چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

مهدیه تقوی راد: روز گذشته علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجود ۶میلیون سالمند در کشور خبر داد و گفت که در آینده‌ای نه‌چندان دور این تعداد به ۳۰میلیون نفر می‌رسد؛ سالمندانی که برنامه‌ریزی دقیق و جامع برای رفاه و تأمین آسایش آنها باید مدنظر باشد.

مطالعات نشان مي‌دهد كه كشور ما همچون بسياري از كشورهاي دنيا به سمت سالمندشدن پيش مي‌رود؛ به‌گونه‌اي كه تا سال 1406جمعيت سالمند كشورمان بيش از 96درصد رشد پيدا كرده و كشورمان وارد پنجره سالمندي مي‌شود. آمارها حاكي از اين است كه سالمندي در كشورهاي توسعه‌يافته در يك دوره 50ساله اتفاق مي‌افتد، اما در ايران اين شاخص، بعد از انفجار جمعيتي دهه 60، يكباره شروع شد. در اين ميان نبايد افزايش اميد به زندگي، افزايش بهداشت و درمان و كاهش مرگ‌ومير نوزادان را ناديده بگيريم.

2سال قبل بود كه وزير رفاه از رها كردن سالمندان در خيابان و سر راه گذاشتن آنها در كشورمان خبر داد و حالا محسن سلمان‌نژاد، رئيس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان كشورمان به همشهري مي‌گويد كه حدود 15تا 20هزار نفر در مراكز نگهداري از سالمندان زندگي مي‌كنند كه 25تا 30درصد آنها يعني 6هزار نفر رها شده و تنها هستند و هيچ فردي به ملاقات آنها نمي‌رود.

سالمندي سرنوشت محتوم اكثر انسان‌هاست و بيشتر كشورها نيز به سمت سالمندشدن پيش مي‌روند. اكنون در كشور ما حدود 6ميليون سالمند زندگي مي‌كنند كه تهيه بسته‌هاي حمايتي، بيمه‌اي و بهداشتي از آنها ضرورتي انكارناپذير است.

  • تك‌فرزندي، دشمن سالمندي

انتخاب تك‌فرزندي در خانواده‌هاي ايراني باعث مي‌شود تا در آينده‌اي نه‌چندان دور شاهد خانواده‌هاي سالمندي باشيم كه فرزندشان به‌دليل مسائلي همچون كمبود وقت و نداشتن فرصت، وقت رسيدگي به آنها را ندارد؛ موضوعي كه چتر حمايتي از سالمندان را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد.

سلمان‌نژاد با اشاره به تدوين سند ملي سالمندي مي‌گويد: چارچوب سند ملي سالمندي كامل شده و هفته آينده به هيأت دولت مي‌رود. با وجود اين تا كمتر از يك دهه آينده بايد سياستگذاري‌هايي كه در حوزه سالمندي داريم، دقيق مشخص شده باشد. سند ملي سالمندي هم با همين رويكرد تهيه شده و شامل مواردي مثل درآمد، بهداشت و درمان، ‌توانمند‌سازي‌ و توجه به اوقات فراغت سالمندان است .

وي با اشاره به اينكه كشورمان در دهه60 شاهد انفجار جمعيتي بود، مي‌گويد: اين افراد طي 3دهه آينده به سن سالمندي مي‌رسند و حدود سال 1430جمعيت سالمند كشورمان به 30ميليون نفر افزايش پيدا مي‌كند و از هر 3نفر يك نفر سالمند خواهد بود.

به گفته سلمان‌نژاد، سالمندان مسائل اقتصادي، اجتماعي و سلامت زيادي دارند؛ با اين حال وجود سالمندان در كشورمان نه‌تنها تهديد نيست بلكه فرصتي براي ارتقاي جامعه است. به همين دليل معتقديم افرادي كه در دوران جواني در فعاليت‌هاي اجتماعي و اقتصادي نقش داشته‌اند مي‌توانند در زمان سالمندي هم كمك حال ديگران باشند؛ در غير اين صورت افراد با رسيدن به سالمندي به‌دليل كهولت سن از تمام فعاليت‌هاي اجتماعي و اقتصادي و... كنار گذاشته مي‌شوند و همين موضوع مسائل عديده‌اي را به بار مي‌آورد. به همين دليل است كه معتقديم سياستگذاري‌ها و نحوه برخورد با آنها، معيشت و درآمد آنها بايد تغيير كند. همچنين بايد مناسب‌سازي‌ جامعه از همين الان مورد توجه قرار بگيرد تا هنگام وارد‌شدن به پنجره سالمندي جمعيت با مشكلي مواجه نشويم.

به گفته وي، به همين دليل دولت‌ها بايد در تقسيم‌بندي بودجه كشور به‌گونه‌اي عمل كنند كه سالمندان و خدمات ارائه شده به آنها سهم مناسبي را داشته باشند در غير اين صورت شاهد مشكلات فراواني در كشور خواهيم بود.

انجام مطالعه پيمايشي درخصوص سالمندان يكي از اقداماتي است كه به‌زودي انجام مي‌شود تا بتوان براي آينده‌اي نه‌چندان دور برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و جامعي داشته باشيم. وي تصريح كرد: رويكرد خانواده‌محوري در نگهداري از سالمندان بايد مورد توجه قرار بگيرد. در كنار اين مشكلات بايد مسئله بهداشت و سلامت سالمندان نيز بررسي شود و پيشگيري را ارجح بر درمان قرار دهيم تا به اين صورت مشكلات كمتري را در اين زمينه شاهد باشيم.

کد خبر 384149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha