مسعود میر: نام بهروز غریب‌پور با اپراهای فاخر عروسکی که در این سال‌ها روی صحنه برده، گره خورده است.

تعزیه

اپراهای عروسکی که با همکاری گروه آران ساخته شده و در سالن فردوسی که خود بهروز غریب‌پور آن را افتتاح کرده، اجرا می‌شوند.

بهروز غريب‌پور يكي از مديران تئاتري هم به‌حساب مي‌آيد، سال‌ها مديريت خانه هنرمندان را عهده‌دار بود و در اين سال‌ها روي عروسك‌‌هاي نخي براي اپراها متمركز بوده؛ اپراهايي چون خيام، مولوي، سعدي، حافظ، ليلي‌ومجنون، رستم و سهراب و عاشورا كه اجرا كرده است. اين كارگردان قرار است به‌زودي فيلم سينمايي خود را كليد بزند. «اردك‌لي» عنوان فيلمي است كه به گفته غريب‌پور به‌زودي فيلمبرداري آن آغاز مي‌شود. امسال هم همزمان با ايام عزاداري امام حسين(ع) اپراي ضبط شده عاشورا در 2شهر كشور منتشر شده كه در اين‌باره با بهروز غريب‌پور گفت‌وگو كرديم.

  • درباره فيلم اپراهايي كه در شهرستان‌ها به نمايش در‌مي‌آيد، توضيح مي‌دهيد.

راستش غير از اپراي عروسكي خيام كه هنوز وارد بازار نشده، باقي اپراهاي ما به‌صورت تصويري و ضبط شده موجود است. اين آثار در اين سال‌ها در اماكن مختلف و به‌خصوص مجامع دانشگاهي به نمايش گذاشته شده است. امسال هم مانند سال گذشته در شهر دامغان برنامه مروري بر اپراها برگزار شد كه شامل اپراي عروسكي عاشورا هم بود.

  • به‌طور حتم اجراي زنده نمايش‌ها در شهرهاي ديگر نيازمند سالن مناسب و بودجه كافي است. با اين حال نمايش فيلم‌ اپراهاي عروسكي براي گروه بازدهي مالي به‌دنبال داشته است؟

راستش من مطلقا به بخش مالي‌اش فكر نمي‌كنم. معتقدم چون مخاطب اين آثار اقشار خاصي هستند بنابراين مسئله افزودن بر شمار مخاطبان اين آثار مهم است. برايم مهم است كه تماشاگران بيشتري اين آثار را ببينند و با اپراهاي عروسكي و ادبيات كهن ملي و ديني ما آشنا شوند.

  • فكر مي‌كنم اپراي ضبط شده چندان لطفي ندارد، موافقيد؟

راستش حرفتان را قبول دارم. نبايد فراموش كرد كه در اپرا تعداد مخاطبان اجراهاي زنده حائز اهميت است.

  • آيا حمايتي براي گسترش مخاطبان اپراي عروسكي وجود دارد؟

من تا امسال 15سال است كه به‌طور مداوم اين هنر را مديريت و حمايت مي‌كنم. آرزوي من اين است كه فعاليت‌هاي اپراي عروسكي بيشتر انعكاس يابد اما هيچوقت هيچ نهادي پيشقدم نشده كه مثلا 2‌ماه مانده به عاشورا وارد مذاكره با ما شود كه اين اپراهاي عروسكي را اجرا كند. من دنبال پول نيستم و حاضرم اين امكان را در اختيار بقيه بگذارم تا اپراي عاشورا ديده شود.

  • آيا رسانه ملي پيشنهادي براي پخش اپراي عروسكي عاشورا داشته؟

تلويزيون مدتي قصد داشت اين اپرا را پخش كند و پيشنهادهايي هم داده شد اما متأسفانه مجوز پخش آن لغو شد.

  • پيگير عدم‌پخش اپراي عاشورا شديد. دليلش چه بود؟

گفتند كاراكترهاي داستان عروسكي هستند.

  • گويا قرار است توليد نخستين فيلم سينمايي خود را آغاز كنيد؟

بله، فيلمبرداري فيلم سينمايي «اردك لي» را به‌زودي آغاز مي‌كنم. به‌زودي هم بازيگران فيلم كه كودك هستند معرفي خواهند شد. حدود ۱۵۰كودك در فيلم بازي مي‌كنند و داستان فيلم در دهه 40مي‌گذرد.

  • يعني اكثر بازيگران فيلمتان كودك هستند؟

فيلم درباره يك دانش‌آموز است. «اردك لي» نام دانش‌آموزي است كه به‌دليل مهاجرت پدر و مادر خود از شهرستان به تهران در دوره محمدرضا شاه گرفتار يك نام غيرمتعارف مي‌شود. در اين فيلم از نابازيگران استفاده مي‌كنم و بازيگران از 2شهر تهران و آذربايجان انتخاب خواهند شد.

  • قرار است «اردك‌لي» به جشنواره سي‌وششم فيلم فجر امسال برسد؟

تمام تلاشمان اين است كه «اردك‌لي» را به جشنواره امسال برسانيم.

کد خبر 383821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha