معصومه حیدری پارسا: رأس ساعت۷صبح کارگرفتن نوبت اینترنتی برای پزشک متخصص در یکی از بیمارستان‌های دولتی را آغاز می‌کنم، اما هربار با این جمله که نوبت خالی با شرایط فوق یافت نشد روبه‌رو می‌شوم.

نوبت دهی اینترنتی

 بارديگربا ۲ خط تلفن همراه و ثابت براي گرفتن نوبت تلاش مي‌كنم. پس از ساعت‌ها بوق ممتد به سامانه گوياي بيمارستان وصل مي‌شوم اما در نهايت اپراتور ظرفيت درمانگاه انتخاب شده را تكميل خوانده و مي‌گويد: جهت اخذ نوبت مجدد مي‌توانيد در ابتداي روز بعد تماس بگيريد. اين داستان هر روز بيماراني است كه نه‌تنها در پايتخت بلكه در اقصي نقاط كشور چشم دوخته‌اند به بيمارستان تخصصي و فوق‌تخصصي تهران. اين روزها بيمارستان‌هاي دولتي تهران جايي شده‌اند كه براي گرفتن نوبت درمان بايد روزها تلاش كني و البته اگربيمارستان ظرفيت پذيرش داشته باشد 20تا 40روز بايد در نوبت‌ بماني.

  • گلايه از نوبت‌دهي هاي طولاني

سامان اكبري يكي از مراجعين بيمارستان ميلاد مي‌گويد: يك هفته با اعضاي خانواده كارمان اين بود كه پاي تلفن بنشينيم و شماره بگيريم. درد پا، امان مادرم را بريده بود، اما گويا امكان نوبت دهي نه‌تنها با سامانه تلفن ممكن نيست بلكه اينترنتي هم به نتيجه نرسيده‌ام حضوري هم كه ديگر قبول نمي‌كنند.

طي چند سال گذشته و به‌منظوركاهش صف‌هاي طولاني نوبت دهي در مراكز درماني، طرح نوبت دهي اينترنتي و تلفني در بيمارستان ميلاد راه اندزي شد. اما نوبت دهي تلفني كه به‌علت انتظار طولاني در ليست‌هاي انتظار براي برقراري ارتباط با اپراتورها و يا عدم‌پذيرش درمانگاه‌ها به‌دليل نداشتن نوبت خالي همچنان از گلايه بيماران است حتي طرح نوبت دهي اينترنتي كه از آن به‌عنوان راهگشاي بيماران نام برده مي‌شد نيز نتوانست مرهمي باشد بر درد بيماران.

  • تعلل در درمان جايز است؟

زهرا رجبي هم مي‌گويد: درحال حاضر بسياري از مراكز درماني كه داراي پزشكان متخصص هستند به‌صورت اينترنتي و يا تلفني نوبت‌دهي مي‌كنند اما متأسفانه همه مردم به اينترنت دسترسي ندارند و با آن آشنايي كافي ندارند ضمن اينكه تماس تلفني هم كه برقرار شد باز هم مي‌بينيم كه گرفتن نوبت را به روز بعد ارجاع مي‌دهند و اگر در نهايت موفق به گرفتن نوبت هم شويد بايد از يك هفته تا يك‌ماه در نوبت بمانيد كه اين بسته به نوع درمانگاه متفاوت است مثلا براي مادرم كه بيماري قلبي دارد بيش از10روز بعد توانستم نوبت بگيرم و به‌نظر شما آيا يك بيمار قلبي يك لحظه تعلل در درمانش جايز است. نوبت دهي بسيار طولاني است شايد عمر خيلي از افراد كفاف ندهد چرا كه بيماران قلبي و ديابتي كه مراجعه مي‌كنند اكثرا شرايط خوبي ندارند.

  • قيد درمان را بزنيم؟

مشرقي يكي از شهرونداني است كه به گفته خود يك هفته است كه از ساعت 6تا 7صبح كارش تماس گرفتن با سرويس نوبت دهي بيمارستان ميلاد است، مي‌گويد: متأسفانه بعد از يك هفته موفق شدم نوبت بگيرم البته اين موضوع تنها مختص بيمارستان ميلاد نيست بلكه بيمارستان امام خميني و فارابي و هر مركز درماني كه متخصصان حضور دارند با اين مشكل روبه‌رو است. اما يكي از موضوعاتي كه بسيار جالب است اين است كه هر فرد در هر‌ماه فقط يك‌بار مي‌تواند از طريق اين سامانه نوبت دريافت كند همچنين ثبت نوبت درخواستي شما در سامانه نوبت‌دهي اينترنتي بيمارستان منوط به اخذ كد پيگيري است از همه مهم‌تر اينكه ممكن است در زمان مراجعه شما، پزشك انتخابي شما حضور نداشته باشد و پزشك جديد جايگزين، شما را معاينه كند. طاهري هم مي‌گويد: پس از ساعت‌ها تماس و پشت خط ماندن براي ارتوپدي نوبت گرفته‌ام اما بايد2‌ماه منتظر باشم تا دكتر ويزيتم كند معلوم نيست تا آن زمان زانوهايم چه وضعيتي پيدا مي‌كنند.

  • ناهمخواني بحث عرضه و تقاضا

اما اين داستان خاص بيمارستان‌هاي ‌دولتي و ساير بيمارستان‌هاي بزرگ كشور نيست، كافي است با تلفن مطب‌هاي خصوصي تماس بگيريد مي‌‌بينيد اوضاع خيلي بدتر است چرا كه با صف‌ بيماران روبه‌رو مي‌شويد كه‌ماه‌ها در انتظار نوبت هستند و اگر نوبت دهيشان هم انجام شود بايد ساعت‌ها پشت مطب منتظر نوبت بمانند و جلوي در مطب پزشكان هميشه صف است.

صبوري از پرستاران يكي از بيمارستان‌هاي دولتي علت اين وضعيت را طرح تحول سلامت مي‌داند و مي‌گويد: اگرچه اين طرح به‌عنوان طرحي براي ارتقاي خدمات درماني در كشور محسوب مي‌شود اما موجب افزايش و سرازير شدن انبوهي از مراجعان به مراكز درماني دولتي فوق تخصصي حتي از شهرستان‌ها شد. در واقع تراكم بالاي مراجعان در بيمارستان‌هاي دولتي علت مهم ايجاد مشكلات نوبت دهي است اين در حالي است كه نوبت دهي بيمارستان‌ها دقيقا همان بحث عرضه و تقاضاست.

کد خبر 383337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha