همشهری‌آنلاین: دولت پاکستان و گروه‌های اسلامی از میانمار به دلیل "آزار و اذیت" مسلمانان روهینگیا در راخین انتقاد می‌کنند اما باید دید پاکستان خودش چگونه با روهینجایی‌هایی که چندین دهه است ساکن این کشور هستند، رفتار می‌کند.

 یک روهینگيایی ساکن منطقه آراکان آباد کراچی به پایگاه دویچه وله گفت: من یک روهینگيایی هستم اما یک روهینگيای پاکستان. من بنگالی صحبت می‌کنم و به همین دلیل است که اکثر مردم در منطقه، ما را بنگالی خطاب می‌کنند. آنها ما را به عنوان پاکستانی قبول ندارند.

به گزارش ایسنا،آراکان آباد نام خود را از ایالت آراکان یا همان راخین میانمار گرفته است. این ایالت در غرب میانمار اکنون شاهد فرار روهینگيایی‌ها در پی درگیری شبه‌نظامیان و نیروهای امنیتی این کشور جنوب‌شرق آسیاست. بیش از ۴۰۰ هزار روهینگيایی از ۲۵ اوت که شبه‌نظامیان روهینگيایی به گاردهای امنیتی در این منطقه مرزی با بنگلادش حمله کردند، به سمت بنگلادش گریختند.

روهینگيایی‌ها اقلیت مسلمانی در میانمار هستند که اصلیت آنها از شبه قاره هند است. برای چندین قرن آنها عمدتا در راخین ساکن بودند. آنها عمدتا مسلمان هستند و رسما از سوی دولت به عنوان شهروند به رسمیت شناخته نمی‌شوند و برای چندین دهه اکثریت بودایی میانمار آنها را هدف تبعیض و خشونت قرار دادند.

روهینگيایی‌ها علاوه بر میانمار و بنگلادش، در هند، پاکستان، تایلند، مالزی و همچنین عربستان سکونت دارند. پاکستان که سکونت‌گاه ۴۰ هزار تا ۲۵۰ هزار روهینگيایی است، رسما به رفتار دولت میانمار با مسلمان روهینگيایی اعتراض کرده است. این در حالی است که روهینگيایی‌های ساکن پاکستان وضعیت اسفناکی دارند و رویکرد دولت اسلام‌آباد را متزورانه می‌دانند چرا که خودشان در این کشور مسلمان‌نشین با تبعیض روبه‌رو هستند و مجبورند تا در وضعیت وخیمی زندگی کنند.

کد خبر 383537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha