همشهری آنلاین: یک سال پس از آنکه آکادمی سوئدی با اهدای جایزه نوبل ادبیات به باب دیلن دنیا را غافلگیر کرد، حالا همه منتظر رونمایی از برنده مهم‌ترین جایزه ادبیات جهان در نخستین ساعات پنجشنبه ۵ اکتبر ۲۰۱۷ هستند.

Ngugi

به گزارش همشهري به نقل از گاردين، نوبل ادبيات جايزه‌اي است كه 18 عضو آكادمي برنده آن را برمي‌گزينند و نوبليست امسال روز پنجشنبه 5 اكتبر معرفي مي‌شود. 350 نامزد پيشنهادي از سوي كارشناسان ادبيات و برندگان پيشين نوبل از چهار گوشه دنيا امسال براي كسب جايزه رقابت مي‌كنند و برنده نهايي بايد دست‌كم راي نيمي از اعضاي آكادمي را از آن خود كند. برنده نوبل علاوه بر دريافت مدالي با چهره آلفرد نوبل، 832 هزار پوند جايزه نقدي دريافت مي‌كند. اين جايزه از 1901 تا امروز به 113 نفر اهدا شده كه فقط 14 نفر از آنها زن بوده‌اند.

وقتي سال گذشته نام ديلن به عنوان برنده نوبل ادبيات اعلام شد، كمتر كسي بود كه شگفتزده نشده باشد. ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده شهير آمريكايي هم ابتدا زير بار دريافت اين جايزه مهم و معتبر نرفت تا انتخاب اعضاي آكادمي بيش از پيش زير سئوال برود. ضمن اينكه يكي از اعضا ديلن را «بي‌ادب و مغرور» خطاب كرد تا ماجرا پيچيده‌تر شود. سپس نوبليست آمريكايي در مراسم اهداي مدال و جايزه نقدي هم شركت نكرد تا همگان تصور كنند او جايزه را پس زده است.

هر چند در نهايت ديلن چهار ماه بعد در يك مراسم خصوصي با حضور اعضاي آكادمي نوبل جوايز خود را دريافت و سخنراني هم كرد. فرستادن متن سخنراني به آكادمي در موعد مقرر يكي از شروط لازم گرفتن جايزه نقدي است. گرچه برخي معتقد بودند ديلن چنان براي دريافت جايزه نوبل بي‌ميل بوده كه متن سخنراني خود را با استفاده از امكانات سايت اسپارك‌نوت تنظيم كرده است!

Murakami

با اينكه بنگاه‌هاي شرط‌بندي امسال فكر همه جا را كرده و از جورج آر.آر مارتين تا كاني وست را در ميان برندگان احتمالي قرار داده است اما به نظر مي‌رسد آكادمي نوبل سراغ گزينه‌اي كم‌دردسرتر مي‌رود. سال گذشته برخي بنگاه‌ها به اين نتيجه رسيده بودند كه جايزه نوبل ادبيات در 91 درصد موارد به كسي مي‌رسد كه بخت او حدود يك به 10 است. با اين حال، انگوگي وا تيونگ‌اُ از كنيا با بخت يك به چهار و هاروكي موراكامي ژاپني با بخت يك به پنج جدي‌ترين رقيبان نوبل 2017 هستند.

آخرين نويسنده سياهپوست كه نوبل ادبيات را برد، توني موريسن آمريكايي در 1993 و آخرين برنده سياهپوست آفريقايي‌تبار وويل سويينكا در 1986 بود. مارگارت اتوود كانادايي كه نامش تازگي‌ها براي موفقيت سريال «سرگذشت نديمه» دوباره سر زبان‌ها افتاده، با بخت يك به هفت در رده سوم ايستاده و چهارمين گزينه مطرح براي بردن نوبل ادبيات يك شاعر از كره جنوبي است به نام كو اون با بخت يك به هشت.

كلوديو ماگريس، نويسنده و مترجم ايتاليايي و خاوير مارياس، رمان‌نويس اسپانيايي هم چهره‌هايي هستند كه شايد با بخت كمتر نسبت به تيونگ‌اُ و موراكامي بتوانند گوي سبقت را از بزرگان بربايند و صد و چهاردهمين برنده نوبل ادبيات لقب بگيرند. مو يان از چين، آليس مونرو از كانادا، پاتريك موديانو از فرانسه، سوتلانا الكسيه‌ويچ از بلاروس و باب ديلن از آمريكا برندگان پنج سال اخير نوبل ادبيات بوده‌اند.

کد خبر 384213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha