جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

محمدعلی نجفی به مناسبت روز تهران در پیامی نسبت به خالی شدن تهران از حافظه تاریخی کهنش هشدار داد و از شهروندان تهرانی خواست برای ساختن تهران همراهی کنند.

شهردار محمدعلی نجفی

در بخشي از متن پيام شهردار تهران كه در اينستاگرام منتشر شده، آمده است: امروز درست 110سال از روزي كه در نخستين دوره مجلس، از «تهران» به‌عنوان دارالخلافه نام برده و براي نخستين‌بار شهر تهران به‌صورت قانوني به‌عنوان پايتخت معرفي شد، مي‌گذرد. در تمام اين سال‌ها تهران به‌عنوان پايتخت ايران، فراز و نشيب‌هاي مختلفي را پشت سر گذاشته است؛ فراز و نشيب‌هايي كه تهرانِ امروز ماحصلِ آن است. در بخش ديگري نيز شهردار تهران آورده است: تهران در روزگارِ ما برخلاف تمام زرق و برق‌هاي خود، شهري است با هويتي فراموش‌شده.

خطري كه تهرانِ ما را تهديد مي‌كند، خالي شدن شهر از حافظه تاريخي كهنش است؛ ديگر چندان نيستند آنهايي كه تهران و روايت‌هايش را مي‌شناسند و به كوچه‌باغ‌هايش احترام مي‌گذارند؛ پايتخت ايران امروزه بيش از هر زمان ديگري از «تهران‌بودگي» تهي است و خاطرات شهر در حال فراموش شدن است.

همه اينها يك زنگ خطر است، زنگ خطري كه بيش از هميشه بايد ما را به فكر وادارد و به تأمل مشغول كند. محمدعلي نجفي در ادامه با اشاره به دوره جديدي كه پيش‌روي تهران قرار دارد، در پيام خود آورده است: امروز تهران در آستانه دوراني تازه قرار دارد، دوراني كه در آن عقلانيت و مشاركتِ شهروندان در تعيين سرنوشتِ شهر، اعتقادي راسخ در بين تصميم‌گيرانِ شهري است.

از همين‌رو بر اين باورم كه تك‌تك شهروندانِ تهراني «روزِتهران» را بايد فرصتي براي انديشيدن كنند؛ انديشيدن به تهراني كه بود، تهراني كه هست و تهراني كه بايد باشد. وي در پايان گفته است: از همين رو از همه شهروندان تهراني خالصانه درخواست مي‌كنم همراه و دستگير شهرشان باشند، با هم بسازيم آنچه را كه ساختني است و بازپس‌گيريم آنچه را مدت‌هاست زيرپامانده، فراموش نكنيم كه تهران متعلق به ماست و همگي در قبال آن مسئوليم.

کد خبر 384314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha