سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

کاتالان‌‌هــــــای جدایی‌طلب بالاخره همه‌پرسی جدایی را برگزار کردند اما دولت مرکزی اسپانیا از یک سو و اتحادیه اروپا از سوی دیگر اعلام کرده‌اند استقلال این منطقه را به هیچ وجه نخواهند پذیرفت.

تهدید دولت اسپانیا به لغو خودمختاری کاتالونیا

ديروز با گذشت كمتر از 24ساعت از راي‌گيري پرحاشيه جدايي منطقه كاتالونيا از اسپانيا، كارلوس پوجدمون رئيس دولت اين منطقه طبق وعده‌اي كه داده بود خواستار برگزاري نشست فوق‌العاده كابينه شد تا اقدامات لازم براي استقلال كاتالان‌ها مورد بررسي قرار گيرد. مسئولان دولت خودمختار كاتالونيا اعلام كرده‌اند رأي روز يكشنبه به آنها اين اختيار را مي‌دهد كه اعلام استقلال كنند. طبق نتايج منتشر شده، حدود 2ميليون و 200هزار نفر از 5ميليون و500هزار نفر واجد شرايط رأي دهي، در همه‌پرسي شركت كرده و بيش از 90درصد رأي‌دهندگان به جدايي از اسپانيا رأي داده‌اند. دولت اسپانيا در مقابل اعلام كرده از هر ابزاري براي جلوگيري از ادامه روند جدايي كاتالونيا استفاده خواهد كرد.

دولت روز يكشنبه بيش از 25هزار نيروي پليس را براي جلوگيري از برگزاري همه پرسي به اين منطقه اعزام كرده بود. حضور اين نيروها در شهرهاي مختلف كاتالونيا و به‌خصوص در شهر بارسلون، به زد و خورد شديد با مردم منتهي شد. اين درگيري‌ها بيش از 800زخمي به‌جا گذاشته است. پيش از اين، از احتمال بركناري دولت محلي كاتالونيا از سوي دولت مركزي سخن به ميان آمده بود اما ديروز برخي مقام‌هاي دولتي حتي از امكان لغو خودمختاري اين منطقه به‌طور كامل و براساس بند 155قانون اساسي خبر دادند. همزمان اتحاديه اروپا نيز در پاسخ به درخواست حمايت از سوي مقام‌هاي محلي كاتالونيا اعلام كرد از جدايي اين منطقه حمايت نمي‌كند. در بيانيه اين سازمان آمده است: «كاتالونياي مستقل، بخشي از اروپاي واحد نخواهد بود.»

کد خبر 384024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha