همشهری آنلاین: دستیار و مشاورعالی فرمانده معظم کل قوا داشتن سیاست خارجه جامعه نگر را درسی دیگر از انقلاب و دفاع مقدس عنوان و گفت: نباید جهت گیری سیاست خارجه به سمت یک منطقه خاص باشد.

صفوی

 

به گزارش سپاه نیوز؛ سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی، درهمایش تخصصی «جبهه فیاضیه» که به مناسبت سالروز شکست حصر آبادان برگزارشد، افزود: سیاست خارجی ما باید به سمت همه دنیا منهای آنچه خط قرمز ما است باشد تا بتوانیم با روسیه، چین، هند و غیره کار کنیم.

وی در ادامه با بیان دلاور مردی‌های فرزندان مومن، شجاع و هوشمند شهرستان فلاورجان اصفهان درجبهه فیاضیه که منجر به شکست حصر آبادان شد، گفت: مردم فلاورجان در دوران دفاع مقدس یک‌هزار و 300 شهید و 2هزار و 700 جانباز تقدیم کردند که در مقایسه با جمعیت آن زمان رقم بالایی است و نمایانگر ولایت‌مداری و ایمان مردم فلاورجان است.

وی اظهارداشت: جوانان زیر 40 سال ما از آنچه در انقلاب و در جنگ گذشت اطلاع زیادی ندارند و اینکه جبهه فیاضیه و آبادان و خرمشهر کجا بود و در این 8 سال چه بر مردم گذشت.

دستیار ومشاورعالی فرماندهی معظم کل قوا بیان داشت برخی از رویدادها در طول تاریخ چند هزارساله جهان دارای خاصیت انتشار و اشاعه فضایی و مکانی هستند، رویدادهایی که از یک نقطه آغاز شده اما درهمانجا نمی‌ماند و با سرعت غیر قابل تصوری قدرت نفوذ پیدا می‌کند و از قلمروهای سرزمینی عبور می‌کند و از ماهیت ملی تبدیل به ماهیت جهانی و فراملی می‌شوند و افکار بشریت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حوادث پس از خود را می آفریند.

وی با بیان اینکه رویداد سال 61 هجری قمری و حماسه حسینی از این دست رویدادها است، افزود: تداوم این حماسه‌، بعدها به حماسه‌های بهمن 57 و مقاومت امروز سوریه و یمن و عراق تبدیل شده است، سوری‌ها 7 سال جنگیدند و 9 میلیون نفر از سوریه و عراق و یمن در داخل و خارج کشورشان آواره شدند اما با ایستادگی حماسه آفریدند.

سرلشکرصفوی با تاکید براینکه انقلاب ما شعاعی از حماسه عاشورا بود، تصریح کرد: شهیدان سند حقانیت، صلابت و عامل اقتدار و عزت و بالندگی ایران در طول صدها سال آینده خواهند بود، آن‌ها سند شکست ناپذیری و قدرت منطقه‌ای شدن ایران هستند.

دستیار و مشاورعالی فرماندهی معظم کل قوا با بیان این که درس‌هایی که از دفاع مقدس می‌توان گرفت، اظهارکرد: نخستین درس از دفاع مقدس درس مدیریت در شرایط بحران است ما در آن زمان باید کشور و جنگ را اداره می‌کردیم، در سطح راهبردی امام و مسئولان در صدر کشور و در جنگ فرماندهان برای پیروزی طرح ریزی کردند.

وی افزود: ما بعد از شکست حصرآبادان 12عملیات را طرح ریزی کرده و می‌دانستیم چه زمانی چه عملیاتی انجام دهیم و در آذر ماه سال 60 در عملیات طریق القدس آزادی بستان، فروردین 61 عملیات فتح المبین را انجام دادیم.

سرلشکرصفوی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس و آن زمان ما استراتژی داشتیم و رزمندگان در 9 ماه، 4عملیات و 8 هزار کیلومتر مربع از مناطق اشغالی را آزاد کردند و بیش از 25 هزار اسیر از دشمن گرفتیم، مدیریت بحران را می‌توان در شرایط فعلی با عبرت گیری از زمان جنگ در سطوح مختلف الگو قرار داد.

وی افزود: در زمان جنگ همه عوامل قدرت ملی را به کار گرفتیم هرچند ظرفیت تهدید بالاتر از ظرفیت نیروهای مسلح ارتش و سپاه بود، اما با اذن امام بیش از دو و نیم میلیون نفر مردم از بسیج و جهاد سازندگی راهی جبهه شدند.

دستیار و مشاورعالی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: در آن زمان ما 12درصد تولیدات ملی را برای پشتیبانی جنگ گذاشتیم در حالی ‌که صدام 57 درصد منابع ملی کشور را گذاشت، در آغاز جنگ عراق 35 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و 85 تا 90 میلیارد دلار وام بلاعوض گرفت و در طول جنگ هم حدود 65 میلیارد دلار هزینه کرد، صدام از 16 میلیون جمعیت آن زمان 2 میلیون نفر را با زور به جنگ آورد، در آن زمان حمایت کشورهای بسیاری پشت سر صدام قرار داشت.

کد خبر 383951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha