سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیراندازی در لاس‌وگاس آمریکا که مرگبارترین تیراندازی جمعی در تاریخ این کشور به حساب می‌آید، دست کم پنجاه و هشت کشته و بیش از پانصد زخمی برجای گذاشت.

آخرین خبرها از تیراندازی مرگبار آمریکا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک با کشته شدن عامل تیراندازی در لاس وگاس پلیس هیچ اطلاعی از انگیزه ی فرد مهاجم ندارد. پلیس لاس وگاس آمریکا از افزایش شمار تلفات تیراندازی به طرف کنسرت موسیقی در این شهر به 60 کشته و 515 زخمی خبر داد.

استفان پادوک (Stephen Paddock) شصت و چهار ساله عامل تیراندازی در طبقه 32 هتل روبروی محل برگزاری کنسرت به سوی مردم تیراندازی کرد.

منابع نزدیک به کارآگاهان پرونده تیراندازی لاس وگاس اعلام کردند در اتاق محل استقرار مهاجم این حادثه تعداد 23 قبضه سلاح گرم کشف شده است. از محل زندگی عامل تیراندازی لاس وگاس نوزده قبضه سلاح و مقادیری مواد منفجره کشف شده است. از درون خودروی متعلق به عامل تیراندازی هم مقادیری نیترات آمونیوم کشف شده است.

یکی از علل کثرت قربانیان حادثه کشتار در لاس وگاس آمریکا این بود که عامل تیراندازی توانسته بود طی چند روز چندین قبضه اسلحه و هزاران گلوله با خود به داخل اتاق هتلی که از آنجا به مردم شلیک کرد، انتقال دهد.

گزارشگر سی ان ان درباره اینکه چه چیزی موجب شد پادوک بتواند این تعداد کثیر از مردم را در یک کنسرت موسیقی به قتل برساند گفت پادوک از اتاق هتلی که در آن اقامت داشت به کل محل برگزاری کنسرت موسیقی اشراف داشت. فاصله او از محل برگزاری کنسرت چهارصد یارد (حدود 366 متر) بود اما چیزی که به وی کمک کرد بتواند این تعداد از مردم را به قتل برساند این بود که ازدحام جمعیت در محل برگزاری کنسرت بسیار زیاد بود و او بدون هیچ گونه نشانه گیری دقیق و به صورت رگبار می توانست به طرف جمعیت شلیک کند. نکته دیگر این بود که برای خروج شرکت کنندگان در کنسرت خروجی هایی وجود داشت اما به گفته بسیاری از شاهدان، مردم برای فرار از تیراندازی به طرف بلواری که در نزدیکی هتل واقع بود می گریختند -- زیرا بسیاری از آنها از همین بلوار خود را به کنسرت رسانده بودند -- و در واقع خود را به عامل تیراندازی نزدیکتر می کردند. نکته دیگر این بود که بسیاری از مردم از آنجا که نمی دانستند تیراندازی از کجا انجام می گیرد، صرفا در وسط محل تیراندازی مانده بودند تا به زخمی ها کمک کنند و این مسئله موجب شد آنها در معرض تیراندازی قرار بگیرند.

پادوک کاملا خود را برای این حمله آماده کرده بود. مقامات آمریکایی می گویند زمانی که نیروهای امنیتی سرانجام وارد اتاق او شدند، او خودکشی کرده بود. مقامات آمریکایی می گویند او هزاران گلوله از خانه اش به اتاق هتل انتقال داده بود. همچنین گفته می شود او در خانه اش چندین قبضه اسلحه داشت که چندین قبضه از آنها را طی چند روز با حدود 10 چمدان به اتاق هتل انتقال داده بود. او همچنین چکشی داشت که با آن شیشه پنجره را شکسته بود. در داخل خودرو او نیترات آمونیوم نیز کشف شده است که شاید قصد داشته است با آن بمب بسازد. همه اینها نشان می دهد که پادوک خود را از قبل کاملا برای این کشتار آماده کرده بود.

ژوزف لومباردو JOSEPH LOMBARDO کلانتر ناحیه کلارک کانتیCLARK COUNTY در شهر لاس وگاس از توابع ایالت نوادا در کنفرانس خبری اعلام کرد: ما به دنبال به نتیجه رساندن دو موضوع بوده ایم.یکی پایان عملیات در محل تیراندازی بوده است.ما بر روی سه مکان در محل تیراندازی کار کرده ایم.در حال حاضر تعداد این اماکن به چهار محل رسیده است.ما یک ساختمان سی و دو طبقه داشته ایم.ما همچنین هم به خانه ای در شمال نوادا حمله و آنجا را بازرسی کرده ایم.در کنفرانس خبری پیشین من قادر نبودم که بگویم که از خانه ای که بازرسی کردیم چه به دست آورده ایم.ما هجده سلاح در آنجا کشف کرده ایم.ما مقادیری مواد منفجره و چندین هزار فشنگ کشف کرده ایم.ما همچنین تجهیزات الکترونیکی کشف کرده ایم که در حال بررسی آنها هستیم.در حال حاضر بر اساس آخرین آمار در این تیراندازی پانصد و بیست و هفت نفر زخمی شده اند و پنجاه و نه نفر کشته شده اند.

کارولین گودمن CAROLYN GOODMAN شهردار لاس وگاس هم گفت: اوضاع بسیار دشواری است.در حالی که خورشید در لاس وگاس می درخشد، امروز روزی تاریک و سیاه است.من مطمئنم که اول اکتبر دو هزار و هفده یکی از تاریکترین روزها در اینجا بوده است.امیدوارم که این موضوع بار دیگر روی ندهد.

پلیس آمریکا تیراندازی در لاس وگاس را مرگبارترین تیراندازی دسته جمعی در تاریخ این کشور توصیف کرد.

پلیس لاس وگاس اعلام کرد بررسی های صورت گرفته نشان می دهد فرد مهاجم اسلحه مورد استفاده در حادثه لاس وگاس را بصورت قانونی خریده است. این در حالی است که تصاویر مربوط به این تیراندازی نشان می دهد اسلحه فرد مهاجم از نوع خودکار بوده است.

پلیس لاس و گاس اعلام کرد یافته های ما نشان می دهد فرد مهاجم با استفاده از ابزاری مانند چکش شیشه های هتل محل وقوع حادثه را شکسته است.

رئیس جمهور آمریکا در پیامی به مردم این کشور ، حادثه تیراندازی در کنسرت موسیقی در لاس وگاس را محکوم و با خانواده های قر بانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.

رئیس جمهور آمریکا تیراندازی در لاس وگاس را « فاجعه ای وحشتناک » دانست.

دونالد ترامپ در کنفرانس خبری درباره تیراندازی در شهر لاس وگاس گفت: آنچه در لاس وگاس روی داد یک اقدام کاملا شرورانه بود.از اداره ی پلیس لاس وگاس و همه کسانی که در نخستین دقایق پس از این حادثه واکنش نشان دادند قدردانی می کنم. اقدام آنان شجاعانه بود و جان بسیاری از افراد را نجات داد.آنها با سرعتی معجزه آسا واکنش دادند و از افزایش شمار جان باختگان جلوگیری کردند(!).
وی افزود یافتن فردی مسلح با این سرعت، پس از شلیک نخستین گلوله ها، بسیار جای قدردانی دارد.چنین واکنشی نشان دهنده میزان حرفه ای بودن آنهاست.(ادعای ترامپ در حالی است که عامل حادثه پس از تیراندازی گسترده و پیش از رسیدن پلیس، خودکشی کرده بود).

ترامپ پس از تیراندازی لاس وگاس دستور داد، پرچم های آمریکا به حالت نیمه افراشته درآیند.

نانسی پلوسی رئیس اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به تیراندازی لاس وگاس در نامه ای به پل رایان رئیس این مجلس از وی خواست فوری کمیته ای درباره خشونت ناشی از حمل سلاح تشکیل دهد.

پلوسی در این نامه تشکیل فوری کمیته منتخب برای بررسی خشونت سلاح در آمریکا و تصویب قانون بررسی سوابق افراد برای دریافت سلاح موسوم به قانون کینگ - تامپسون را خواستار شد.

دو مقام بلندپایه آمریکا گفتند در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد عامل تیراندازی لاس وگاس با یک گروه تروریستی بین المللی در ارتباط بوده باشد.

از سوی دیگر، یک مقام بلندپایه آمریکا تاکید کرد، سازمان های امنیتی این کشور در حال بررسی اعلامیه داعش در برعهده گرفتن مسئولیت حمله لاس وگاس هستند.

جان کری در ادامه به تیراندازی های جمعی مشهور دیگر در آمریکا از جمله اورلاندو، چارلستون، دانشکده فنی ویرجینیا،سن برناردینو و غیره اشاره کرد و گفت: متاسفانه این تیراندازی ها همچنان ادامه دارند.این تیراندازی ها یک هنجار و رویدادی عادی نیستند و ما به عنوان آمریکایی ها باید با این حقیقت را بپذیریم که در اینجا در آمریکا این تیراندازی ها آنچنان تکرار می شوند که تصورش برای دنیای مدرن امروزی ممکن نیست. این درحالی است که بحث های سیاسی ما درباره این موضوع، بیشتر دچار اختلاف شده است. ما باید عملکرد بهتری داشته باشیم که نه در حرف بلکه در عمل باشد.

وزیر امور خارجه دولت اوباما در واکنش به تیراندازی مرگبار در لاس وگاس آمریکا، اقدام برای پایان دادن به این تیراندازی ها در آمریکا را خواستار شد.جان کری در پیامی که در صفحه توئیتر وی منتشر شد اعلام کرد همه باید از خود بپرسیم که چرا از وقوع یک کلمباین دیگر جلوگیری نکردیم ؟ چرا از وقوع سندی هوک جلوگیری نکردیم؟

فرماندار نوادای آمریکا در واکنش به تیراندازی مرگبار در لاس وگاس گفت: ما عصبانی، عزادار و سردرگم هستیم، مردم دارند آسیب می بینند.

شهردار سانفرانسیسکو در پی حادثه تیراندازی لاس وگاس خواستار استفاده از خرد جمعی در قوانین حمل سلاح شد.

اد لی افزود، در خلال وقوع اینگونه حوادث ما صرفا با قربانیان همدردی می کنیم اما باید از خودمان بپرسیم چرا اینگونه وقایع وحشتناک همچنان ادامه دارد؟

شهردار سانفرانسیسکو با بیان اینکه نمی توان شاهد ادامه بازی سیاست با جان شهروندان آمریکایی بود بر نقش خرد جمعی در قوانین حمل سلاح در این کشور تاکید کرد.

کد خبر 384095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha