي تيراژ كتاب‌ها و وضعيت نشر مي‌گويد حتي كتاب‌هاي كم‌حجم هم زياد خوانده نمي‌شوند. اين سيطره تكنولوژي با خودش نگاه هم مي‌آورد و در عرصه‌هاي مختلف تاثيراتش را نشان مي‌دهد.

رويه «هر چه سطحي‌تر بهتر» محصول بلافصل شرايطي است كه در آن هر پديده‌اي كه دركش نياز به كمي تامل و تعمق داشته باشد به سادگي كنار گذاشته مي‌شود و در عرصه فرهنگ هيچ محصولي يك‌شبه بار نمي‌دهد و هيچ آفتي به يكباره از راه نمي‌رسد. دوراني كه براي مشكلات پيچيده، راه‌حل‌هاي ساده ارائه مي‌شد گذشته و وقتي درباره فضاي اجتماعي، فرهنگي جامعه حرف مي‌زنيم بايد حواسمان باشد كه مجموعه‌اي درهم تنيده از عوامل بر سليقه عمومي تاثير مي‌گذارند؛ مجموعه‌اي كه در گذر زمان و در شكل‌هاي مختلف، ذهنيت افراد را مي‌سازند. براي رسيدن به جامعه‌اي سالم نيازمند توسعه متوازن هستيم.

اساسا توسعه اجتماعي باعث ارتقاي زندگي مي‌شود و در چنين شرايطي نمي‌شود فرهنگ را به حاشيه راند و ناديده گرفت و جامعه‌اي كه در بستري فرهنگي رشد مي‌كند، به‌راحتي تحت تاثير پديده‌هاي موسمي قرار نمي‌گيرد. اگر فضاي مجازي به شكل هولناكي عادت‌هاي فرهنگي و رفتاري را تغيير داده، حتما بسترش فراهم بوده است. فرهنگي‌كردن فضاي جامعه هم با بخشنامه و شعار اتفاق نمي‌افتد و در گام اول بايد آسيب‌ها را شناخت و وقتي تصور دقيق و درستي از آسيب‌هاي فرهنگي و اجتماعي نزد متوليان و مديران وجود نداشته باشد، احتمال رسيدن به ساحل مقصود چيزي نزديك به صفر است.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 383329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha