همشهری آنلاین: بیش از نیم قرن از پرتاب نخستین ماهواره به فضا می‌گذرد، پرتاب اسپونتیک ۱ منجر به آغاز عصر فضا شد و صدها مأموریت کوچک و بزرگ پس از آن چشم ما را به روی دنیایی بزرگتر گشودند.

براساس گزارش کمیته هماهنگی هفته جهانی فضا در ایران، در همه این سال‌ها یکی از مهمترین مأموریت‌های اکتشافی بشر مطالعه و کاوش سیارات فراخورشیدی بوده‌است و اکنون که از کشف نخستین سیاره فراخورشیدی نزدیک به 30 سال می‌گذرد، بیش از 3400 سیاره دیگر نیز شناخته شده‌اند که حدود 30 سیاره از آن‌ها هم‌اندازه و مشابه زمین هستند و ممکن است شرایط حیات را داشته و زیست پذیر باشند.

در این سال‌ها این مأموریتها هرکدام به گونه‌ای بشر را نسبت به گذشته کنجکاوتر کردند و باعث شدند بیش از پیش برای یافتن و سفر به دنیاهای زیست پذیر تلاش کنیم. از مأموریت هایی همچون نیو هورایزنز و جونو برای کاوش سیارات منظومه شمسی گرفته تا شاهکارهای مهندسی‌ای مانند فضاپیمای سرنشین دار و چندمنظوره اوریون (اولین فضاپیمای ناسا برای اکتشافات فضایی سرنشین‌دار و طولانی‌مدت در اعماق فضا) که قرار است تا دو دهه آینده به مریخ سفر کند.

نجوم

همین موضوع مجمع هفته جهانی فضا را برآن داشت تا شعار امسال هفته جهانی فضا را «کاوش جهان‌های جدید در فضا» انتخاب کند، شعاری که به پررنگ شدن نقشِ کشف سیارات زمین مانند و جستجوی حیات فرازمینی کمک می‌کند. یکی از نکات برجسته شعار امسال اهمیت اکتشاف و استفاده از منابع فضایی جهت بهره‌برداری از سیارک‌هایی است که از سنگ و مواد فلزی مانند آهن، نیکل و کبالت و مقادیر اندکی فلزات قیمتی مانند طلا، پلاتین و رودیم تشکیل شده‌اند.

سال گذشته، «سنجش‌ازدور، توانمندسازی آینده» به‌عنوان شعار هفته جهانی فضا انتخاب شده بود تا نقش سنجش از دور از فضا در بهبود زندگی بشر مورد توجه قرار بگیرد. در این سال، بیش از 2700 رویداد در 86 کشور جهان برگزار شد و بدین‌ترتیب سال 1395، بزرگ‌ترین جشن فضایی تاریخ برگزار شد. اگرچه شکست این رکورد در سال 1396 چندان دور از ذهن نیست.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته کمیته هماهنگی هفته جهانی فضا در ایران زیر نظر مجمع هفته جهانی فضا (WSWA) با همکاری تیم ترویج علم ساروس، به‌عنوان پایگاه هماهنگی برنامه‌ها، و حمایت رسانه‌ای مجله دانشمند، مجله دانستنیها، خبرگزاری سیناپرس و انجمن نجوم ایران به برگزاری و هماهنگی هر چه بهتر رویدادها این هفته در ایران می‌پردازد.

برگزارکنندگان می‌توانند جهت ثبت برنامه خود به وب‌سایت رسمی هفته جهانی فضا مراجعه کرده و رویداد خود را در صفحه‌ی ایران در تقویم برگزاری برنامه‌ها اطلاع‌رسانی کنند. برای اطلاع‌رسانی از برنامه‌های شهر خود می‌توانید صفحه‌های اجتماعی هفته جهانی فضا در ایران را از اینجا دنبال کنید.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1999، 4 تا 10 اکتبر (12 تا 18 مهرماه) هرسال را به‌عنوان «هفته جهانی فضا» نام‌گذاری کرد. هدف از نام‌گذاری این هفته، ترویج دانش و فناوری فضایی در میان عموم مردم است. در طول این هفته، انجمن‌ها و مراکز فضایی در سراسر جهان در جهت آموزش و آگاهی بخشی برنامه‌های متعددی را برگزار می‌کنند که منجر به تشویق جوانان به این علم و همچنین ایجاد همکاری‌های بین‌المللی در جهت توسعه علوم فضایی می‌شود.