همشهری‌آنلاین: ولید معلم، وزیر خارجه سوریه تأکید کرد ایجاد نظام خودمختاری برای کردها در سوریه مساله‌ای است که در صورت ایجاد آن در مرزها می‌توان درباره آن مذاکره کرد.

 ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در مصاحبه با روسیا الیوم مخالفت قاطع دولت سوریه با همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را اعلام کرد و گفت که سوریه از وحدت عراق حمایت می‌کند.

او گفت: درگیری‌های اصلی در سوریه در آستانه پایان یافتن هستند. ما در حال نوشتن فصل آخر بحران هستیم.

ولید معلم گفت: حضور آمریکا در خاک سوریه غیرقانونی است. ما تمامی درها را می‌کوبیم و زمانی که دیپلماسی نتواند مشکل را حل کند دنبال راه‌حل‌های دیگری خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، او درباره آینده روابط سوریه و ترکیه گفت: گام نخستی که ترکیه باید در این مسیر بردارد توقف حمایت از گروه‌های تروریستی است. بعد از آن هر گونه پیشنهاد ترکیه را برای بهبود روابط بررسی خواهیم کرد. ما با منطقه کاهش تنش در ادلب توافق کردیم و این را آزمون نیت و قصد ترکیه به حساب آوردیم.

ولید معلم درباره حملات مکرر اسرائیل به سوریه گفت: اولویت کنونی مبارزه با داعش و جبهه النصره است. ما در صورت ادامه حمله‌هاس اسرائیل به آنها پاسخ خواهیم داد. امکان رهگیری موشک‌های اسرائیلی از لحاظ فنی غیرممکن بود چون نیروی هوایی اسرائیل که حماه را بمباران کرد وارد حریم هوایی سوریه نشده بود بلکه بمباران را از فراز لبنان انجام داد.

او درباره روند حل و فصل بحران سوریه گفت: ما به روسیه اعلام کردیم که از پیوستن چین، عراق، امارات و مصر به عنوان کشورهای ناظر بر روند توافق‌های آستانه استقبال می‌کنیم.

معلم به مساله روابط سوریه با اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: همکاری امنیتی با کشورهای اروپایی لزوم توقف حمایت از تروریسم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و لغو تحریم‌های اقتصادی یکجانبه را می‌طلبد.

ولید معلم در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین گفت: ما اطلاعات و شاهدان عینی داریم که نشان می‌دهند بالگردهای آمریکایی تروریست‌های داعش را خارج کرده‌اند. واشنگتن شاید تروریست‌های داعش را در مناطق دیگری به کار بگیرد.

او گفت: آنچه در اقلیم کردستان و شمال سوریه رخ داده نتیجه حمایت ترکیه از تروریست‌هاست. زمانی که ترکیه نتوانست به اهداف خود در سوریه دست یابد موضوع کردها به شکل واضح برجسته شد.

معلم تأکید کرد که به ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق ابلاغ کرده که سوریه عراق متحد را به رسمیت می‌شناسد و هرگونه اقدام دیگری برای تجزیه عراق مورد قبول دمشق نیست.

وی از مرگ ژنرال روسی در سوریه ابراز تأسف کرد و گفت: باید بین حضور قانونی روسیه در سوریه و حضور آمریکا که در واقع تجاوز علیه حاکمیت کشور ماست تفاوت قائل شویم.

معلم گفت: داعش اطلاعاتی درباره مکان حضور ژنرال روسی دریافت کرده بود و همین مساله اجازه داد که آنجا را هدف قرار دهد.

ولید معلم افزود، نیروی هوایی آمریکا اقدام به کشتن هزاران غیرنظامی در حومه رقه و دیرالزور به بهانه بمباران داعش کرده است.

اوگفت: آمریکا منفعتی در زمینه از بین بردن تروریسم ندارد.

وزير خارجه سوريه گفت: ما شاهد تحولی در مواضع کشورهایی هستیم که به حمایت از گروه‌های تروریستی شناخته شده‌اند. دمشق سلامتی شهروندانی را که می‌خواهند به کشور بازگردند تضمین می‌کند اما هیچ کسی را به بازگشت مجبور نمی‌کند.

ولید معلم درباره دیدار با جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان گفت: این دیدار طبیعی بود و شرایط تاریخی و جغرافیایی آن را فراهم آورد. من از دیدار با او خرسند شدم و درباره مسائل متعددی گفت‌وگو کردیم.

او افزود: موضوع سفر مخالفان ما در لبنان به سوریه به دو طرف وابسته است. ما اجازه می‌دهیم کسانی که با ما در لبنان مخالفت کردند و در ریختن خون سوری‌ها نقش داشتند خودشان را محاسبه کنند ما هرگز کسی را محاسبه نخواهیم کرد.

معلم گفت: کسی که می‌خواهد با بحران سوریه تعامل داشته باشد به مسکو برود. میزان حمایت روسیه از سوریه نامشخص است. موضوع کردهای سوریه یک موضوع داخلی سوری است و دولت سوریه از طریق مذاکره آن را حل خواهد کرد.

او گفت که واشنگتن همواره به خاطر منافعش از هم‌پیمانانش دست می‌کشد.

وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که پایگاه‌های آمریکا در سوریه موقتی است و یکی از نشانه‌های آن اتفاق‌هايی است که درباره پایگاه التنف رخ داد.

او درباره منطقه کاهش تنش در ادلب گفت: این مساله آزمون ترکیه بود تا ثابت کند که آیا سیاستش را در قبال سوریه تغییر داده است یا خیر.

ولید معلم درباره روند بازسازی سوریه گفت: دمشق مشارکت طرف‌هایی که مردم سوریه را به قتل رسانده‌اند قبول نمی‌کند. سوری‌ها و شرکایشان و کشورهایی که علیه سوریه توطئه نکردند در بازسازی آن نقش خواهند داشت.

کد خبر 383515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha