مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

دکتر غلامرضا ترابی: چند روز است که خبری مبنی بر مرگ یک کودک در بیمارستانی در کرمان در رسانه‌ها منتشر شده است. این ماجرا فارغ از جزئیاتش، حاوی چند نکته کلیدی است.

پزشک

پدر كه به‌علت بيماري خطرناك فرزندش مضطرب‌شده، خود را در فرهنگي متفاوت و در جايگاه مهاجري بدون حمايت مي‌بيند. اين زماني است كه تجربيات تلخ فرزند ديگرش را به ياد مي‌آورد. تصوير نهايي پدري است كه در پي فرار از اين بحران، غيرمنطقي عمل مي‌كند. او نگران و گيج است. گوشش پر است از سياه نمايي‌هاي موجود براي كادر درمان. رفته رفته خشمش بيشتر مي‌گردد.

بدبين‌تر مي‌شود. با خود مي‌گويد: ((نكند مي‌خواهند براي دريافت پول بيشتر پسرم را ببرند آي‌سي‌يو!)). آن طرف كادر درماني را مي‌بينيم كه با امكاناتي نه‌چندان مناسب و با نيروي انساني كم، در حال جمع‌وجوركردن چندين بيمار هستند. فرسودگي شغلي و نداشتن آمادگي رواني ايشان را در يك بحران قرار مي‌دهد. مواجهه با پدري عصباني و بي‌قرار به همراه ترس‌هاي متعدد قانوني كارشان را بسيار سخت مي‌كند.

گاهي كادر درمان از نداشتن مهارت‌هاي ارتباطي رنج مي‌برند. نمي‌دانند چگونه بايد يك فرد مضطرب، بي‌قرار يا عصبي را مديريت كنند و خودشان نيز عصبي يا مضطرب مي‌شوند. ترس از عواقب قانوني منجر به اتخاذ تصميماتي عجولانه مي‌شود (مانند گرفتن يك رضايتنامه در شرايطي كه هم مراجع و هم كادر درمان توان تصميم‌گيري صحيح ندارد). اگر درخواست پدر را براي خروج فرزند از آي‌سي‌يو قبول نكنند، خود را در معرض شكايت احتمالي و دردسرهاي ديگر آن مي‌بينند. اگر با درخواست وي موافقت كنند مي‌ترسند بعدها پدر پشيمان شده و باز هم عليه ايشان اقدام حقوقي كند.

توجه به سلامت روان پرسنل، معاينات دوره‌اي و برگزاري جلسات مستمر آموزش مديريت بحران، ارتباط بين فردي و حرفه‌اي، مهارت كنترل خشم و مهارت برخورد با فرد مضطرب يا خشمگين مي‌تواند آمادگي كادر درمان را در مواجهه با چالش‌هاي مذكور بالا ببرد.

آموزش همگاني در زمينه آشنايي مردم با حقوق كادر درمان، بهبود نگرش مردم به جامعه درماني و كمك به درك شرايط پراسترس كادر درماني ضروري است. مثلاً اغلب مردم گمان مي‌كنند فرم رضايت، مفري براي بي‌مسئوليتي كادر درمان است. اما رضايت آگاهانه مدافع حقوق بيمار و كادر درماني است.

درنهايت برگزاري جلسه‌اي با حضور بيمار يا ولي وي، مشاور حقوقي بيمارستان به‌عنوان مدافع حقوق طرفين، يك نفر از كادر درمان به‌عنوان سرپرست تيم درماني و درصورت نياز درخواست كمك از يك متخصص اعصاب و روان جهت كنترل بحران رواني بيمار، خانواده و كادر درمان مي‌تواند منجر به اتخاذ تصميماتي بهتر شود.

تذكر: اين متن قصد بررسي يك الگوي كلي را دارد. روايتي كه در اين متن آمده، الهام گرفته از واقعه اخير است ولي ممكن است دقيقاً با اتفاقات رخ داده منطبق نباشند.

کد خبر 383339

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha