همشهری آنلاین: رئیس جمهوری آمریکا با صدور فرمان مهاجرتی، ورود اتباع هشت کشور ازجمله ایران را به خاک کشورش ممنوع اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه سی‌ان‌ان، بر اساس دستور جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شهروندان هشت کشور چاد، ایران، لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه، ونزوئلا و یمن با محدودیت‌های جدیدی برای ورود به آمریکا روبرو خواهند بود. این قوانین جدید از  18 اکتبر(26 مهرماه)عملی خواهد شد.

این محدودیت ها شامل موارد مختلفی از جمله ممنوعیت نامحدود صدور روادید برای شهروندان کشورهایی مانند سوریه است. همچنین تعلیق روادید شهروندان غیرمهاجر ونزوئلایی، تنها برای برخی مقامات دولتی و خانواده‌های آنها اجرا خواهد شد.

این اقدام در حالی انجام شده است که ممنوعیت موقت ترامپ برای شهروندان شش کشور مسلمان، 90 روز پس از امضا، منقضی می‌شود.  این طرح موقت شامل ممنوعیت مسافرت برای شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن بود. نام سودان از فهرست جدید حذف شده است.

رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام سیاست جدید واشنگتن در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: ایجاد یک آمریکای امن، اولویت شماره یک من است. ما افرادی را که نتوانیم با اطمینان صلاحیت شان را بررسی کنیم، به کشورمان راه نخواهیم داد.

بر اساس این گزارش، با این حال، روادید صادر شده معتبر در گذشته پس از اجرایی شدن ممنوعیت های جدید، باطل نخواهد شد.

بنا بر اعلام  وزارت امنیت داخلی آمریکا، ممنوعیت های جدید کشورهایی را مورد هدف قرار می‌دهد که اطلاعات کافی برای آمریکا مهیا نکرده و یا اقدامات امنیتی لازم را اتخاذ نکرده‌اند.

این وزارتخانه در ماه های اخیر روی توسعه یک طرح امنیتی جدید فعالیت می‌کرد که شامل فاکتورهایی مانند چگونگی صدور گذرنامه الکترونیکی با اطلاعات بیومتریک، گزارش گم شدن یا سرقت گذرنامه‌ها به اینترپل و اشتراک اطلاعات مسافران مرتبط با تروریسم از سوی کشورهای مختلف بود.

آمریکا سپس این معیارها را با تمامی کشورها در میان گذاشت و به آنها 50 روز فرصت داد تا با این شرایط تطابق یابند.

به گفته مقامات آمریکایی، از مجموع کشورها، 16 کشور با این قوانین  تطابق نیافتند ولی نیمی از آنها اشتراک اطلاعات و اقدامات امنیتی خود را بهبود دادند، در نتیجه هشت کشور باقی مانده تا زمانی که تغییرات مورد نظر آمریکا را صورت ندهند هدف ممنوعیت‌های جدید آمریکا قرار خواهند داشت.

قوانین جدید شامل تعلیق ویزای مهاجرت برای شهروندان کشورهای چاد، ایران، لیبی، کره شمالی، سوریه، یمن و سومالی و تعلیق ویزای غیرمهاجرتی از جمله تجاری و توریسم برای کشور های چاد، لیبی، کره شمالی، سوریه و یمن خواهد بود.

شهروندان ایرانی برای توریسم و تجارت، واجد شرایط دریافت روادید نخواهند بود ولی در زمینه ویزای تحصیلی و ویزای تبادل فرهنگی در صورت بررسی‌های دقیق، امکان صدور روادید برای آنها وجود دارد.

 

کد خبر 383367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha