مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

همه‌ساله در جهان قلب بیش از ١٧میلیون نفر به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌ایستد؛ بیماری‌ای که این روزها نه‌تنها جزو ۴ عامل اصلی مرگ‌ومیر در ایران قرار دارد، بلکه در کشور رکورددار نیز شده است.

همچنين حدود ۳۳‌درصد مرگ‌هاي زير ۷۰سال مربوط به بيماري‌هاي قلبي است؛ يعني سن ابتلا به بيماري‌هاي قلبي در كشور كاهش يافته است. متخصصان مصرف سيگار و قليان، مصرف فست‌فود، اضافه وزن، چاقي و خواب نامناسب را از عوامل اصلي كاهش سن ابتلا به بيماري‌هاي قلبي در ايران مي‌دانند و همه اينها بهانه‌اي شده است تا ايران متعهد شود كه تا سال۲۰۲۵ با اجراي برنامه‌هايي متعدد در زمينه پيشگيري از ابتلا به اين بيماري، رقم مرگ ناشي از بيماري‌هاي قلبي را كاهش دهد.

فدراسيون جهاني قلب، شعار امسال روز جهاني اين بيماري را «همه با هم براي قلب» انتخاب كرده است تا مانند هر سال توجه مردم را به سلامتي مهم‌ترين عضله بدن جلب كند. يكي از مهم‌ترين نكاتي كه در زمينه بيماري‌هاي قلبي يادآوري مي‌شود حوادث قلبي بدون نشانه است؛ عبارت «سكته ساكت» مربوط به مواردي است كه بيمار از بيماري خود اطلاع ندارد. رئيس انجمن اتروز اسكلروز ايران در اين‌باره به همشهري گفت: در ميان مهم‌ترين عوامل منجر به مرگ در دنيا مانند بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سكته‌هاي مغزي، سرطان‌ها، تصادفات و بيماري‌هاي عفوني، بيماري‌هاي قلبي و عروقي هنوز هم ركورددار هستند. همچنين در حال حاضر ۳۵درصد علل مرگ‌ومير در دنيا مربوط به اين بيماري‌هاست. اگر سكته‌هاي مغزي و بيماري‌هاي عروقي را نيز به اين عوامل اضافه كنيم، آمار مرگ‌ومير مربوط به اين بيماري‌ها به بيش از ۵۰درصد مي‌رسد.

دكتر قاسمي افزود: بررسي‌ها نشان مي‌دهد تغييرات جداره رگ‌ها از زمان جنيني شروع مي‌شود كه اگر سبك زندگي خانواده‌ها تصحيح شود، ميزان قابل توجهي از حوادث قلبي و عروقي كاسته مي‌شود.

وي با بيان اينكه نداشتن نشانه بيماري قلبي، دليل بر سلامت قلب نيست، افزود: در سكته‌هاي ساكت گروهي از بيماران كه بخش زيادي از آنها را سالمندان و كساني كه ديابت دارند تشكيل مي‌دهند، ممكن است با وجود تنگي رگ‌هاي قلب، متوجه علائم بيماري يا احساس ناراحتي در قفسه سينه خود نشوند؛ اين در حالي است كه بيماري در رگ‌هاي آنها پيشرفت مي‌كند و آنها را در معرض خطر قرار مي‌دهد. در واقع چون ما عادت داريم علائم بيماري‌ها را به مسائل ضعيف و كم‌اهميت نسبت دهيم، به آنها توجه نمي‌كنيم يا نشانه‌ها را نفي مي‌كنيم. همچنين ممكن است آنها را به بيماري‌هاي ديگري نسبت دهيم اما اجتناب از قبول علائم يا اشتباه در تفسير آنها مي‌تواند باعث بروز حادثه قلبي شود.

توصيه اين است كه در گروه‌هاي در معرض خطر مانند مردان بالاي ۴۰سال كه سابقه بيماري خانوادگي دارند و كساني كه زمينه چاقي، فشار خون، چربي بالا و مصرف سيگار دارند، ضمن حذف عوامل خطر، مراقبت‌هاي دوره‌اي انجام شود تا خطر بيماري قلبي به حداقل برسد.

کد خبر 383642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha