همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، کشورش همه‌پرسی یک‌جانبه دولت اقلیم کردستان را به رسمیت نمی‌شناسد.

ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: رکس تیلرسون رییس دستگاه دیپلماسی این کشور با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد: این همه‌پرسی و نتایج آن فاقد مشروعیت است و ما همچنان از عراقی آباد، دموکراتیک، فدرال و متحد حمایت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در قبال عواقب منفی بالقوه این اقدام یک‌جانبه همچنان نگران هستیم. پیش از همه‌پرسی، ما با دولت اقلیم و دولت مرکزی در بغداد همکاری کردیم تا چارچوبی مفیدتر به کار بسته شود و ثبات و آبادانی بیشتری برای مردم منطقه اقلیم فراهم آید. این اهداف در نهایت از طریق تدابیر یک‌جانبه نظیر برگزاری همه‌پرسی این‌چنینی محقق نمی‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در این بیانیه خاطرنشان کرد: ما خواهان برقراری آرامش و پایان دادن به اتهام‌زنی و تهدید به اقدام متقابل هستیم. ما از مقام‌های کردستان عراق می‌خواهیم که به حکمرانی دولت مرکزی مطابق با قانون اساسی احترام بگذارند و همچنین از دولت مرکزی می‌خواهیم که از تهدید یا حتی کنایه به استفاده احتمالی از زور بپرهیزند. آمریکا از تمامی جناح‌ها از جمله همسایگان عراق می‌خواهد که از اقدامات یک‌جانبه و استفاده از زور خودداری کنند.

تیلرسون خاطرنشان کرد: نبرد علیه داعش پایان نیافته و گروه‌های افراطی به دنبال سوء استفاده از بی‌ثباتی و بی‌نظمی هستند. ما از شرکای عراقی خود می‌خواهیم که نسبت به غلبه بر داعش متمرکز باشند.

وی در پایان این بیانیه تصریح کرد: ما از تمامی جناح‌ها می‌خواهیم که به گونه‌ای سازنده در مذاکراتی که آینده تمامی عراقی‌ها را بهبود بخشد، مشارکت داشته باشند.

کد خبر 383774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha