دستورالعمل باز و بسته‌شدن نماد شرکت‌ها در بورس پس از چند دهه با دستور وزیر اقتصاد اصلاح شد. براساس این اصلاحیه نماد هر شرکت حد اکثر یک‌ماه در بورس متوقف خواهد ماند و توقف نماد بعد از یک‌ماه امکان‌پذیر نیست.

به گزارش همشهري، از اين پس اصل بر اين است كه نماد طي 60 تا 90دقيقه بازگشايي شود و نمادي بيش از 90دقيقه متوقف نخواهد ماند. معناي باز و بسته شدن نماد‌ها در بورس صدور مجوز انجام معامله از سوي ناظر بازار است. شركتي كه نمادش در بورس بسته باشد، سهامدارانش قادر به معامله سهام آن شركت نخواهند بود. تاكنون سهام برخي شركت‌ها ‌ماه‌ها در بورس متوقف مي‌ماند اما با دستورالعمل جديد اين زمان كوتاه شده است.

براساس اصلاح برخي مفاد ۶ دستورالعمل مرتبط با نحوه توقف و بازگشايي نماد‌هاي حاضر در بازار سرمايه حداكثر زمان پيش‌بيني شده براي توقف نماد‌ها 20روز است. بعد از 20روز توقف نماد، ناشران مي‌توانند تنها 10روز ديگر درخواست مهلت كنند و پس از گذشت 30روز توقف نماد امكان‌پذير نخواهد بود.

درصورتي كه ناشران ظرف 10روز ابتدايي اطلاعات را افشا نكنند موضوع اعلام عمومي مي‌شود و درخواست مجدد ارسال اطلاعات مالي از سوي سازمان بورس نيز به عموم اعلام خواهد شد. بعد از مدت تعيين‌شده نماد بازگشايي خواهد شد و اگر ناشري اطلاعات را افشا نكرده باشد از سوي سازمان بورس به فعالان بازار سرمايه اعلام مي‌شود تا در معاملات خود اين موضوع را درنظر بگيرند.

در اين دستورالعمل به حالتي كه نماد بيش از ۵ روز متوقف باشد تعليق و نمادي كه زير ۵ روز متوقف باشد، توقف اطلاق مي‌شود. سازمان بورس و اوراق بهادار ديروز صبح دستورالعمل مذكور را ابلاغ كرد. پيش‌بيني مي‌شود با ابلاغ اين دستورالعمل زمان توقف نماد‌ها كاهش يافته و نقدشوندگي سهام نيز بيشتر شود اما مهم‌ترين مشكل اين دستورالعمل اين است كه فكري به حال مهم‌ترين مشكل بازار يعني توقف نماد بانك‌ها نشده است. ماه‌هاست كه نماد 16بانك در بورس بسته است و دارايي سهامداران آنها بلوكه شده است.

براساس مصوبات هيأت مديره سازمان بورس دستورالعمل فوق شامل حال نماد‌هاي قبلي نمي‌شود و فقط نماد‌هايي كه از اين به بعد باز و بسته مي‌شوند مشمول اين مقررات مي‌شوند. به‌نظر مي‌رسد مسئولان بيم آن دارند باز شدن نماد بانك‌ها منجر به افت شاخص شود. برخي گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه درصورت بازشدن نماد بانك‌ها در بورس ممكن است شاخص دست‌كم 5هزار واحد نزول كند.

اين دستورالعمل كلا مشتمل بر دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات شركت‌هاي ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل اجرايي نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، دستورالعمل اجرايي نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ايران، دستورالعمل پذيرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، دستورالعمل پذيرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ايران و دستورالعمل اجرايي نحوه انجام معاملات سهام و حق‌تقدم خريد سهام در بازار شركت‌هاي كوچك و متوسط فرابورس ايران است.

  • توسعه شفافيت

در همين رابطه ديروز مسعود كرباسيان، وزير امور اقتصادي و دارايي قبل از آغاز جلسه هيأت دولت با مهم خواندن اين دستورالعمل به سبب تأثيري كه بر تعميق شفافيت در بازار سرمايه‌دارد، گفت: در دستورالعمل جديد مگر در مواردي كه مشكلات قضايي وجود داشته باشد، نماد شركت‌ها در بورس بيش از 30روز بسته نخواهد بود و اختيار دادوستد در زمان ابهام صورت‌هاي مالي به فعالان بازار سرمايه داده شده است. كرباسيان تأكيد كرد: توسعه شفافيت و ايجاد شرايط مناسب براي نظارت هر چه بيشتر مردمي بر بخش‌هاي مختلف اقتصاد سياستي است كه با جديت در وزارت اقتصاد به‌دنبال نهادينه‌سازي‌ آن هستيم.

  • ابلاغ دستورالعمل

شاپور محمدي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار هم با اشاره به اينكه، اصلاحات صورت گرفته به بورس‌ها ابلاغ شده است، افزود: هرچند از اين پس نمادها به‌دليل عدم‌ارائه اطلاعات مالي بسته نخواهند ماند اما سازمان بورس براساس وظايف ذاتي و قانوني خود، ارائه نشدن اطلاعات شركت‌ها را پيگيري خواهد كرد.

رئيس سازمان بورس ادامه داد: نمادهايي كه پيش از ابلاغ اين دستورالعمل متوقف شده باشند مشمول اصلاحات انجام شده نيستند اما سازمان بورس در تلاش است اين نمادها نيز به‌زودي بازگشايي شوند.او به توقف سهام بانك‌ها اشاره كرد و گفت: با توافق وزارت امور اقتصادي و دارايي، بانك مركزي و همكاري سازمان حسابرسي مقرر شده صورت‌هاي مالي بانك‌ها سريع‌تر ارائه شود و سازمان بورس آمادگي دارد بلافاصله پس از افشاي اطلاعات، نمادهاي بانكي را بازگشايي كند.

سخنگوي سازمان بورس زمان اجرايي شدن كامل اصلاح دستورالعمل نحوه بازگشايي و توقف نمادها را يك‌ماه و نيم اعلام كرد و افزود: فرايند حركت از رويه فعلي به رويه جديد، حداكثر تا يك‌ماه و نيم ديگر اجرايي خواهد شد؛ البته برخي از موارد طي 2 هفته آتي عملياتي مي‌شود.

  • به مقررات بين‌المللي نزديك شديم

روح‌الله حسيني‌مقدم، معاون بورس اوراق بهادار هم در اين‌باره گفت: بهترين زمان است كه سازمان بورس به وظايف ذاتي خود بازگردد و مسئوليت گزارش دهي‌ها به ناشران و خريد و فروش به شخص سهامدار محول شود. حسيني‌مقدم تأكيد كرد: به‌نظر مي‌رسد، با تغييرات اعمال شده در اين دستورالعمل به‌تدريج به بين‌المللي شدن مقررات بازار سرمايه نزديك مي‌شويم و اين گامي اساسي براي جهاني شدن بازار سرمايه كشورمان است.

کد خبر 384230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha